Reflecteren

Reflecteren

Stappenplan jezelf motiveren

Stappenplan

Om jezelf te motiveren, creëer een prettige studieplek, maak een planning en stel haalbare doelen. Beloon jezelf na een taak, denk positief en reflecteer achteraf op wat goed ging en wat beter kan.

Invloed op je werkgeluk

Mentormodule

Deze module richt zich op werkgeluk en het omgaan met werkdruk als mentor. Mentoren leren hoe ze hun energie en tijd effectief kunnen beheren, prioriteiten stellen en zich richten op zaken waar ze invloed op

Leerlingen zien: motivatie & talent herkennen

Mentormodule

Deze module richt zich op het herkennen en benoemen van talenten en positieve eigenschappen van leerlingen, zelfs wanneer hun gedrag als storend wordt ervaren. Mentoren leren hoe ze door de juiste benadering en feedback kunnen

Gespreksvoering

Mentormodule

Deze module helpt mentoren bij het voeren van effectieve gesprekken met leerlingen door middel van motiverende gespreksvoering en gesprekstechnieken. Mentoren leren hoe ze een open, empathische en oplossingsgerichte houding aannemen, waardoor ze leerlingen kunnen begeleiden

Keuzebegeleiding

Mentormodule

Keuzebegeleiding en LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) helpen leerlingen bij het maken van doordachte keuzes voor hun toekomst. Als mentor begeleid je hen bij het reflecteren op hun kwaliteiten, interesses en ambities, zonder het proces over

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Elke dag maak je honderden keuzes, van wat je aantrekt tot hoe je je huiswerk plant. Maar kies jij impulsief, rationeel of laat je je leiden door anderen? In deze les ontdek je jouw keuzestijl

Wat voor werk past bij mij? – uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Er zijn veel verschillende richtingen die je kunt kiezen op het mbo. In deze les ontdek je welke mbo-domeinen er zijn en wat ze inhouden. Zo krijg je een beter beeld van welke beroepen en

Wie ben ik en wat kan ik? – wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke kanten, maar ook eigenschappen die soms in de weg zitten. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en valkuilen, zodat je beter begrijpt waar je goed in bent en waar je op

Talenten en vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Iedereen heeft talenten en vaardigheden, maar soms is het lastig om precies te benoemen waar je in uitblinkt. In deze les ontdek je jouw sterke punten door zelf na te denken en feedback van anderen

Wie ben ik en wat kan ik? – wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Iedereen heeft eigenschappen die hem of haar uniek maken. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en leer je hoe je deze bij anderen kunt herkennen. Dit inzicht helpt je om beter te begrijpen welke

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke eigenschappen die helpen in het dagelijks leven, op school en later in werk. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en leer je hoe je deze bij jezelf en anderen kunt herkennen.

Talenten en vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Sommige dingen gaan je van nature goed af, terwijl andere vaardigheden je hebt geleerd door te oefenen. In deze les onderzoek je jouw talenten en vaardigheden en ontdek je waar jouw sterke punten liggen. Dit

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke eigenschappen, maar ook punten waar hij of zij op moet letten. In deze les onderzoek je je kwaliteiten en valkuilen, zodat je beter begrijpt waar je goed in bent en waarin je

Wat voor werk past bij mij? – uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Er zijn veel verschillende richtingen die je kunt volgen op het mbo. In deze les ontdek je welke mbo-domeinen er zijn en wat je ermee kunt. Dit helpt je om een beter beeld te krijgen

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Elke dag maak je keuzes, van kleine beslissingen zoals wat je eet tot grote keuzes zoals je schoolkeuze. In deze les ontdek je welke keuzestijl jij hebt en wat je nodig hebt om goede beslissingen

Werkblad weekplanning met tijdsmeting

Werkvorm

Met dit werkblad ontdekken leerlingen hoeveel tijd ze écht besteden aan hun geplande activiteiten.

Waar geloof jij in? – Vertrouwen, overtuiging en richting

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar zij zelf in geloven, wat hen drijft en hoe overtuigingen invloed hebben op keuzes. Ze reflecteren op morele situaties en leren dat geloof ook gaat over vertrouwen en identiteit.

Waar geloof jij in? – Jouw binnenwereld in beeld

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun overtuigingen en brengen in kaart waar die vandaan komen. Ze leren hoe ouders, vrienden, media en omgeving invloed hebben op wat zij geloven.

Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.

Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.

Geloofshelden: roeping, doorzetten en betekenis geven

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in geloofshelden en het concept ‘roeping’, en denken na over persoonlijke beproevingen. Ze leren dat volhouden en trouw blijven aan je overtuigingen ook in hun eigen leven van waarde is.

Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?

Werkboekles

Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor

Regels wereldwijd – anders is niet gek

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat wat in hun eigen omgeving normaal is, in een andere cultuur vreemd kan zijn – en andersom. Door een quiz en groepsopdrachten leren ze dat nieuwsgierigheid naar regels van anderen je blik

Thuis – Binnenwereld

Werkboekles

Leerlingen maken een stamboom van hun familie en onderzoeken hun roots. Ze reflecteren op welke kenmerken zij van hun familie hebben meegekregen en wat dat zegt over hun eigen identiteit.
[tumult_advanced_search]