Werkboekles

Werkboekles

Plannen – keuzeopdracht: Houd overzicht over je grote taak

Werkboekles

Leerlingen leren een grote taak op te splitsen in behapbare deeltaken en deze overzichtelijk te plannen.

Plannen – keuzeopdracht: Zo houd je jouw planning vol

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom hun planning soms misloopt en bedenken oplossingen om beter vol te houden.

Plannen – keuzeopdracht: Zo doe je de belangrijkste taken eerst

Werkboekles

Leerlingen leren prioriteiten stellen met behulp van het Eisenhower-schema.

Plannen – kernopdracht: Hoe plan jij?

Werkboekles

In deze opdracht reflecteren leerlingen op hun eigen manier van plannen en maken ze een realistische planning voor een drukke periode.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht A: Maak je aantekeningen visueel

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe het combineren van beeld en tekst hen helpt om informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht B: Zo krijg je lange teksten onder de knie

Werkboekles

Leerlingen oefenen met gespreid en actief leren van lange teksten met verschillende strategieën.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht C: De juiste leerstrategie voor elk vak

Werkboekles

Leerlingen ontdekken vakspecifieke leerstrategieën via interviews of online onderzoek.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht D: Een slimme aanpak tijdens de toets

Werkboekles

Leerlingen analyseren moeilijke toetsvragen en passen effectieve toetsstrategieën toe.

Leerstrategieën – Kernopdracht: Welke leerstrategieën gebruik jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen leerstrategieën en passen deze aan voor een aankomende toets.

Leerstrategieën – Infographicbespreking: Slimmer leren? Zo doe je dat

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de werking van het geheugen en leren waarom bepaalde leerstrategieën níét effectief zijn.

Plannen – Hoe stel je prioriteiten

Werkboekles

Leerlingen leren hun schooltaken te ordenen op belangrijkheid en plannen deze in op basis van prioriteit.

Plannen – Hoe plan je jouw toetsweek

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een realistische planning maken voor de toetsweek door deeltaken te formuleren en tijd slim in te schatten.

Plannen – Klusopdracht: De 1-2-3-methode

Werkboekles

Leerlingen leren prioriteiten stellen door hun taken te ordenen volgens de 1-2-3-methode.

Plannen – Plusopdracht: Grote taak plannen met tops & tips

Werkboekles

Leerlingen maken een planning voor een grote taak en reflecteren hierop met behulp van tips en tops.

Plannen – Thuisopdracht: Plannen met je ouders

Werkboekles

Leerlingen gaan thuis in gesprek met hun ouders over planningsstrategieën en verzamelen bruikbare tips.

Plannen – In-de-vaklesopdracht: Huiswerkplanning met je vakdocent

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun vakdocent een realistische planning voor huiswerk van één vak.

Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze duidelijke en gestructureerde aantekeningen maken tijdens een les met behulp van de uitlijnmethode.

Leerstrategieën – Hoe lees je sneller?

Werkboekles

Leerlingen meten hun leessnelheid en oefenen met technieken om sneller en efficiënter te lezen.

Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een tekst kunnen samenvatten door er zelf vragen over te stellen en die kort te beantwoorden.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je alles wat je moet leren?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe het geheugen werkt en leren informatie onthouden met behulp van de geheugenpaleistechniek.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun huidige voorbereidingstechnieken en ontdekken hoe ze effectiever kunnen leren voor een toets.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Verbeelden en groeperen

Werkboekles

Leerlingen leren informatie beter te onthouden door gebruik te maken van de technieken verbeelden en groeperen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken met de Cornellmethode

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het maken van aantekeningen volgens de Cornellmethode en vergelijken deze met de uitlijnmethode.
[tumult_advanced_search]