Tools

Tools

Werken met Nearpod: mijn ervaringen

Blog

Eerder schreef ik al over de interactieve presentatietool Nearpod. Ik was heel enthousiast over deze tool. Inmiddels heb ik de tool in een echte les gebruikt. Benieuwd naar hoe ik dit college heb ingericht en

6 manieren waarop tools je lessen kunnen veranderen

Blog

Kun je je de tijd nog herinneren dat mobiele telefoons verboden waren in de klas? En dat er af en toe gewerkt werd in een computerlokaal? En wilde je echt iets anders doen in de

Handige tools #14: Alles bij de hand en lezen wanneer je wilt met Pocket

Blog

Een mail van een vriend met ‘Dit moet je echt even lezen’, de nieuwsbrief van school, een aanrader van een collega op Facebook of Twitter, een interessant filmpje voor mijn volgende les… Ik wil het

Handige tools #15: inspireren, verzamelen en ontwikkelen met Pinterest

Blog

Het deed mij in eerste instantie denken aan een typisch meidending van vroeger: plaatjes knippen uit tijdschriften… maar dan digitaal. Maar dat is niet het enige wat je ermee kunt. Het is inderdaad mogelijk een

7 manieren om OneNote in de klas te gebruiken

Blog

Ik heb altijd een notitieblokje en een pen bij de hand. Voor het geval er opeens een briljant idee in me opkomt als ik nét even niet m’n laptop bij de hand heb. Maar ik

Handige tools #16: laat de keuze maken door Wheel Decide

Blog

Ik heb weleens ergens gelezen dat een docent 1500 (onderwijskundige) beslissingen op een dag neemt. Dat is veel! Wie geef ik de beurt? Ga ik door met mijn uitleg, of ga ik in op die

9 apps die je helpen om productiever te zijn

Blog

De meesten van ons hebben er wel eens mee te maken: een dip in de productiviteit. Geen ramp, maar soms zou je willen dat je iets meer gedaan zou krijgen in een dag. Het lastige

7 manieren om Symbaloo in de klas te gebruiken

Blog

Overzicht houden is voor velen van ons een behoorlijke uitdaging. Logisch ook, want overal staat informatie die we belangrijk genoeg vinden om te onthouden: op post-its, in een notitieboekje of onze agenda. Maar ook digitaal

4 tips om je online leermaterialen te organiseren

Blog

Toegegeven: soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel goede (en minder goede) websites die ik niet wil vergeten, dat ik soms het overzicht kwijtraak. Het opslaan van een

Omgaan met online tools: hoe vind je de juiste voor jouw lessen?

Blog

Er lijkt haast geen dag voorbij te gaan of er wordt wel weer een nieuwe tool gelanceerd. Een applicatie waarmee je weer nét iets anders kan dan die andere duizenden tools die er al zijn.

Handige tools #19: vragenlijsten maken met Typeform

Blog

Hoe kom je er nou achter wat je leerlingen echt van je vinden? Of hoe toets je hun kennis over de les die je net gegeven hebt? Of hoe meet je wat je leerlingen al

Handige tools #20: kennis op peil houden met Drillster

Blog

Je kent het vast wel: vorige week heb je je leerlingen werkwoordspelling uitgelegd. Deze les wil je daar graag op doorgaan, maar de leerlingen weten niet waar je het over hebt. Ze zijn de regels

Handige tools #21: interactieve berichten ontwerpen met Smore

Blog

Ik denk dat het schrijven van inhoudelijk goede teksten belangrijk is. Ook denk ik dat dit iets dat leerlingen moeten leren. Maar ik geloof dat het oog ook wat wil. En dat juist de combinatie

Plannen – Vakles: Hoe stel je prioriteiten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze bepalen wat het belangrijkst is om te doen, met behulp van een prioriteitenschema en een spel.

Plannen – Hoe plan je een week vooruit?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een realistische weekplanning maken door grote taken op te delen en hun tijd beter in te schatten.

Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze met de uitlijnmethode duidelijke en leerbare aantekeningen maken tijdens een uitleg of les.

Leerstrategieën – Hoe maak je een tijdbalk bij een tekst?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een tekst omzetten in een tijdbalk om gebeurtenissen visueel en overzichtelijk weer te geven.

Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze de inhoud van een tekst kunnen samenvatten door bij elke alinea een gerichte vraag te bedenken en te beantwoorden.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je makkelijk nieuwe dingen?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun voorkennis kunnen inzetten om nieuwe informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze duidelijke, haalbare en meetbare doelen kunnen stellen en wat ze nodig hebben om die te bereiken.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op toetsen door problemen te analyseren, tips te verzamelen en strategieën te delen.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Woorden onthouden met verbeelden en groeperen

Werkboekles

In deze opdracht leren leerlingen Duitse woorden beter onthouden door ze te groeperen en te verbeelden met tekeningen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?

Werkboekles

In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.

Plannen- keuzeopdracht: Kies jouw planner

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke planner het beste bij hen past door verschillende soorten planners uit te proberen en te vergelijken.
[tumult_advanced_search]