Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Reflecteren
Reflecteren
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Leerstrategieën Plusopdracht: Zelf een toets maken én elkaars werk nakijken
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich actief in de lesstof door zelf een toets te ontwerpen, elkaars toets te maken en na te kijken.
Leerstrategieën – thuisopdracht: Onderzoek je eigen studieplek
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen analyseren hun eigen leeromgeving om te ontdekken hoe die hun concentratie en leerprestaties beïnvloedt.
Plannen – Hoe plan je een grote taak?
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen, verspreid plannen en rekening houden met herhaling.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Toets maken voor elkaar
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen testen hun begrip van de leerstof door zelf een toets te maken en die uit te wisselen met een klasgenoot.
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Check je studieplek
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun eigen leeromgeving en beoordelen hoe geschikt deze is voor geconcentreerd werken.
Plannen | Scan – Hoe goed kun jij plannen?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Met deze scan onderzoeken leerlingen hoe goed ze zijn in plannen, op tijd komen en schoolspullen meenemen.
Leren – Hoe let je op in de les?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ervaren het verschil tussen een goede en slechte luisterhouding en ontdekken hoe zij zelf het beste kunnen opletten in de les.
Leren – Scan
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Deze scan helpt leerlingen in kaart te brengen hoe ze leren, opletten in de les en hun werkplek inrichten.
Leren – Thuisopdracht: Jouw werkplek
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken waar en hoe ze meestal huiswerk maken, en denken na over verbeterpunten.
Leren – Stappenplan: Teksten leren
Stappenplan
Met dit stappenplan leer je hoe je grote teksten beter kunt begrijpen en onthouden.
Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leer hoe je een tekst beter begrijpt en onthoudt door een woordweb te maken.
Plannen – Vakles: Hoe stel je prioriteiten?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze bepalen wat het belangrijkst is om te doen, met behulp van een prioriteitenschema en een spel.
Plannen – Hoe plan je een week vooruit?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze een realistische weekplanning maken door grote taken op te delen en hun tijd beter in te schatten.
Plannen – Thuisopdracht: Mijn beste plantips en afspraken
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen verzamelen bruikbare plantips en maken samen met hun ouders/opvoeders afspraken om beter te leren plannen.
Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze met de uitlijnmethode duidelijke en leerbare aantekeningen maken tijdens een uitleg of les.
Leerstrategieën – Hoe maak je een tijdbalk bij een tekst?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze een tekst omzetten in een tijdbalk om gebeurtenissen visueel en overzichtelijk weer te geven.
Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze de inhoud van een tekst kunnen samenvatten door bij elke alinea een gerichte vraag te bedenken en te beantwoorden.
Leerstrategieën – Hoe onthoud je makkelijk nieuwe dingen?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun voorkennis kunnen inzetten om nieuwe informatie beter te onthouden.
Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze duidelijke, haalbare en meetbare doelen kunnen stellen en wat ze nodig hebben om die te bereiken.
Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op toetsen door problemen te analyseren, tips te verzamelen en strategieën te delen.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.
Leerstrategieën – Klusopdracht: Woorden onthouden met verbeelden en groeperen
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht leren leerlingen Duitse woorden beter onthouden door ze te groeperen en te verbeelden met tekeningen.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Samen een doel stellen
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze thuisopdracht stellen leerling en ouder samen een concreet doel op en bedenken ze hoe ze elkaar kunnen helpen om dat te bereiken.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]