Eerder schreef ik al over de interactieve presentatietool Nearpod. Ik was heel enthousiast over deze tool. Inmiddels heb ik de tool in een echte les gebruikt. Benieuwd naar hoe ik dit college heb ingericht en
Kun je je de tijd nog herinneren dat mobiele telefoons verboden waren in de klas? En dat er af en toe gewerkt werd in een computerlokaal? En wilde je echt iets anders doen in de
Een mail van een vriend met ‘Dit moet je echt even lezen’, de nieuwsbrief van school, een aanrader van een collega op Facebook of Twitter, een interessant filmpje voor mijn volgende les… Ik wil het
Het deed mij in eerste instantie denken aan een typisch meidending van vroeger: plaatjes knippen uit tijdschriften… maar dan digitaal. Maar dat is niet het enige wat je ermee kunt. Het is inderdaad mogelijk een
Ik heb altijd een notitieblokje en een pen bij de hand. Voor het geval er opeens een briljant idee in me opkomt als ik nét even niet m’n laptop bij de hand heb. Maar ik
Ik heb weleens ergens gelezen dat een docent 1500 (onderwijskundige) beslissingen op een dag neemt. Dat is veel! Wie geef ik de beurt? Ga ik door met mijn uitleg, of ga ik in op die
De meesten van ons hebben er wel eens mee te maken: een dip in de productiviteit. Geen ramp, maar soms zou je willen dat je iets meer gedaan zou krijgen in een dag. Het lastige
Overzicht houden is voor velen van ons een behoorlijke uitdaging. Logisch ook, want overal staat informatie die we belangrijk genoeg vinden om te onthouden: op post-its, in een notitieboekje of onze agenda. Maar ook digitaal
Toegegeven: soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel goede (en minder goede) websites die ik niet wil vergeten, dat ik soms het overzicht kwijtraak. Het opslaan van een
Er lijkt haast geen dag voorbij te gaan of er wordt wel weer een nieuwe tool gelanceerd. Een applicatie waarmee je weer nét iets anders kan dan die andere duizenden tools die er al zijn.
Hoe kom je er nou achter wat je leerlingen echt van je vinden? Of hoe toets je hun kennis over de les die je net gegeven hebt? Of hoe meet je wat je leerlingen al
Je kent het vast wel: vorige week heb je je leerlingen werkwoordspelling uitgelegd. Deze les wil je daar graag op doorgaan, maar de leerlingen weten niet waar je het over hebt. Ze zijn de regels
Ik denk dat het schrijven van inhoudelijk goede teksten belangrijk is. Ook denk ik dat dit iets dat leerlingen moeten leren. Maar ik geloof dat het oog ook wat wil. En dat juist de combinatie