Toekomst

Toekomst

Het onderwijs van de toekomst en de techniek die we daarbij nodig hebben

Blog

Je hebt er vast wel eens over nagedacht: ‘hoe ziet het onderwijs er over tien, twintig of zelfs vijftig jaar uit?’. Werkt iedereen alleen nog maar digitaal? Wordt er klassikaal lesgegeven? Of heeft elke leerling

Dromen over het onderwijs

Blog

Met het hoofd in de wolken kijken naar kinderen, nadenken over hun toekomst. Onderwijs kan zoveel betekenen voor jongeren nu en later. Dat maakt het ook zo leuk om hierover na te denken. Hoe haal

De toekomst van leren volgens de Lego Foundation

Blog

Ineens zag ik een boel mooie tweets voorbij komen, allemaal met de hashtag #ideaconf14. Berichten zoals: “Failure is the worst thing that can happen in school. But innovation demands failure”. Mijn interesse was gewekt, maar

Infographic: de 10 belangrijkste vaardigheden voor de arbeidsmarkt in 2020

Blog

Ik vind het nog bijna futuristisch klinken, 2020. Maar het is natuurlijk niet zo heel ver weg meer, zo’n 6 jaar. De meeste van je huidige leerlingen zullen dan hun plek hebben gevonden of moeten

Onderwijsgeschiedenis #5: de digitale revolutie – deel 1

Blog

Vanwege Tumults 15e verjaardag volgende maand kijken we terug: natuurlijk naar onze eigen ontwikkeling, maar met minimaal net zoveel interesse naar de bredere onderwijsontwikkeling. Na het spijkerschrift in Mesopotamië, de Grieken, Karel de Grote, de

Onderwijsgeschiedenis #6: De digitale revolutie – deel 2

Blog

Op 22 november bestaat Tumult 15 jaar. Bij zo’n moment hoort terugkijken en ‘op z’n Tumults’ kwam daarbij al het spijkerschrift in Mesopotamië voorbij, had ik het over de Grieken, Karel de Grote en de

Opleiden voor het onbekende: 8 banen die in de toekomst heel normaal zijn

Blog

Het wordt wel vaker geroepen: de kinderen die nú op school zitten, worden opgeleid voor beroepen die nu nog niet eens bestaan. Maar hoe kun je weten wat je moet kunnen als je nog niet

6 technologieën die het onderwijs gaan veranderen

Blog

Wie regelmatig deze blog bezoekt, weet dat ik graag vooruit kijk. In 2012 schreef ik bijvoorbeeld over het onderwijs van de toekomst en de techniek die we daarbij nodig hebben. Ik vond ook twee video’s

Onderwijs van de toekomst: geen idee!?

Blog

Natuurlijk heb ik wel een idee: nieuwe (geïntegreerde) vakken, minder of andere toetsing en examinering, professionalisering van docenten en natuurlijk gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering. Om maar wat te noemen. Maar wie weet

Stappenplan doelen stellen

Stappenplan

Bij het stellen van doelen is het belangrijk om concreet en SMART te formuleren wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat aanpakken. Schrijf je doel op, herinner jezelf eraan en zorg voor motivatie,

Stappenplan informatie zoeken

Stappenplan

Bij het zoeken van informatie begin je met een duidelijke zoekvraag, kies je geschikte bronnen en gebruik je specifieke zoektermen. Beoordeel de informatie op bruikbaarheid, betrouwbaarheid en actualiteit, en sla je bronnen goed op.

Stappenplan keuzes maken

Stappenplan

Goede keuzes maken begint met zelfreflectie, informatie verzamelen en het vergelijken van voor- en nadelen. Overleg met anderen, neem de tijd om je keuze te overwegen en reflecteer achteraf om ervan te leren.

Wat voor werk past bij mij? – uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Er zijn veel verschillende richtingen die je kunt kiezen op het mbo. In deze les ontdek je welke mbo-domeinen er zijn en wat ze inhouden. Zo krijg je een beter beeld van welke beroepen en

Wat wil ik? – Wat zijn jouw dromen?

Werkboekles

Iedereen heeft andere wensen en verwachtingen als het gaat om werk. In deze les onderzoek je wat jij belangrijk vindt, zoals werktijden, werkomgeving en samenwerking. Dit helpt je om een opleiding en beroep te kiezen

Wat voor werk past bij mij? – uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Er zijn veel verschillende richtingen die je kunt volgen op het mbo. In deze les ontdek je welke mbo-domeinen er zijn en wat je ermee kunt. Dit helpt je om een beter beeld te krijgen

Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waar ze staan in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding en maken een plan om antwoord te vinden op de vijf loopbaanvragen.

Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over hun oriëntatie op een vervolgopleiding en maken ze een plan om hun keuze te onderbouwen.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw dromen?

Werkboekles

In deze les dromen leerlingen over hun toekomst en denken ze na over hoe hun leven eruit zou zien als ze hun droom bereiken. Ze verkennen hun ideale dag, maken een plan om hun droom

Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk in werk?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen wat zij belangrijk vinden in werk en welk beroep daarbij past. Ze denken na over hun eigen voorkeuren en krijgen input van klasgenoten om hun oriëntatie te verbreden.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen maken spelenderwijs kennis met de mbo-domeinen en ontdekken welk domein bij hun interesses past.

Wat voor werk past bij mij? – Hoe oriënteer je je op vervolgopleidingen?

Werkboekles

Leerlingen oriënteren zich op mbo-opleidingen door onderzoek te doen naar beroepen, kansen op werk en persoonlijke voorkeuren.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vervolgopleiding kies je?

Werkboekles

In deze les zetten leerlingen informatie over zichzelf en vervolgopleidingen op een rij om een passende keuze te maken.

Wat is LOB?

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met wat LOB is, waarom het belangrijk is en wat ze eraan hebben voor hun toekomst en profielkeuze.
[tumult_advanced_search]