Onderwijskunde met Tumult #2: hoe verwerkt een leerling informatie – volgens de multimediaprincipes?

Gepubliceerd op: 22 oktober 2018
Door: Admin Tumult

Wanneer je leert uit een studieboek of vanaf een website, gaat het de ene keer makkelijker dan de andere. Hoe komt dat? Het kan liggen aan de moeilijkheid van de stof, maar ook aan de manier waarop deze wordt aangeboden. Je verwerkt informatie beter wanneer er de principes van multimediaal leren goed zijn toegepast. Wat houden deze principes in? Dat vertel ik je in deze tweede blog in de serie Onderwijskunde met Tumult.

Drie basisassumpties volgens Mayer

De ontwerpprincipes voor multimediaal leren zijn afkomstig uit het onderzoek van Richard Mayer. Volgens hem moet je bij het aanbieden van informatie in ieder geval rekening houden met drie basisassumpties:

  1. Dual channels: verbaal (geluid) en visueel materiaal (beeld) worden via twee aparte kanalen geregistreerd. Deze twee kanalen kun je dus ook beide aanspreken door een film in te zetten waarbij je iemand hoort spreken en tegelijkertijd beelden ziet die daarbij horen.
  2. Limited capacity: elk kanaal kan maar beperkte informatie opslaan. Geef dus niet te veel informatie in een keer.
  3. Active processing: actief verwerken van materiaal zorgt voor een betere opslag. Denk aan vragen beantwoorden over de stof/video of zelf aan de slag gaan met de stof.

Ontwerpprincipes voor multimedialeren

Op basis van deze basisprincipes heeft Mayer een aantal ontwerpprincipes geconstateerd. Bied je leerstof aan, dan kun je deze principes toepassen om de stof zo toegankelijk mogelijk te maken voor leerlingen.

  1. Verminder afleiding. Hoe? Hieronder zie je een aantal voorbeelden.
  • Gebruik geen voorbeelden of irrelevant materiaal, zodat de aandacht niet afgeleid wordt van de belangrijke leerstof.
  • Gebruik highlights, pijltjes en dikgedrukte woorden om de aandacht te vestigen op de belangrijke onderdelen van de leerstof.
  • Zet tekst altijd bij het bijbehorende plaatje. Het is niet handig als je moet terugbladeren om de tekst te zien die bij het plaatje hoort.
  • Bied de stof op een effectieve manier aan. Een video met geluid werkt beter dan wanneer je stem en beeld apart van elkaar aanbiedt.
  • Voorkom het split-attention effect: als de leerling wordt doorgestuurd naar een andere website verklein je de kans dat hij/zij de module afmaakt.
  1. Bied de stof in behapbare stukken aan. Dit kun je doen door structuur aan te brengen.
  • Segmenting: deel de stof op in kleine stukken (let op: alleen als de lerende nog niet veel over de stof weet). Gebruik bijvoorbeeld kopjes.
  • Pre-training: leer eerst afzonderlijke begrippen aan en daarna het hele proces/onderwerp.
  1. Personaliseer om de motivatie te verhogen.
  • In lesmateriaal: spreek de lezer aan door ‘je’ en ‘jouw’ te gebruiken.
  • Bij filmpjes: gebruik een vriendelijke menselijke stem.

De principes toepassen

Bij het ontwikkelen van het lesmateriaal voor Tumult en de leerblokken van Edutrainers zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk voldaan wordt aan deze principes. Had jij al wel eens gehoord van deze principes? En gebruik jij ze ook tijdens jouw instructie? We horen het graag! Plaats een reactie onder deze blog of stuur een mail naar info@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search