Zelfinzicht

Zelfinzicht

Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe lichaamstaal invloed heeft op communicatie en oefenen met het herkennen en doelgericht inzetten ervan.

Communiceren – Hoe voer je online gesprekken?

Werkboekles

Leerlingen leren waarom online misverstanden ontstaan en hoe ze deze kunnen voorkomen.

Communiceren – Thuisopdracht: Luisteren in het echt

Werkboekles

Leerlingen oefenen de LSD-methode in twee gesprekken met een volwassene uit hun omgeving om beter te leren luisteren, samenvatten en doorvragen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ze omgaan met ruzie, welk type ruziemaker ze zijn en hoe ze conflicten constructief kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat hun eerste indruk niet altijd klopt en leren kritisch na te denken over hun eigen vooroordelen.

Kennismaken – Thuisopdracht: Terug naar jouw brugklas

Werkboekles

Leerlingen gaan in gesprek met een volwassene over het begin van hun middelbareschooltijd.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met actief luisteren, samenvatten en doorvragen met behulp van de LSD-methode.

Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe lichaamstaal werkt en hoe het invloed heeft op de betekenis van wat je zegt.

Zelfvertrouwen – Welke gedachtes geven jou zelfvertrouwen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat onzekerheid en zelfvertrouwen zijn en leren negatieve gedachtes om te buigen naar groeigedachtes.

Zelfvertrouwen – Welke emoties zijn er?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken basisemoties en variaties daarop, oefenen met het uitbeelden van emoties en leren hoe ze beter met emoties kunnen omgaan.

Zelfvertrouwen – thuisopdracht: Terugblik & verdieping

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene een persoonlijke gebruiksaanwijzing voor hoe anderen met hun emoties kunnen omgaan.

Leren – Hoe maak je aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze persoonlijke, effectieve aantekeningen kunnen maken om belangrijke informatie beter te onthouden.

Leren – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met een schemasamenvatting informatie uit een tekst kunnen ordenen en de kern beter kunnen onthouden.

Leren – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende manieren om woordjes te leren en onderzoeken welke methode voor hen het beste werkt.

Leren – Hoe leer je voor verschillende soorten toetsen?

Werkboekles

Leerlingen leren welke soorten toetsen er zijn en welke leerstrategieën het best werken per type toets.

Leren – Thuisopdracht: Check jouw werkplek

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe hun leeromgeving thuis invloed heeft op hun concentratie en studiegedrag.

Samen leven en werken – Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe een goede taakverdeling helpt om effectief samen te werken.

Plannen – Hoe maak je een huiswerkplanning?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun huiswerk, verplichtingen en vrije tijd efficiënt kunnen plannen om stress te verminderen.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen in kleinere deeltaken om overzicht te houden en gemotiveerd te blijven.

Plannen – Thuisopdracht: Grote taak plannen

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene met het opdelen van een grote taak in deeltaken en passen zo wat ze hebben geleerd toe buiten school.
[tumult_advanced_search]