Informatievaardigheden

Informatievaardigheden

De stem van de ‘Active learner’

Blog

Heb je vandaag twee minuutjes de tijd en wil je geïnspireerd worden? Bekijk dan deze video! De video is gemaakt in opdracht van het Amerikaanse bedrijf Blackboard, dat jullie vast wel kennen van de ELO’s.

Informatie overload: hoe ga je ermee om?

Blog

In mijn mailbox heb ik een mapje ‘interessant bij tijd over’. In dat mapje komen allemaal nieuwsbrieven, filmpjes en artikelen die ik interessant vind en graag nog wil lezen. Dat mapje wordt elke dag voller,

Uitbreiding lesbrief Go digital!

Blog

Toen ik op de middelbare school zat (en zo oud ben ik nog niet) had je een aantal docenten die gebruik maakten van, ja, kent u deze nog, overheadprojectors. Een prachtig medium. Ik vond deze

Een jaar lang zonder internet: zou jij het kunnen?

Blog

De Amerikaanse technisch journalist Paul Miller besloot in 2012 de uitdaging aan te gaan: een jaar lang zonder internet. Geen Facebook, Skype, Wikipedia, e-mail, Google etc. De blog die hij erover schreef, heb ik ademloos

Uitbreiding lesbrief Privacyproof!

Blog

Iedereen mag alles van mij weten?! Van 21-28 november is de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staan de rechten van het kind centraal. Voor de lesbrief wilden we dit thema iets anders invullen. Is

Vaardigheden uit Tumult in de brugklas #3: informatievaardigheden

Blog

“Mam/pap, weet jij waar mijn broodtrommel/sjaal/linker-sok/tas/agenda/haarborstel/sleutel/etc. ligt?!” Hoe vaak ik die vraag wel niet heb gesteld vroeger! Standaard kreeg ik een vraag terug: ‘Heb je wel goed gezocht?!’ O zeker, gezocht had ik en goed

Informatievaardigheden: waarom Wikipedia perfect is voor research

Blog

Goede informatievaardigheden zijn onmisbaar voor iedere leerling. Leerlingen moeten bijvoorbeeld snel websites kunnen beoordelen op onder andere betrouwbaarheid en onafhankelijkheid. Wikipedia is daarbij een vreemde eend in de bijt. Veel docenten vertellen hun leerlingen dat

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk creatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe ze hun netwerk en online bronnen creatief kunnen inzetten om informatie te vinden over opleidingen en beroepen.

Leerstrategieën”- klusopdracht: Aantekeningen maken bij een informatief filmpje

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze effectief aantekeningen kunnen maken bij een educatief filmpje met behulp van leerstrategieën.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Samenvatten met een kolommenschema

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het samenvatten van vakteksten door deze stapsgewijs in een kolommenschema te verwerken.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Aantekeningen maken bij een filmpje

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het maken van korte, duidelijke aantekeningen door te kijken naar een filmpje op Schooltv en pauzeren wanneer nodig.

Profielen – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke profielen en profielkeuzevakken er op hun school mogelijk zijn en bepalen welke informatie ze nog nodig hebben voor hun keuze.

Profielen – Portfolio-opdracht: Voor- en nadelen van elk profiel

Werkboekles

Leerlingen zetten de persoonlijke voor- en nadelen van elk profiel op een rij en reflecteren hierop in hun portfolio.

Opleidingen – Welke opleidingen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen zoeken in groepjes informatie over mbo-, hbo- en wo-opleidingen binnen hun interessegebied en presenteren deze in een gezamenlijke PowerPoint.

Opleidingen – Portfolio-opdracht: Bezoek een open dag of opleidingenmarkt

Werkboekles

Leerlingen bezoeken een open dag of opleidingenmarkt om opleidingsmogelijkheden te verkennen en hun profielkeuze voor te bereiden.

Werk en beroep – Welke beroepen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken een onbekend beroep en maken hierover een tijdschriftpagina voor een gezamenlijk klassentijdschrift.

Informatievaardigheden – Waar kun je zoeken naar informatie?

Werkboekles

De les start met het filmpje Jouw wereld vol media en een opdracht waarin leerlingen zoekvragen koppelen aan informatiebronnen. Vervolgens bespreken ze de begrippen actueel en betrouwbaar, en beoordelen ze verschillende bronnen op deze kenmerken

Informatievaardigheden – Hoe vind je de informatie die je zoekt?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze effectieve zoekopdrachten formuleren en beoordelen welke online informatie betrouwbaar en bruikbaar is.

Informatievaardigheden – klusopdracht: Informatie zoeken

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het zoeken van informatie op internet en beoordelen hun zoekresultaten.

Informatievaardigheden – in-de-vakles-opdracht: Zoektermen bedenken

Werkboekles

Leerlingen bedenken effectieve zoekwoorden door een woordweb te maken rondom een zoekvraag.

Informatievaardigheden – thuisopdracht: Google Challenge met ouders

Werkboekles

Leerlingen voeren een zoekwedstrijd uit met hun ouders/opvoeders en verzamelen effectieve zoektips.

Informatievaardigheden – plusopdracht: Uitdagende zoekvragen oplossen

Werkboekles

Leerlingen analyseren complexe zoekopdrachten en zoeken gericht naar betrouwbare antwoorden.

Omgaan met informatie – Hoe zoek je met een zoekmachine?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met behulp van gerichte zoekwoorden efficiënter informatie kunnen vinden via een zoekmachine.

Omgaan met informatie – Plusopdracht: Nepnieuws maken

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat nepnieuws is en maken zelf een nepnieuwsbericht om inzicht te krijgen in hoe makkelijk je mensen kunt misleiden.
[tumult_advanced_search]