Werkboekles

Werkboekles

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: profielkeuze bespreken

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met hun ouders/opvoeders en reflecteren klassikaal op overeenkomsten en verschillen in mening.

LOB-taken – Overzichtsschema

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.

Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ver ze zijn in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding en maken plannen om openstaande loopbaanvragen te beantwoorden.

Inleiding – Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun huidige gevoel en positie in het keuzeproces door middel van foto’s, filmpjes en reflectie met klasgenoten.

Inleiding – Thuisopdracht: activiteiten voor studiekeuze

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders welke activiteiten zij samen kunnen ondernemen om een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en valkuilen en onderzoeken hoe die aansluiten bij verschillende mbo-domeinen.

Omgaan met informatie – Waar kun je informatie zoeken?

Werkboekles

Leerlingen leren verschillende soorten informatiebronnen kennen en oefenen met het kiezen van de juiste bron bij een specifieke zoekvraag.

Omgaan met informatie – Hoe zoek je met een zoekmachine?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met behulp van gerichte zoekwoorden efficiënter informatie kunnen vinden via een zoekmachine.

Omgaan met informatie – Plusopdracht: Nepnieuws maken

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat nepnieuws is en maken zelf een nepnieuwsbericht om inzicht te krijgen in hoe makkelijk je mensen kunt misleiden.

Omgaan met informatie – Thuisopdracht: Zoekwedstrijdje met ouders

Werkboekles

Leerlingen vergelijken hun zoekvaardigheden met die van hun ouder/verzorger in een zoekwedstrijdje en wisselen tips uit.

Omgaan met informatie – In-de-vakles-opdracht: Informatie zoeken voor een vakles

Werkboekles

Leerlingen passen hun zoekvaardigheden toe op een concrete opdracht uit een vakles en doorlopen het zoekproces zelfstandig.

Omgaan met informatie – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun vaardigheden in het gebruik van informatiebronnen en zoekstrategieën te evalueren.

Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken

Werkboekles

Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.

Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek

Werkboekles

Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.

Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie

Werkboekles

Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.

Presenteren – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.

Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.

Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.

Schrijven – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken scans om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij het beginnen met schrijven en het opbouwen van een tekst.

Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen

Werkboekles

Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.

Schrijven – Thuisopdracht: Feedback van ouders

Werkboekles

Leerlingen laten hun tekst lezen door ouders/opvoeders en gebruiken de feedback om hun schrijfwerk te verbeteren.

Schrijven – In-de-vakles-opdracht: Schrijfplan maken

Werkboekles

Leerlingen maken een schrijfplan voor een tekst die ze moeten schrijven voor een vak.

Schrijven – Hoe begin je met schrijven?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de WhatsApp-techniek om te ervaren dat een eerste kladversie niet perfect hoeft te zijn, maar een startpunt vormt voor een goede tekst.

Schrijven – Hoe bouw je een tekst op?

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst structureren door hun ideeën te verdelen over een inleiding, kern en slot.
[tumult_advanced_search]