Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Vmbo bkg
Vmbo bkg
Filters
Zelfvertrouwen – Waar ben jij trots op?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken waar ze trots op zijn en maken een creatieve pronkpagina om hun kwaliteiten te vieren.
Samen leven – Thuisopdracht: Gesprek over respect
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen gaan thuis met hun ouders of opvoeders in gesprek over respect en bespreken overeenkomsten en verschillen in hun opvattingen.
Samen leven – Plusopdracht: In de schoenen van een ander
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met het innemen van andermans perspectief door zich te verplaatsen in een tegenovergestelde mening.
Samen leven – Wie is belangrijk voor jou?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen denken na over wie belangrijk voor hen is en bedenken een verrassing voor die persoon.
Samen leven – Hoe ziet de dag van een ander eruit?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen verplaatsen zich in het dagelijks leven van een klasgenoot om verschillen en overeenkomsten te ontdekken.
Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, onderzoeken hoe zij reageren in groepssituaties en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan.
Samen leven – Wat is respect?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat respect betekent, voor wie of wat ze respect hebben, en hoe ze hierover in gesprek kunnen gaan.
Kennismaken – Thuisopdracht: Dobbelspel met je ouder/opvoeder
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken nieuwe dingen over hun ouder of opvoeder door samen een dobbelspel te spelen.
Kennismaken – Plusopdracht: Van dit schooljaar een topjaar maken
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bedenken samen afspraken om van het schooljaar een topjaar te maken.
Kennismaken – Hoe maak je het leuk met elkaar?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken elkaars voorkeuren en bedenken samen een klasactiviteit die verbindt.
Kennismaken – Hoe leer je elkaar beter kennen?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren elkaar beter kennen door vragen te beantwoorden en in gesprek te gaan met zoveel mogelijk klasgenoten.
Conflicten voorkomen en oplossen – Meesterproef: Doe iets tegen discriminatie!
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen spelen een conflictsituatie na waarin discriminatie voorkomt en laten zien hoe ze daarmee omgaan.
Communiceren – Meesterproef: Help een nieuwkomer op sociale media!
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen luistervaardigheden door een situatie na te spelen waarin ze iemand helpen met sociale media.
Samen leven – Meesterproef: Respecteer je vrienden!
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen spelen een situatie na waarin groepsdruk speelt en laten zien hoe je hier respectvol mee omgaat.
Zelfvertrouwen – Meesterproef: Neem het initiatief!
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen laten in een rollenspel zien hoe je initiatief neemt en je zelfverzekerd opstelt.
Kennismaken – Meesterproef: Leer je schoolgenoten kennen!
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren een rollenspel of creatieve opdracht uit waarin ze zich op een leuke manier aan elkaar voorstellen.
Conflicten voorkomen en oplossen – Thuisopdracht: In gesprek over ruzie
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren thuis een gesprek met iemand met wie ze weleens ruzie of onenigheid hebben gehad.
Conflicten voorkomen en oplossen – Plusopdracht: Wat kun je doen tegen online pesten
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bedenken in groepjes wat ze kunnen doen tegen online pesten en delen hun ideeën klassikaal.
Conflicten voorkomen en oplossen – Wat kun je doen tegen discriminatie?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ervaren hoe het is om gediscrimineerd te worden en denken na over wat zij zelf kunnen doen tegen discriminatie.
Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je met conflicten om?
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat een conflict is, hoe zij zelf met conflicten omgaan en hoe ze die constructief kunnen oplossen.
Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je om met pesten?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke rol zij innemen in pestsituaties en hoe zij zelf iets kunnen doen tegen pesten.
Communiceren – Thuisopdracht: Hoe gebruik jij je telefoon?
Havo
,
Vmbo t
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen analyseren hun eigen telefoongebruik en vergelijken dit met dat van hun ouders of verzorgers.
Communiceren – Plusopdracht: Emoji’s en wat je ermee zegt
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat ze communiceren met emoji’s en reflecteren op hun eigen gebruik ervan.
Communiceren – Wat zet jij op sociale media?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun eigen socialemediagebruik en maken een campagne over de voor- en nadelen van sociale media.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]