Kwaliteiten

Kwaliteiten

Proactievere leerlingen en de durf om fouten te maken

Blog

Ik was eerlijk gezegd nogal lui als puber (later is gelukkig nog best goed gekomen). Vol bewondering lees ik dan ook de verhalen in het juni-nummer van klasse.be over jongeren die naast school zichzelf nog

Je eigen kwaliteiten

Mentormodule

Deze module helpt mentoren inzicht te krijgen in hun eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën aan de hand van het kernkwadrantenmodel. Door zelfreflectie en gerichte oefeningen leren ze hoe ze hun sterke punten optimaal kunnen

Leerlingen zien: motivatie & talent herkennen

Mentormodule

Deze module richt zich op het herkennen en benoemen van talenten en positieve eigenschappen van leerlingen, zelfs wanneer hun gedrag als storend wordt ervaren. Mentoren leren hoe ze door de juiste benadering en feedback kunnen

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten en valkuilen, en onderzoeken hoe deze aansluiten bij mogelijke beroepsdomeinen.

Zelfkennis – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kernkwaliteiten en onderzoeken bijbehorende valkuilen, uitdagingen en allergieën via het kernkwadrant.

Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, herkennen kwaliteiten bij anderen en koppelen deze aan passende profielen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken zij het leukst vinden, wat ze daarin goed kunnen en bij welke beroepen deze vakken passen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Thuisopdracht: In gesprek over jouw kwaliteiten en talenten

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders hun kwaliteiten en talenten en vullen op basis daarvan hun profielwijzer verder in.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de verschillende profielen op hun school, koppelen deze aan kwaliteiten, interesses en beroepen, en presenteren hun bevindingen.

LOB-taken – Compleet pakket: Oriëntatie op jezelf, beroepen en profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen voeren een reeks praktische en reflectieve LOB-taken uit om hun kwaliteiten, interesses, netwerk en profielkeuze te onderzoeken, te onderbouwen en te presenteren.

LOB-taken – Overzichtsschema

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.

Inleiding – Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun huidige gevoel en positie in het keuzeproces door middel van foto’s, filmpjes en reflectie met klasgenoten.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en valkuilen en onderzoeken hoe die aansluiten bij verschillende mbo-domeinen.
[tumult_advanced_search]