Leren

Leren

Leerstrategieën – Hoe begrijp je wat je leest?

Werkboekles

Leerlingen leren leesstrategieën waarmee ze sneller en beter een tekst begrijpen.

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.

Leerstrategieën”- klusopdracht: Aantekeningen maken bij een informatief filmpje

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze effectief aantekeningen kunnen maken bij een educatief filmpje met behulp van leerstrategieën.

Leerstrategieën Plusopdracht: Zelf een toets maken én elkaars werk nakijken

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich actief in de lesstof door zelf een toets te ontwerpen, elkaars toets te maken en na te kijken.

Leerstrategieën – Hoe maak je aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze belangrijke informatie herkennen en deze beknopt en duidelijk kunnen opschrijven tijdens het luisteren of lezen.

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.

Leerstrategieën – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende manieren om woordjes te leren en onderzoeken welke methode voor hen het meest effectief is.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen leren verschillende soorten toetsvragen herkennen en zelf opstellen, met aandacht voor het verschil tussen kennis- en vaardigheidstoetsen.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Samenvatten met een kolommenschema

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het samenvatten van vakteksten door deze stapsgewijs in een kolommenschema te verwerken.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Aantekeningen maken en vergelijken

Werkboekles

Leerlingen maken beurtelings aantekeningen tijdens een uitleg en leren door het vergelijken en aanvullen van elkaars notities.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Aantekeningen maken bij een filmpje

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het maken van korte, duidelijke aantekeningen door te kijken naar een filmpje op Schooltv en pauzeren wanneer nodig.

Leren – Hoe leer je een (grote) tekst?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote tekst effectief kunnen lezen, begrijpen en onthouden met behulp van strategieën en digitale tools zoals Quizlet.

Leren – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken twee effectieve manieren om woordjes te leren: met fysieke flitskaarten en met de digitale tool Quizlet.

Leren – In-de-vakles-opdracht: Teksten leren

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een vaktekst actief kunnen verwerken en begrijpen door middel van een gestructureerde aanpak.

Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst door de belangrijkste informatie visueel te ordenen in een woordweb.

Leren – Scan

Werkboekles

Deze scan helpt leerlingen in kaart te brengen hoe ze leren, opletten in de les en hun werkplek inrichten.

Leren – Thuisopdracht: Jouw werkplek

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waar en hoe ze meestal huiswerk maken, en denken na over verbeterpunten.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je makkelijk nieuwe dingen?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun voorkennis kunnen inzetten om nieuwe informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op toetsen door problemen te analyseren, tips te verzamelen en strategieën te delen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets

Werkboekles

In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Woorden onthouden met verbeelden en groeperen

Werkboekles

In deze opdracht leren leerlingen Duitse woorden beter onthouden door ze te groeperen en te verbeelden met tekeningen.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht C: De juiste leerstrategie voor elk vak

Werkboekles

Leerlingen ontdekken vakspecifieke leerstrategieën via interviews of online onderzoek.
[tumult_advanced_search]