Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Plus
Plus
Filters
Thuis – Binnenwereld
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen maken een stamboom van hun familie en onderzoeken hun roots. Ze reflecteren op welke kenmerken zij van hun familie hebben meegekregen en wat dat zegt over hun eigen identiteit.
Thuis: jouw plek, jouw gevoel
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij wat hun thuis tot thuis maakt: het huis, een gevoel van veiligheid en hun favoriete plek. Door te reflecteren en delen leren ze elkaar beter kennen.
Schoolregels: meedenken, meebeslissen
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen beoordelen bestaande schoolregels en bedenken samen nieuwe regels die beter passen bij hun klas en school. Zo leren ze kritisch nadenken én actief deelnemen aan besluitvorming.
Regels wereldwijd – anders is niet gek
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken dat wat in hun eigen omgeving normaal is, in een andere cultuur vreemd kan zijn – en andersom. Door een quiz en groepsopdrachten leren ze dat nieuwsgierigheid naar regels van anderen je blik
Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor
Regels: afspraken om samen te leven
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken waarom regels bestaan en welke rol ze spelen in thuis, school en de openbare ruimte. Ze verbeelden regels creatief via zelfgemaakte verkeersborden en leren het verschil tussen formele en informele afspraken.
Jouw heldentoespraak – van droom naar daad
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen schrijven en presenteren een persoonlijke heldentoespraak over een ideaal dat zij belangrijk vinden. Ze leren hoe krachtige woorden mensen kunnen raken en in beweging zetten.
Geloofshelden: roeping, doorzetten en betekenis geven
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in geloofshelden en het concept ‘roeping’, en denken na over persoonlijke beproevingen. Ze leren dat volhouden en trouw blijven aan je overtuigingen ook in hun eigen leven van waarde is.
Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.
Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.
Laat zien waar je in gelooft – Van overtuiging naar actie
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen brengen hun overtuiging tot leven in een folder en politieke partij. Ze leren hoe je met woorden, beelden en daden anderen kunt overtuigen van waar jij in gelooft.
Geloof in de wereld: symbolen, verhalen en zingeving
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen verkennen verschillende godsdiensten en de rol van symbolen en verhalen in het geloof. Ze reflecteren op hun eigen overtuigingen en leren respectvol omgaan met religieuze diversiteit.
Waar geloof jij in? – Jouw binnenwereld in beeld
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen verkennen hun overtuigingen en brengen in kaart waar die vandaan komen. Ze leren hoe ouders, vrienden, media en omgeving invloed hebben op wat zij geloven.
Waar geloof jij in? – Vertrouwen, overtuiging en richting
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken waar zij zelf in geloven, wat hen drijft en hoe overtuigingen invloed hebben op keuzes. Ze reflecteren op morele situaties en leren dat geloof ook gaat over vertrouwen en identiteit.
Jouw eigen feestdag: vrijheid, waarden en creativiteit
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij de betekenis van 4 en 5 mei en ontwerpen hun eigen feestdag over wat zij belangrijk vinden. Ze leren zo hun waarden om te zetten in creatieve, concrete plannen.
Feest in de buitenwereld: geloven, rituelen en licht
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe religies over de hele wereld feestvieren en wat de betekenis is achter symbolen zoals licht en rituelen. Ze vergelijken feestdagen, reflecteren op tradities en brengen hun eigen kijk in beeld.
Mijn meest speciale feest
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen presenteren hun favoriete feest aan klasgenoten en reflecteren op wat het voor hen betekent. Ze ontdekken de rol van rituelen, familie, sfeer en persoonlijke voorkeuren bij feestmomenten.
Waarom vieren we feest?
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen ontdekken waarom en met wie we feestvieren, en wat daarbij komt kijken. Ze reflecteren op feesten in hun eigen leven en de betekenis ervan in de samenleving.
Overhoren – zo help je je kind op de juiste manier
Artikel
Deze tekst helpt ouders om hun kind gericht te overhoren, afhankelijk van het type leerstof: kennis, toepassing of inzicht. Van woordjes tot samenvattingsvragen en rekenregels.
Huiswerk maken en toetsen leren – hoe kun je als ouder helpen?
Artikel
Dit artikel geeft ouders praktische handvatten om hun kind te ondersteunen bij huiswerk en toetsvoorbereiding, zonder de regie over te nemen.
Belonen – zo motiveer je je kind op een positieve manier
Artikel
Dit artikel laat ouders zien hoe beloningen kunnen helpen om pubers te motiveren voor taken waar ze weinig zin in hebben.
Pesten – wat kun je doen als ouder?
Artikel
Dit artikel helpt ouders signalen van pesten te herkennen en geeft praktische tips voor het gesprek met hun kind.
Werkblad: plannen met ouders / opvoeders
Werkvorm
In dit werkblad maken leerlingen samen met hun ouder of opvoeder een overzicht van hun schooltaken en plannen die in.
Werkblad: wat neem jij mee naar school?
Werkvorm
In dit werkblad denken leerlingen na over wat ze dagelijks nodig hebben om goed voorbereid naar school te gaan.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Meer informatie 'Aanbod online'
Projectdag 'Zo doen we dat'!
[tumult_advanced_search]