Werkboekles

Werkboekles

Plannen – Wat neem je mee naar school?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat ze elke dag en per vak mee moeten nemen naar school om goed voorbereid te zijn.

Plannen – Hoe kom je op tijd op school?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun ochtendroutine en bedenken manieren om tijd te besparen zodat ze op tijd op school kunnen zijn.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen in kleinere deeltaken en deze efficiënt inplannen.

Plannen | Thuisopdracht – Familieplanner

Werkboekles

Deze thuisopdracht helpt leerlingen en hun ouder(s)/opvoeder(s) overzicht te krijgen van alle geplande activiteiten. Samen vullen ze een familieplanner in met persoonlijke en gezamenlijke afspraken. Zo leren leerlingen rekening houden met elkaars planning en beter

Plannen | Scan – Hoe goed kun jij plannen?

Werkboekles

Met deze scan onderzoeken leerlingen hoe goed ze zijn in plannen, op tijd komen en schoolspullen meenemen.

Plannen | Plusopdracht – Dagplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken een dagplanning voor morgen met zowel vaste afspraken als zelf te plannen taken.

Plannen | In-de-vakles-opdracht – Schoolspullen controleren

Werkboekles

Leerlingen controleren en actualiseren hun lijst met benodigde spullen per vak samen met hun vakdocent.

Leren – Hoe let je op in de les?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het verschil tussen een goede en slechte luisterhouding en ontdekken hoe zij zelf het beste kunnen opletten in de les.

Leren – Hoe leer je een (grote) tekst?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote tekst effectief kunnen lezen, begrijpen en onthouden met behulp van strategieën en digitale tools zoals Quizlet.

Leren – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken twee effectieve manieren om woordjes te leren: met fysieke flitskaarten en met de digitale tool Quizlet.

Leren – Hoe maak je een goede werkplek?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke factoren zorgen voor een fijne werkplek en hoe ze die zelf kunnen verbeteren.

Leren – In-de-vakles-opdracht: Teksten leren

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een vaktekst actief kunnen verwerken en begrijpen door middel van een gestructureerde aanpak.

Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst door de belangrijkste informatie visueel te ordenen in een woordweb.

Leren – Scan

Werkboekles

Deze scan helpt leerlingen in kaart te brengen hoe ze leren, opletten in de les en hun werkplek inrichten.

Leren – Thuisopdracht: Jouw werkplek

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waar en hoe ze meestal huiswerk maken, en denken na over verbeterpunten.

Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb

Werkboekles

Leer hoe je een tekst beter begrijpt en onthoudt door een woordweb te maken.

Plannen – Vakles: Hoe stel je prioriteiten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze bepalen wat het belangrijkst is om te doen, met behulp van een prioriteitenschema en een spel.

Plannen – Hoe plan je een week vooruit?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een realistische weekplanning maken door grote taken op te delen en hun tijd beter in te schatten.

Plannen – In-de-vaklesopdracht: Ideale huiswerkplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun vakdocent een ideale huiswerkplanning voor één vak, afgestemd op hun weekrooster en terugkerende taken.

Plannen – Klusopdracht: Werken met de 1-2-3-methode

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun taken prioriteren met behulp van de 1-2-3-methode en hoe ze die planning vervolgens slim invullen.

Plannen – Plusopdracht: Superplanning maken met prioriteiten

Werkboekles

In deze opdracht stellen leerlingen prioriteiten en maken ze een weekplanning waarin ze hun taken efficiënt inplannen.

Plannen – Thuisopdracht: Mijn beste plantips en afspraken

Werkboekles

Leerlingen verzamelen bruikbare plantips en maken samen met hun ouders/opvoeders afspraken om beter te leren plannen.

Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze met de uitlijnmethode duidelijke en leerbare aantekeningen maken tijdens een uitleg of les.

Leerstrategieën – Hoe maak je een tijdbalk bij een tekst?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een tekst omzetten in een tijdbalk om gebeurtenissen visueel en overzichtelijk weer te geven.
[tumult_advanced_search]