Plannen: de grote uitdaging voor het puberbrein

Gepubliceerd op: 4 oktober 2024
Door: AnneMirthe Wittekoek
Het kan hangen en wurgen zijn om je leerlingen ervan te overtuigen een planning te maken en die ook nog te volgen. “Maar meneer, ik heb écht geen planning nodig!” Of: “Ik houd me toch nooit aan mijn planning.” Je herkent de uitspraken vast wel. Hieronder lees je handige tips om aan je leerlingen mee te geven. Zo kunnen ze straks een planning maken én uitvoeren!

Puberbrein staat in de weg

Je kunt niet van je leerlingen verwachten dat ze een keigoede planning maken én volgen, zonder dat ze geleerd hebben hoe ze dit moeten doen. Het puberbrein heeft namelijk even de tijd nodig om de rationele hersengebieden te ontwikkelen en versterken. Dit betekent dat onder andere het kortetermijndenken sterk de overhand heeft bij pubers. Niet zo handig als ze vooruit moeten kijken en een planning moeten maken. Daarom is het belangrijk om ze te helpen.

In de mentorles

En dat begint in de mentorles: een uitstekend moment om de vakoverstijgende vaardigheid plannen aan te leren. Tumult biedt veel lesmateriaal aan waarmee je je leerlingen kunt ondersteunen. Denk aan stappenplannen, planformulieren en kant-en-klare lessen die jij kunt aanbieden in de mentorles.

  • Gebruik de lessen, het stappenplan ‘Plannen’ en/of de planformulieren uit de Tumult Studievaardigheden-werkboeken.
  • Geef de actuele les ‘Toetsweek: maak een ijzersterke planning!’. In deze les ontdekken je leerlingen wat een goede planning kan zijn en maken ze hun eigen planning voor de aankomende toetsweek.

 

Welke tips kun je meegeven aan je leerlingen?

Tip 1. Knip grote taken op in deeltaken. ‘Leren voor Engels’ wordt dan: ‘woordenlijst A leren, grammatica op blz. 38 oefenen en de zinnen op blz. 40 leren.’ Daar wordt de taak veel overzichtelijker van.

Tip 2. Maak ruimte voor herhaling. Die woordenlijst van Engels kun je maandag leren, maar als je deze niet herhaalt, weet je er donderdag weinig meer van. En dan ben je maandag bijna voor niks aan de slag gegaan. Zonde!

Tip 3. Wissel taken af. Doe eerst maakwerk en daarna wat leerwerk. Of begin met je huiswerk voor een taalvak, om daarna voor een exact vak aan de slag te gaan. Zo kun je je langer concentreren en raak je minder verveeld.

Tip 4. Plan niet te veel in op één dag. Het wordt lastig om je planning vol te houden als je na je lange schooldag ook nog voor zes vakken huis- en leerwerk moet doen. Bedenk dus goed: hoelang ben ik bezig met elke taak? Hoeveel taken kan ik dan op één dag doen? Zo houd je je planning haalbaar.

Tip 5. Houd rekening met je middag- en avondprogramma. Als je judotraining hebt op woensdagavond, kun je dan niet je wiskundehuiswerk maken. En als je zaterdag een verjaardag hebt, kun je deze dag niet leren voor de toetsweek.

Tip 6. Streep taken door die je afhebt. Heb je dat hoofdstuk voor je geschiedeniswerkstuk geschreven? Top! Streep deze taak door in je planning. Zo houd je het overzicht. Het voelt ook goed om je takenlijstje kleiner te zien worden. Elke keer als je een kleine taak doorstreept, voelen je hersenen dat als een beloning. Dat vinden ze fijner dan pas beloond worden als je hele planning af is.

En hoe staat het eigenlijk met jouw eigen planning? Kun je daar stiekem ook wel wat ondersteuning bij gebruiken?

Lees dan de blog ‘Productief plannen voor mentoren’.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken