Samenwerken

Samenwerken

Kennismaken – Plusopdracht: Bedenk een klassenuitje

Werkboekles

Leerlingen werken in groepjes een idee uit voor een klassenuitje en presenteren dit creatief aan de klas.

Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ze het schooljaar goed kunnen beginnen en maken samen afspraken om er een topjaar van te maken.

Kennismaken – Hoe leer je je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken via foto’s, eigenschappen en vragen hoe ze elkaar beter kunnen leren kennen.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen leren elkaars namen kennen door een actief balspel in de kring.

Informatievaardigheden – Waar kun je zoeken naar informatie?

Werkboekles

De les start met het filmpje Jouw wereld vol media en een opdracht waarin leerlingen zoekvragen koppelen aan informatiebronnen. Vervolgens bespreken ze de begrippen actueel en betrouwbaar, en beoordelen ze verschillende bronnen op deze kenmerken

Informatievaardigheden – thuisopdracht: Google Challenge met ouders

Werkboekles

Leerlingen voeren een zoekwedstrijd uit met hun ouders/opvoeders en verzamelen effectieve zoektips.

Schriftelijk presenteren – plusopdracht: Aansprekende inleiding schrijven

Werkboekles

Leerlingen werken in groepjes aan een sterke en aansprekende inleiding.

Samenwerken – Hoe kom je samen tot een goed resultaat?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het belang van samenwerking en ontdekken hoe rollen, taken en sfeer bijdragen aan een goed groepsresultaat.

Samenwerken – Wat is jouw rol in de groep?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol zij vaak innemen in een groep en hoe deze rol kan bijdragen aan samenwerking.

Samenwerken – klusopdracht: Rollen en taken verdelen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het verdelen van rollen en taken op basis van karaktereigenschappen.

Samenwerken – in-de-vakles-opdracht: Samenwerking toepassen

Werkboekles

Leerlingen passen hun samenwerkingsvaardigheden toe in een vaklesopdracht zonder al te veel sturing.

Samenwerken – thuisopdracht: Interview over samenwerken

Werkboekles

Leerlingen interviewen drie mensen uit hun omgeving over samenwerken en delen de beste tips klassikaal.

Samenwerken – plusopdracht: Een andere rol aannemen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het aannemen van een rol die hen minder goed ligt tijdens een samenwerkingsopdracht.

Meesterproeven – Toepassen van vaardigheden in projecten

Werkboekles

Leerlingen laten in verschillende meesterproeven zien hoe goed zij meerdere vaardigheden tegelijk kunnen toepassen in een praktische opdracht of project.

Wat voor werk past bij mij? – Wat voor beroepen zijn er allemaal?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke beroepen en beroepskenmerken bij hen en hun klasgenoten passen.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de verschillende profielen, maken een informatieposter en koppelen deze aan hun eigen interesses en mogelijke beroepen.

Wie kan mij helpen? – Thuisopdracht: Netwerk in kaart brengen

Werkboekles

Leerlingen brengen samen met hun ouders/opvoeders hun netwerk in kaart en bespreken hoe dit netwerk kan helpen bij loopbaanoriëntatie.

Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe groot en waardevol dit kan zijn.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.

Omgaan met informatie – Thuisopdracht: Zoekwedstrijdje met ouders

Werkboekles

Leerlingen vergelijken hun zoekvaardigheden met die van hun ouder/verzorger in een zoekwedstrijdje en wisselen tips uit.

Schrijven – Thuisopdracht: Feedback van ouders

Werkboekles

Leerlingen laten hun tekst lezen door ouders/opvoeders en gebruiken de feedback om hun schrijfwerk te verbeteren.

Samenwerken – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.

Samenwerken – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.
[tumult_advanced_search]