Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mentoraatscan voor teamleiders
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mentoraatscan voor teamleiders
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Vmbo t
Vmbo t
Filters
Omgaan met informatie – In-de-vakles-opdracht: Informatie zoeken voor een vakles
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen passen hun zoekvaardigheden toe op een concrete opdracht uit een vakles en doorlopen het zoekproces zelfstandig.
Omgaan met informatie – Thuisopdracht: Zoekwedstrijdje met ouders
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen vergelijken hun zoekvaardigheden met die van hun ouder/verzorger in een zoekwedstrijdje en wisselen tips uit.
Omgaan met informatie – Plusopdracht: Nepnieuws maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat nepnieuws is en maken zelf een nepnieuwsbericht om inzicht te krijgen in hoe makkelijk je mensen kunt misleiden.
Omgaan met informatie – Hoe zoek je met een zoekmachine?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze met behulp van gerichte zoekwoorden efficiënter informatie kunnen vinden via een zoekmachine.
Omgaan met informatie – Waar kun je informatie zoeken?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren verschillende soorten informatiebronnen kennen en oefenen met het kiezen van de juiste bron bij een specifieke zoekvraag.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en valkuilen en onderzoeken hoe die aansluiten bij verschillende mbo-domeinen.
Inleiding – Thuisopdracht: activiteiten voor studiekeuze
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders welke activiteiten zij samen kunnen ondernemen om een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding.
Inleiding – Waar sta je nu?
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun huidige gevoel en positie in het keuzeproces door middel van foto’s, filmpjes en reflectie met klasgenoten.
Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hoe ver ze zijn in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding en maken plannen om openstaande loopbaanvragen te beantwoorden.
LOB-taken – Overzichtsschema
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: profielkeuze bespreken
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun profielkeuze met hun ouders/opvoeders en reflecteren klassikaal op overeenkomsten en verschillen in mening.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in de structuur van profielen en maken keuzes voor hun profiel-, keuze- en beroepsgerichte vakken.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen verkennen hun profielkeuze door te oefenen met kiezen, terug te kijken naar hun LOB-traject en hun uiteindelijke keuze te presenteren.
Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.
Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe groot en waardevol dit kan zijn.
Wie kan mij helpen? – Thuisopdracht: Netwerk in kaart brengen
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen brengen samen met hun ouders/opvoeders hun netwerk in kaart en bespreken hoe dit netwerk kan helpen bij loopbaanoriëntatie.
Wat voor werk past bij mij? – Thuisopdracht: Werkkenmerken onderzoeken
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders welke werkkenmerken bij hen passen en bespreken dit later in de klas.
Wat voor werk past bij mij? – Uit welke profielen kun je kiezen?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in de verschillende profielen, maken een informatieposter en koppelen deze aan hun eigen interesses en mogelijke beroepen.
Wat voor werk past bij mij? – Wat voor beroepen zijn er allemaal?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke beroepen en beroepskenmerken bij hen en hun klasgenoten passen.
Wat wil ik? – thuisopdracht: Wat zegt jouw speelgoed over jouw interesses?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders wat hun favoriete speelgoed uit hun jeugd zegt over hun (beroeps)interesses.
Wat wil ik? – les: Wat vind jij belangrijk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat zij belangrijk vinden bij het maken van keuzes door middel van stellingen, een dobbelspel en een klassikale uitwisseling.
Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijd en de Profielwijzer.
Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht: Kwaliteiten en talenten met ouders/opvoeders
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen gaan in gesprek met hun ouders/opvoeders over hun kwaliteiten en vullen op basis daarvan hun Profielwijzer verder aan.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat hun favoriete of beste vakken over hun kwaliteiten en toekomstmogelijkheden zeggen.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Digibordlessen De week van de Mediawijsheid
[tumult_advanced_search]