Havo

Havo

Filters

Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, onderzoeken hoe zij reageren in groepssituaties en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan.

Samen leven – Wat is respect?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat respect betekent, voor wie of wat ze respect hebben, en hoe ze hierover in gesprek kunnen gaan.

Kennismaken – Thuisopdracht: Dobbelspel met je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen ontdekken nieuwe dingen over hun ouder of opvoeder door samen een dobbelspel te spelen.

Kennismaken – Plusopdracht: Van dit schooljaar een topjaar maken

Werkboekles

Leerlingen bedenken samen afspraken om van het schooljaar een topjaar te maken.

Kennismaken – Hoe maak je het leuk met elkaar?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken elkaars voorkeuren en bedenken samen een klasactiviteit die verbindt.

Kennismaken – Hoe leer je elkaar beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen leren elkaar beter kennen door vragen te beantwoorden en in gesprek te gaan met zoveel mogelijk klasgenoten.

Conflicten voorkomen en oplossen – Meesterproef: Doe iets tegen discriminatie!

Werkboekles

Leerlingen spelen een conflictsituatie na waarin discriminatie voorkomt en laten zien hoe ze daarmee omgaan.

Communiceren – Meesterproef: Help een nieuwkomer op sociale media!

Werkboekles

Leerlingen oefenen luistervaardigheden door een situatie na te spelen waarin ze iemand helpen met sociale media.

Samen leven – Meesterproef: Respecteer je vrienden!

Werkboekles

Leerlingen spelen een situatie na waarin groepsdruk speelt en laten zien hoe je hier respectvol mee omgaat.

Zelfvertrouwen – Meesterproef: Neem het initiatief!

Werkboekles

Leerlingen laten in een rollenspel zien hoe je initiatief neemt en je zelfverzekerd opstelt.

Kennismaken – Meesterproef: Leer je schoolgenoten kennen!

Werkboekles

Leerlingen voeren een rollenspel of creatieve opdracht uit waarin ze zich op een leuke manier aan elkaar voorstellen.

Conflicten voorkomen en oplossen – Thuisopdracht: In gesprek over ruzie

Werkboekles

Leerlingen voeren thuis een gesprek met iemand met wie ze weleens ruzie of onenigheid hebben gehad.

Conflicten voorkomen en oplossen – Plusopdracht: Wat kun je doen tegen online pesten

Werkboekles

Leerlingen bedenken in groepjes wat ze kunnen doen tegen online pesten en delen hun ideeën klassikaal.

Conflicten voorkomen en oplossen – Wat kun je doen tegen discriminatie?

Werkboekles

Leerlingen ervaren hoe het is om gediscrimineerd te worden en denken na over wat zij zelf kunnen doen tegen discriminatie.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je met conflicten om?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een conflict is, hoe zij zelf met conflicten omgaan en hoe ze die constructief kunnen oplossen.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je om met pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke rol zij innemen in pestsituaties en hoe zij zelf iets kunnen doen tegen pesten.

Communiceren – Thuisopdracht: Hoe gebruik jij je telefoon?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun eigen telefoongebruik en vergelijken dit met dat van hun ouders of verzorgers.

Communiceren – Plusopdracht: Emoji’s en wat je ermee zegt

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat ze communiceren met emoji’s en reflecteren op hun eigen gebruik ervan.

Communiceren – Wat zet jij op sociale media?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen socialemediagebruik en maken een campagne over de voor- en nadelen van sociale media.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met actief luisteren, samenvatten en doorvragen om een goed gesprek te kunnen voeren.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Waar ben jij goed in?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders waar zij en de ander goed of minder goed in zijn.

Zelfvertrouwen – Plusopdracht: Complimenten geven

Werkboekles

Leerlingen geven elkaar persoonlijke complimenten om elkaars zelfvertrouwen te versterken.

Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.

Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.
[tumult_advanced_search]