Volgende week vind je in de Jaarbeurs in Utrecht allerlei aanbieders van nieuwe onderwijstoepassingen. Hoe ga je goed voorbereid naar de IPON? Met deze beursvoorbereiding ontdek je hoe de tool Trello jou kan helpen bij het bezoeken van een beurs en bij het werken in projecten. In deze blog geef ik je hierbij tips én lesideeën – want ook in de klas kun je Trello heel goed inzetten!

IPON 2018

Op 7 en 8 februari kun je op de IPON kennismaken met vele nieuwe en innovatieve initiatieven op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT. Tumult staat ook op de beurs, bij stand C036. Wat je op de stands van Tumult en Edutrainers kunt doen? Dat lees je hier. Maar er is natuurlijk veel meer op de beurs. Om het meeste uit je bezoek te halen, is het gemakkelijk als alle informatie, vragen, gegevens en inspiratie op een plek opgeslagen staan. Dat is mogelijk met Trello!

De mogelijkheden van Trello

Met de ‘lesbrief’ van deze week ontdek je hoe je Trello als digitaal prikbord kunt gebruiken om projecten overzichtelijk weer te geven. Je kunt zo’n bord delen met je team, zodat iedereen een bijdrage kan leveren of feedback kan geven. Ook is het mogelijk om bepaalde acties te labelen op kleur, zodat je kunt aangeven dat deze actie urgent is. Je kunt acties vervolgens verplaatsen naar een andere lijst om aan te geven dat de actie ‘gedaan’ is. Of voeg bestanden, foto’s en links toe en laat jouw team members. stemmen op de beste inzendingen. Handig, toch?

Ook kun je Trello gebruiken voor administratieve zaken. Gebruik Trello bijvoorbeeld voor het maken van lesvoorbereidingen, om samen te werken met collega’s binnen je vakgroep of om ouders op de hoogte te houden van projecten met je mentorklas.

Wil je meer weten over Trello? Bekijk dan dit gratis leerpad van Edutrainers: Educatieve apps & tools – deel 11 FREE.

Trello in de klas

Trello is niet alleen handig voor persoonlijk gebruik; ook in de klas is het een uitkomst! Hieronder een aantal concrete lesideeën voor het gebruik van Trello in de klas:

  • Samenwerken

Werken je leerlingen samen aan een project? Laat ze een bord aanmaken en een team hieraan toevoegen. Zo kan elke leerling afzonderlijk het bord bewerken. Laat ze vervolgens een lijst met activiteiten opstellen die ze nog moeten uitvoeren, aangeven wie met welke taak bezig is en welke taken al afgerond zijn. In een aparte lijst kunnen de leden ideeën of vragen over het project toevoegen. Door de mogelijkheden die Trello biedt is het ook een geschikte tool als je werkt volgens eduScrum. Lees hier meer over scrum voor het onderwijs.

  • Weekplanning maken

Elk lijstje staat voor een dag en daarnaast is er een lijst met voltooide taken. Als leerlingen een taak hebben afgerond, slepen ze de taak naar de lijst met voltooide taken. Zo wordt de takenlijst steeds kleiner, zien ze wat ze al af hebben, en dat geeft een goed gevoel!

  • Samenvatting maken

Een boek samenvatten? Laat leerlingen de hoofdzaken, personages, belangrijke evenementen en een tijdlijn van het verhaal in aparte lijsten noteren. Hieronder kunnen ze de informatie categoriseren.

  • (peer) feedback geven en ontvangen

Achter de weekplanning, samenvatting of project kan een nieuw lijstje worden aangemaakt met als titel ‘feedback’. Hierin kunnen leden die aan het team zijn toegevoegd hun feedback opschrijven.

  • Sectorwerkstuk maken

Leerlingen kunnen met verschillende lijsten een overzicht maken van hoofdvraag, informatie en bronnen. Je kunt ze ook lijsten laten aanmaken om de voortgang aan te geven, bijvoorbeeld ‘wat moet ik nog doen’, ‘waar ben ik mee bezig’ en ‘wat is afgerond’.

Gebruik jij Trello? Deel je ervaringen en ideeën onder deze blog! En als je de IPON bezoekt, kom langs bij onze stand C036! Wij vertellen je graag alles over de nieuwe versie van onze digitale (portfolio-)omgeving en onze digitale lesmogelijkheden. Hopelijk tot dan!

Print Friendly, PDF & Email