Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Werkboekles
Werkboekles
Filters
Alle content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Kennismaken – samen vooruitkijken naar de brugklas (thuisopdracht)
Werkboekles
In deze thuisopdracht kijken leerling en ouder samen vooruit naar het nieuwe schooljaar. Ze bespreken hun verwachtingen over schoolvakken, veranderingen thuis en het verschil met de basisschool.
Samen leven – wat is een goede vriend?
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken
Samen leven – bij welke groepen hoor jij?
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.
Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.
Samen leven – wat vind jij belangrijk?
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over hun mening rond dagelijkse onderwerpen en morele keuzes. Ze ontdekken het verschil tussen normen en waarden, en leren luisteren naar elkaars standpunten.
Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.
Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.
Zelfvertrouwen – wat doet een compliment met jou?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe complimenten geven en ontvangen bijdraagt aan een positief gevoel en zelfvertrouwen. Door een spelvorm oefenen ze actief met het benoemen van elkaars kwaliteiten.
Zelfvertrouwen – hoe laat je jouw zelfvertrouwen zien?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen hoe hun lichaamshouding invloed heeft op hun gevoel van zelfvertrouwen. Door houdingen te oefenen en situaties uit te beelden, leren ze hoe ze zich zekerder kunnen voelen en dat ook
Zelfvertrouwen – welke emoties zijn er?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen de vier basisemoties en leren ze situaties herkennen waarin deze emoties voorkomen. Ze oefenen met het uitbeelden, benoemen en bespreken van emoties én met het geven van tips aan elkaar.
Zelfvertrouwen – hoe vrolijk jij jezelf op?
Werkboekles
In deze les maken leerlingen een ‘happy page’ vol dingen waar ze blij van worden. Zo ontdekken ze manieren om zichzelf op te vrolijken op momenten dat ze zich minder goed voelen.
Zelfvertrouwen – positief leren denken (plusopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht leren leerlingen hoe gedachten invloed hebben op hoe ze zich voelen. Ze oefenen in het ombuigen van negatieve naar positieve gedachten om meer zelfvertrouwen te ervaren.
Zelfvertrouwen – samen afspraken maken over emoties (thuisopdracht)
Werkboekles
In deze thuisopdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze omgaan met boosheid, blijdschap, angst en verdriet. Zo leren ze elkaars gevoelens beter begrijpen en weten ze wat de ander nodig heeft.
Communiceren – hoe luister jij goed?
Werkboekles
In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.
Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.
Communiceren – hoe communiceer je online?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe emoji’s bijdragen aan duidelijkere online communicatie. Ze ontdekken welke betekenis emoji’s kunnen hebben en oefenen met het reageren op online berichten.
Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.
Communiceren – duidelijke afspraken thuis (thuisopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze elkaar goed op de hoogte houden. Zo leren ze misverstanden voorkomen door duidelijker te communiceren.
Conflicten voorkomen en oplossen – klopt alles wat jij denkt?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen dat hun eerste indrukken vaak niet kloppen en dat ze snel geneigd zijn tot vooroordelen. Ze leren het verschil tussen feiten en vooroordelen en reflecteren op hun eigen oordelen over
Conflicten voorkomen en oplossen – hoe los je een ruzie op?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen wat voor type ruziemaker ze zijn en hoe ze het beste kunnen reageren bij een conflict. Ze leren dat ruzie soms mag, als je maar weet hoe je het goed
Conflicten voorkomen en oplossen – is het plagen of pesten?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen het verschil tussen plagen en pesten en denken ze na over wat ze zelf en als klas kunnen doen tegen pestgedrag. Ze oefenen in het herkennen van situaties en bedenken
Het verschil tussen online pesten en gewoon pesten (plusopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht denken leerlingen na over de verschillen tussen online en offline pesten. Ze leren wat online pesten is, waarom het vaak heftiger binnenkomt en hoe je ermee om kunt gaan.
Wat doe je bij ruzie thuis? (thuisopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht praten leerlingen thuis met een ouder, opvoeder, broer of zus over hoe ruzies verlopen. Samen maken ze een afspraak om daar voortaan beter mee om te gaan.
Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg
Werkboekles
De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Meer informatie 'Aanbod online'
Projectdag 'Zo doen we dat'!
[tumult_advanced_search]