Tijdens het maken van ons lesmateriaal proberen we zo veel mogelijk rekening te houden met een gemiddelde klas en docent. Wie het lesmateriaal gebruikt, valt daar natuurlijk niet altijd onder. Daarom benadrukken we altijd dat belangrijk is om de lessen uit de Tumult-abonnementen aan te passen naar jouw leerlingen en naar jouw stijl van lesgeven. Hoe je dat doet? In deze blog geef ik je een paar ideeën die we ook met scholen hebben gedeeld tijdens trainingen in mentorvaardigheden.

Passende werkvormen

Stel: je geeft een les over waarden en normen uit een van de abonnementen Tumult sociaal-emotionele vaardigheden. Helaas hangt er nog niet zo’n veilige sfeer in de klas dat de leerlingen zich durven uitspreken. Dit maakt het lastiger om het te hebben over de waarden en normen van de leerlingen. Het maakt het echter niet onmogelijk! In deze les omschrijven we dat het leuk is om te werken met rode en groene bordjes die de leerlingen omhoog steken bij bepaalde normen. Als deze werkvorm niet past bij jouw leerlingen (omdat ze hun mening niet durven te laten zien), probeer dan eens een andere werkvorm te bedenken. Een paar voorbeelden waarbij ze wat anoniemer hun mening uiten:

–  Gebruik de tool Mentimeter om te laten stemmen. Om dit na te bespreken vraag je wie zijn/haar antwoord wil toelichten.

– Laat de leerlingen op post-its hun mening schrijven en laat ze deze op het bord plakken. Hier mogen ze niet bij praten!

– Gebruik een doos waar leerlingen de post-its in doen en pak er steeds eentje uit.

Er bestaan veel verschillende werkvormen waarmee je hetzelfde leerdoel kunt bereiken. Het belangrijkst is dus dat leerdoel! En wellicht heb je zelf ook nog een leerdoel voor jouw eigen klas in gedachten: zorgen dat ze hun mening durven uitspreken. Daar kun je dan ook passende werkvormen bij bedenken.

Mentorvaardigheden ontwikkelen

In de training mentorvaardigheden laten we de docenten een aantal werkvormen uit de methode zelf ervaren. Dat geeft vaak weer nieuwe ideeën over hoe je zelf de werkvormen kunt inzetten in de klas. Ook geven we de docenten de ruimte om zelf lessen te ontwerpen rondom onze methode en de leerdoelen die daarin staan. Daarnaast zorgen we dat docenten met elkaar in gesprek gaan over hoe zij werken met Tumult. Door deze ervaringen te delen krijg je meer inzicht in nog meer ideeën hoe je het lesmateriaal van Tumult kunt gebruiken! Alleen als je zelf eigenaarschap creëert bij het lesgeven met Tumult, zul je ook effect zien bij je leerlingen.

Heeft jouw team ook behoefte aan maatwerk in het lesgeven met Tumult? Ben je benieuwd hoe zo’n training er precies uitziet? Stuur me een mailtje (nadiaspaan@tumultgroep.nl)en wie weet zie ik je bij jou op school! Lees ook de andere blogs over lesgeven met Tumult voor meer inspiratie en praktische tips.

Print Friendly, PDF & Email