Reflecteren

Reflecteren

Plannen- keuzeopdracht: Kies jouw planner

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke planner het beste bij hen past door verschillende soorten planners uit te proberen en te vergelijken.

Plannen – keuzeopdracht: Zo houd je jouw planning vol

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom hun planning soms misloopt en bedenken oplossingen om beter vol te houden.

Plannen – kernopdracht: Hoe plan jij?

Werkboekles

In deze opdracht reflecteren leerlingen op hun eigen manier van plannen en maken ze een realistische planning voor een drukke periode.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht C: De juiste leerstrategie voor elk vak

Werkboekles

Leerlingen ontdekken vakspecifieke leerstrategieën via interviews of online onderzoek.

Leerstrategieën – Kernopdracht: Welke leerstrategieën gebruik jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen leerstrategieën en passen deze aan voor een aankomende toets.

Plannen – Hoe plan je jouw toetsweek

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een realistische planning maken voor de toetsweek door deeltaken te formuleren en tijd slim in te schatten.

Plannen – Plusopdracht: Grote taak plannen met tops & tips

Werkboekles

Leerlingen maken een planning voor een grote taak en reflecteren hierop met behulp van tips en tops.

Plannen – In-de-vaklesopdracht: Huiswerkplanning met je vakdocent

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun vakdocent een realistische planning voor huiswerk van één vak.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun huidige voorbereidingstechnieken en ontdekken hoe ze effectiever kunnen leren voor een toets.

Plannen – Hoe houd jij je planning vol? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun planning uit basisles 1 en ontdekken wat hen helpt of belemmert om die vol te houden.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun persoonlijke waarden zijn en onderzoeken of hun gedrag hiermee overeenkomt.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen leren onderscheid maken tussen praktische en ideologische meningsverschillen en oefenen met het zoeken naar overeenkomsten.

Liefde – Is het oké voor allebei?

Werkboekles

Leerlingen leren hun eigen grenzen kennen en oefenen met het herkennen en respecteren van grenzen in relaties.

Liefde – Sexting: hoe houd je het leuk?

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun eigen grenzen rondom sexting en leren hoe je op een veilige manier met sexting omgaat.

Liefde – plusopdracht: Toestemming: zo simpel als thee

Werkboekles

Leerlingen denken na over het belang van wederzijdse toestemming en het herkennen van grenzen in intieme situaties.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke elementen hun identiteit vormen en hoeveel invloed ze daar zelf op hebben.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe anderen hen zien en reflecteren op de verschillende versies van zichzelf in uiteenlopende situaties.

Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun eigen start van het schooljaar en bedenken samen hoe ze als klas kunnen zorgen voor een positief en succesvol jaar.

Kennismaken – thuisopdracht: Hoe goed kennen je ouders jouw schooljaar?

Werkboekles

Leerlingen testen hoe goed hun ouders of verzorgers voorbereid zijn op het nieuwe schooljaar en reflecteren op communicatie thuis.

Samen leven – Hoe leef je je in een ander in?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het verplaatsen in andermans mening en ontdekken wat inlevingsvermogen oplevert in contact met anderen.

Communiceren – Plusopdracht: Teken de kamer

Werkboekles

Leerlingen oefenen met doorvragen via het tekenen van de kamer van een klasgenoot.

Communiceren – Thuisopdracht: Lesje sociale media

Werkboekles

Leerlingen leggen hun ouders/opvoeders uit hoe sociale media werken en wat zij ermee doen.

Conflicten voorkomen en oplossen – Wat doe jij tegen pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken de verschillende rollen bij pesten en leren hoe zij pesten kunnen helpen stoppen.
[tumult_advanced_search]