Achttien jaar is de leeftijd waarop je volgens de wet financieel zelfstandig bent. Best een grote verantwoordelijkheid op deze leeftijd. Om geldproblemen bij jongeren te voorkomen, is het belangrijk ze kennis en vaardigheden bij te
Wat gebeurt er als je schoolleiders bij elkaar zet en ze laat sparren over het mentoraat? Wat vinden zij belangrijk om hun mentoren aan te bieden en hoe doen ze dat? Wij organiseerden een rondetafelgesprek
Tweeduizend jaar geleden wist Socrates het al: de beste manier om een probleem op te lossen, is door de juiste vragen te stellen. Socrates zei over zichzelf dat hij niets wist en in gesprekken met
Het is weer bijna Valentijnsdag! Voor sommige mensen een reden om hun (al dan niet geheime) liefde te verrassen met een bos rode rozen of een leuk kaartje. Ook in je les kun je natuurlijk
Tijdens de mentorles kun je een scala aan onderwerpen behandelen, van profielkeuzes tot nieuwsberichten en van klassenuitjes tot conflicten die spelen. Dat kan ook een valkuil zijn. Herken je een van deze situaties? – je
Zie jij ook door alle online tools het bos niet meer? Begrijpelijk; het lijken er met de dag meer te worden. Al deze tools doen totaal wat anders, en soms eigenlijk precies hetzelfde. Welke kies
Tumult viert dit jaar zijn zilveren jubileum. Al 25 jaar zet Tumult zich in voor de beste mentorlessen op middelbare scholen en het ondersteunen van docenten in hun cruciale rol als mentor. Mentoraat: uitdagend en
Motivatie – het in beweging brengen – klinkt simpel, maar het is nog niet zo eenvoudig om als mentor te ontdekken waar die vonk van enthousiasme zit bij je leerlingen. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond
Het is inmiddels een jaar geleden dat heel de onderwijswereld op zijn kop werd gezet: de AI schrijftool ChatGPT kwam op de markt. En daarmee de angst voor verslagen die niet meer zelf geschreven worden,
Het is bijna zover: op 1 januari 2024 gaat het dringende advies in van het Ministerie van OCW om geen telefoons meer toe te laten in de klas. In de woorden van demissionair minister Dijkgraaf:
Leer je liever door filmpjes te kijken, een boek te lezen of een podcast te luisteren? Ben je een dromer, denker, doener of beslisser? Ben je reken-slim of taal-slim? Veel leerlingen én docenten denken dat
De wondere wereld van het hersenonderzoek heeft veel nieuwe kennis opgeleverd over hoe wij denken en leren. Maar al dat onderzoek heeft ook tot gevolg dat er veel onzin over te lezen is. Wat geloven
In de mentorles komen vaak vakoverstijgende (studie)vaardigheden aan bod. Denk aan leren plannen, samenwerken of presenteren. Als deze vaardigheden goed ontwikkeld zijn, kunnen leerlingen de leerstof beter opnemen. Een voorwaarde is wel dat leerlingen de
Wat willen jouw leerlingen deze schoolperiode of dit schooljaar bereiken? En hoe zorgen ze ervoor dat ze hun ambities waarmaken? Handig om samen met je leerlingen vooruit te kijken en haalbare doelen te stellen. In
Het thema van de Week tegen Pesten is dit jaar ‘Goed voor elkaar!’. Dat houdt in dat je je zaakjes op orde hebt om te voorkomen dat er op jouw school gepest wordt. Maar het
“Waarom moeten we deze les doen?” “Ik maak mijn huiswerk niet meer, het helpt me toch niet.” “Als ik honger heb, moet ik toch gewoon wat kunnen eten?” “Ik snap er niks van, jij kan
Hè hè, eindelijk tijd om weer eens een boek te lezen. Of een hele stapel. Heb je nog tips nodig voor fictie of non-fictie? Wij hebben er een aantal voor je! Gouden Nevel – Thijs
Met drie dochters thuis heb ik in m’n leven veel oudergesprekken gevoerd met docenten. De meeste ben ik allang weer vergeten, maar er zijn er een paar blijven hangen. Dat zijn de gesprekken waarin de
Ede, 13 april 2023 In de Mauritskazerne in Ede werden ruim 200 mentoren van diverse middelbare scholen vandaag warm onthaald met een programma vol inspiratie, praktische tips en een positieve boodschap. “Mentor zijn is een