Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Werkboekles
Werkboekles
Filters
Alle content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Zelfvertrouwen – welke emoties zijn er?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen de vier basisemoties en leren ze situaties herkennen waarin deze emoties voorkomen. Ze oefenen met het uitbeelden, benoemen en bespreken van emoties én met het geven van tips aan elkaar.
Zelfvertrouwen – hoe vrolijk jij jezelf op?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les maken leerlingen een ‘happy page’ vol dingen waar ze blij van worden. Zo ontdekken ze manieren om zichzelf op te vrolijken op momenten dat ze zich minder goed voelen.
Zelfvertrouwen – positief leren denken (plusopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht leren leerlingen hoe gedachten invloed hebben op hoe ze zich voelen. Ze oefenen in het ombuigen van negatieve naar positieve gedachten om meer zelfvertrouwen te ervaren.
Zelfvertrouwen – samen afspraken maken over emoties (thuisopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze thuisopdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze omgaan met boosheid, blijdschap, angst en verdriet. Zo leren ze elkaars gevoelens beter begrijpen en weten ze wat de ander nodig heeft.
Communiceren – hoe luister jij goed?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.
Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.
Communiceren – hoe communiceer je online?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe emoji’s bijdragen aan duidelijkere online communicatie. Ze ontdekken welke betekenis emoji’s kunnen hebben en oefenen met het reageren op online berichten.
Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.
Communiceren – duidelijke afspraken thuis (thuisopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze elkaar goed op de hoogte houden. Zo leren ze misverstanden voorkomen door duidelijker te communiceren.
Conflicten voorkomen en oplossen – klopt alles wat jij denkt?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen dat hun eerste indrukken vaak niet kloppen en dat ze snel geneigd zijn tot vooroordelen. Ze leren het verschil tussen feiten en vooroordelen en reflecteren op hun eigen oordelen over
Conflicten voorkomen en oplossen – hoe los je een ruzie op?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen wat voor type ruziemaker ze zijn en hoe ze het beste kunnen reageren bij een conflict. Ze leren dat ruzie soms mag, als je maar weet hoe je het goed
Conflicten voorkomen en oplossen – is het plagen of pesten?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen het verschil tussen plagen en pesten en denken ze na over wat ze zelf en als klas kunnen doen tegen pestgedrag. Ze oefenen in het herkennen van situaties en bedenken
Het verschil tussen online pesten en gewoon pesten (plusopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht denken leerlingen na over de verschillen tussen online en offline pesten. Ze leren wat online pesten is, waarom het vaak heftiger binnenkomt en hoe je ermee om kunt gaan.
Wat doe je bij ruzie thuis? (thuisopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht praten leerlingen thuis met een ouder, opvoeder, broer of zus over hoe ruzies verlopen. Samen maken ze een afspraak om daar voortaan beter mee om te gaan.
Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.
Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?
Vmbo t
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze op een rustige, eerlijke manier voor zichzelf kunnen opkomen. Door situaties na te spelen en elkaar tips te geven, oefenen ze hoe ze hun grenzen kunnen aangeven.
Waar sta je nu?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat op dit moment belangrijk voor hen is en leggen dit vast in een persoonlijke foto.
Thuisopdracht vervolgopleiding
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken samen met hun ouders of opvoeders een plan om te ontdekken welke vervolgopleiding bij hen past.
Leren – Hoe motiveer je jezelf?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze door middel van een concreet stappenplan hun doelen kunnen bereiken.
Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over hun oriëntatie op een vervolgopleiding en maken ze een plan om hun keuze te onderbouwen.
Inleiding – waar sta je nu?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij hoe zij zich op dit moment voelen in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding. Ze maken en bespreken een foto die iets over henzelf zegt en verbinden dit aan de vijf loopbaanvragen.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten en valkuilen, en onderzoeken hoe deze aansluiten bij mogelijke beroepsdomeinen.
Wie ben ik en wat kan ik? – Welke beroepscompetenties beheers jij?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken welke competenties belangrijk zijn in verschillende beroepen en in hoeverre zij die al beheersen. Ze vergelijken hun competenties met die van anderen en bespreken hoe ze zich hierin kunnen verbeteren.
Wat wil ik? – Wat zijn jouw dromen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les dromen leerlingen over hun toekomst en denken ze na over hoe hun leven eruit zou zien als ze hun droom bereiken. Ze verkennen hun ideale dag, maken een plan om hun droom
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]