Speciaal voor ouders #2: hoe begeleid ik mijn kind bij toetsen leren?

Door | 2018-02-05T18:21:27+02:00 23 september 2015|Categorieën: Ouders|Tags: , , , , , , , , , , |0 Reacties

SO’s, MO’s, proefwerken, proefwerkweken… Het aantal toetsmomenten liegt er niet om op de middelbare school. Er wordt heel wat gevraagd van leerlingen qua leren, vooruitkijken, plannen en presteren. Daar worden ze op school in begeleid, maar met een beetje hulp van het thuisfront kunnen we leerlingen net dat zetje extra geven dat ze soms nodig hebben. Hoe je dat kan doen? In deze blog 8 stappen voor het begeleiden van je kind en een aantal extra tips.

Stap 1. Bied je kind aan om te helpen
Je kind moet natuurlijk wel geholpen willen worden. Als je te veel pusht of direct zegt dat je kind wel eens eerder had kunnen beginnen met leren, heeft dat juist een averechts effect. Vraag daarom gewoon belangstellend aan je kind of er de komende tijd nog toetsen zijn en of je daarbij kunt helpen. Noem dan meteen een concrete manier waarop je zou kunnen helpen: “Ik zou even je woordjes kunnen overhoren als je ze geleerd hebt.”

Stap 2. Bespreek met je kind wat voor toets hij heeft
Is het een overhoring van woordjes? Daar kun je mee scoren, omdat het vaak een kwestie is van goed leren. Dat werkt motiverend! Een toets van geschiedenis vraagt vaak meer om het leggen van verbanden tussen gebeurtenissen. Wat is dan belangrijk om te leren? Bespreek dat met je kind en bekijk samen wat hij precies moet leren en wat voor soort toets het is: meerkeuze, open vragen etc. Door dit te bespreken creëer je overzicht over wat er geleerd moet worden.

Stap 3. Help je kind bij het maken van een leerplanning
Voor de ene toets heb je minder tijd nodig dan voor de andere toets. Vraag je kind een inschatting te maken van de tijd die voor het leren van deze toets nodig is en kijk samen naar de planning. Check achteraf samen of het klopte en of hij de volgende keer misschien meer/minder tijd nodig heeft. Bedenk of je nog tips hebt voor je kind.

Stap 4. Denk aan pauzemomenten
Leerstof blijft beter hangen als je het in stukjes leert en regelmatig herhaalt. Elke keer een deel werkt beter dan alles in één keer proberen te leren. Daarbij is even pauze houden ook belangrijk! Herinner je kind daaraan en zorg dat hij pauzes inplant. Neem bijvoorbeeld de voetbalregel: drie kwartier werken en één kwartier pauze.

Stap 5. Prijs je kind regelmatig bij een goede inzet
Een goed cijfer voor een toets is mooi. Maar ook als je kind heel erg zijn best gedaan heeft en toch een 5 haalt, verdient hij een compliment. Is je kind serieus aan het leren? Breng hem dan een glas drinken en een schouderklopje. Ook als je kind vaak hoge cijfers haalt: blijf belangstelling tonen. Een valkuil is dat je op een gegeven moment ‘niet anders van je kind verwacht dan een 8’.

Stap 6. Zorg voor een goede leeromgeving voor je kind
Waar leerde jij vroeger het liefst? Waarschijnlijk op een rustige plek. Houd daarom rekening met het toetsrooster van je kind. Als je weet dat er geleerd moet worden, kun je beter ’s morgens vast stofzuigen dan als je kind aan de keukentafel met zijn boeken zit. Zorg voor een opgeruimde en rustige omgeving (of laat je kind zelf zijn eigen kamer opruimen). Stimuleer je kind om te leren door eens zijn favoriete eten te koken! Zorg ook dat je af en toe in de buurt bent: zo kan je kind je vragen stellen als dat nodig is.

Stap 7. Overhoor je kind met een passende methode
Woordjes overhoor je anders dan een toets voor geschiedenis. Zorg voor een passende manier van overhoren. Bij woordjes kun je je kind ‘ouderwets overhoren’. Bij een geschiedenistoets, kun je er ook aan denken om je kind de stof aan jou uit te laten leggen. Het enige wat je dan als ouder hoeft te doen is vragen te stellen en door te vragen (Hoe zit dat precies? Wat heeft dat te maken met …? Etc.)

Stap 8. Evalueer na afloop samen met je kind
Wat heeft je kind gehad aan jouw begeleiding? Wat ging goed? Wat kan beter? Heeft je kind nog wensen qua leeromgeving en heb jij nog wensen qua leerstijl van je kind? Bespreek dit met elkaar!

Tips:
Ok. Acht duidelijke stappen aan de hand waarvan je jouw kind kunt begeleiden bij toetsen leren. Maar hoe pak je dat nou concreet aan? Misschien heb je wat aan de tips hieronder.

  • Test met je kind hoeveel stof hij kan leren in één kwartier. Zo kun je later makkelijk berekenen hoeveel tijd er nodig is voor het leren van meerdere bladzijdes/taken/woordjes etc.
  • Laat je kind zichzelf overhoren op internet! Handige sites zijn: woordjesleren.nl, wrts.nl, quizlet.com, quandle.nl, teach2000.nl, oriente-voca.eu en efkasoft.com. Of verbuga.eu voor het leren van werkwoorden. Ook de site die bij het boek hoort, heeft vaak oefenmateriaal. Bekijk deze blog eens over digitale flitskaarten maken met Quizlet.
  • Laat je kind oefentoetsen maken. De methodesite biedt soms toetsen aan waarmee je je kennis van een heel hoofdstuk kunt testen.
  • Kom niet te vaak aan met ‘maar vroeger deed ik het zo’. Dat was vroeger. De kinderen leren nu vaak op een andere manier en hebben andere lesmethodes. Houd het dus bij tips!
  • Hang de leerplanning op een zichtbare plek, zoals op het prikbord in de keuken en boven het bureau van je kind.

Liever een filmpje? Bekijk eens deze animatie van de Vlaamse collega’s van Klasse:

Foto bovenin: albertogp123

Print Friendly, PDF & Email
Door | 2018-02-05T18:21:27+02:00 23 september 2015|Categorieën: Ouders|Tags: , , , , , , , , , , |0 Reacties

Over de auteur:

Veerle van Pinxteren
Als ontwikkelaar van lesmateriaal en consultant, ben ik ook vooral benieuwd hoe je materiaal in de praktijk kunt gebruiken. Met een achtergrond als docent kan ik me meestal inbeelden of iets wel of niet zal werken. In mijn blogs probeer ik dan ook de vertaalslag naar de praktijk te maken. Maar: de ervaring zal het leren! Dus heb je iets uit de blogs uitgeprobeerd en werkt het wel/toch niet? Laat het me weten! www.ontwerpkracht.com

Laat een reactie achter

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen