Reflecteren

Reflecteren

Leren – Stappenplan: Teksten leren

Stappenplan

Met dit stappenplan leer je hoe je grote teksten beter kunt begrijpen en onthouden.

Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb

Werkboekles

Leer hoe je een tekst beter begrijpt en onthoudt door een woordweb te maken.

Plannen – Vakles: Hoe stel je prioriteiten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze bepalen wat het belangrijkst is om te doen, met behulp van een prioriteitenschema en een spel.

Plannen – Hoe plan je een week vooruit?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een realistische weekplanning maken door grote taken op te delen en hun tijd beter in te schatten.

Plannen – Thuisopdracht: Mijn beste plantips en afspraken

Werkboekles

Leerlingen verzamelen bruikbare plantips en maken samen met hun ouders/opvoeders afspraken om beter te leren plannen.

Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze met de uitlijnmethode duidelijke en leerbare aantekeningen maken tijdens een uitleg of les.

Leerstrategieën – Hoe maak je een tijdbalk bij een tekst?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een tekst omzetten in een tijdbalk om gebeurtenissen visueel en overzichtelijk weer te geven.

Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze de inhoud van een tekst kunnen samenvatten door bij elke alinea een gerichte vraag te bedenken en te beantwoorden.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je makkelijk nieuwe dingen?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun voorkennis kunnen inzetten om nieuwe informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze duidelijke, haalbare en meetbare doelen kunnen stellen en wat ze nodig hebben om die te bereiken.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op toetsen door problemen te analyseren, tips te verzamelen en strategieën te delen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets

Werkboekles

In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Woorden onthouden met verbeelden en groeperen

Werkboekles

In deze opdracht leren leerlingen Duitse woorden beter onthouden door ze te groeperen en te verbeelden met tekeningen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?

Werkboekles

In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Samen een doel stellen

Werkboekles

In deze thuisopdracht stellen leerling en ouder samen een concreet doel op en bedenken ze hoe ze elkaar kunnen helpen om dat te bereiken.

Plannen- keuzeopdracht: Kies jouw planner

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke planner het beste bij hen past door verschillende soorten planners uit te proberen en te vergelijken.

Plannen – keuzeopdracht: Zo houd je jouw planning vol

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom hun planning soms misloopt en bedenken oplossingen om beter vol te houden.

Plannen – kernopdracht: Hoe plan jij?

Werkboekles

In deze opdracht reflecteren leerlingen op hun eigen manier van plannen en maken ze een realistische planning voor een drukke periode.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht C: De juiste leerstrategie voor elk vak

Werkboekles

Leerlingen ontdekken vakspecifieke leerstrategieën via interviews of online onderzoek.

Leerstrategieën – Kernopdracht: Welke leerstrategieën gebruik jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen leerstrategieën en passen deze aan voor een aankomende toets.

Plannen – Hoe plan je jouw toetsweek

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een realistische planning maken voor de toetsweek door deeltaken te formuleren en tijd slim in te schatten.

Plannen – Plusopdracht: Grote taak plannen met tops & tips

Werkboekles

Leerlingen maken een planning voor een grote taak en reflecteren hierop met behulp van tips en tops.

Plannen – In-de-vaklesopdracht: Huiswerkplanning met je vakdocent

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun vakdocent een realistische planning voor huiswerk van één vak.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.
[tumult_advanced_search]