Werkboekles

Werkboekles

Ondernemerschap – Portfolio-opdracht: Meelopen met een ondernemer

Werkboekles

Leerlingen lopen een dag(deel) mee met een ondernemer om inzicht te krijgen in het ondernemerschap.

Ondernemerschap – Wat kun je ondernemen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij leuk vinden, goed kunnen en waar mensen mogelijk voor willen betalen om ondernemende ideeën te ontwikkelen.

Ondernemerschap – Jouw businessplan

Werkboekles

Leerlingen werken hun ondernemingsidee uit in een businessplan en pitchen dit om feedback te krijgen en hun plan aan te scherpen.

Hoe kom je er? – Hoe zijn anderen er gekomen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken de loopbaan van een inspirerend persoon en ontdekken hoe onverwachte stappen en interesses tot succes kunnen leiden.

Hoe kom je er? – Hoe maak je SMART doelen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze persoonlijke doelen concreet en haalbaar kunnen maken met behulp van de SMART-methode.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Afronding portfolio: Terugblikken en vooruitkijken op je LOB-proces

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun LOB-proces, kijken vooruit naar hun profielkeuze en benoemen wat ze hebben geleerd.

Inleiding – Wat is natuur en wat is cultuur?

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met de begrippen cultuur en kunst, onderzoeken hun eigen creativiteit en ontdekken dat ze zelf ook ‘kunstenaars’ zijn.

Vertel een verhaal – Hoe breng je een verhaal tot leven met beeld, geluid en spel?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat verhalen overal zijn en leren op verschillende creatieve manieren hun eigen verhaal te vertellen.

Maak een compositie – Hoe geef je vorm aan beeld, geluid en beweging?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat compositie overal in hun leven voorkomt en leren zelf composities maken met beeld, muziek, vormen en beweging.

Zet iets in elkaar – Hoe zit kunst technisch in elkaar?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat techniek onmisbaar is in kunst en experimenteren met verschillende vormen van maken, bouwen, tekenen en performen.

Bepaal de waarde – Wat maakt kunst waardevol?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat waardevol is voor henzelf én waarom kunst soms miljoenen waard is, terwijl iets anders maar een paar euro kost.

Inleiding – Wat is kunst en cultuur?

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun eerste indrukken van kunst en cultuur en vormen hun eigen mening over wat kunst betekent.

Inleiding – Wat is kunst en cultuur voor jou?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat kunst overal om hen heen te vinden is en maken een persoonlijk kunstlogboek waarin ze hun eigen ervaringen en activiteiten bijhouden.

Inleiding – Jouw CKV-dossier

Werkboekles

Leerlingen starten met hun persoonlijke CKV-dossier en maken een creatieve introductie waarin zij zichzelf en hun relatie tot kunst en cultuur presenteren.

Inleiding – Beroepenopdracht: Interieuradviseur

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken het beroep van interieuradviseur en ontwerpen zelf een interieur om te ontdekken of dit vak bij hen past.

Inleiding – Doe-opdracht: Wat is kunst voor jou?

Werkboekles

Leerlingen maken een collage om te laten zien wat kunst voor hen betekent.

Inleiding – Kijkopdracht: Jochem Myjer

Werkboekles

Leerlingen bekijken een cabaretfragment van Jochem Myjer en oefenen met het geven van hun mening over een theatervoorstelling.

Compositie – Welke composities zijn er?

Werkboekles

Leerlingen leren verschillende soorten composities herkennen en maken zelf een foto met een gekozen compositie.

Compositie – Hoe zorg je voor ruimte en diepte?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe kunstenaars ruimte en diepte creëren en passen dit zelf toe in foto’s vanuit verschillende standpunten en perspectieven.

Compositie – Hoe is muziek opgebouwd?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe popmuziek is opgebouwd en maken zelf een beat door verschillende geluiden te combineren.

Inleiding – beroepenopdracht: Fotograaf

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat een fotograaf doet, welke soorten foto’s hij maakt in verschillende vakgebieden en bepalen of het beroep bij hen past.

Compositie – Doe-opdracht: Perspectief tekenen

Werkboekles

Leerlingen maken een tekening in éénpuntsperspectief om diepte in hun werk te creëren.
[tumult_advanced_search]