Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Jaar 1
Jaar 1
Filters
Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.
Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.
Presenteren – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.
Presenteren – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.
Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.
Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.
Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.
Omgaan met informatie – Stappenplan informatie zoeken op internet
Stappenplan
Leerlingen leren in vijf stappen hoe ze een zoekvraag vertalen naar effectieve zoekwoorden en daarmee betrouwbare informatie vinden.
Omgaan met informatie – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun vaardigheden in het gebruik van informatiebronnen en zoekstrategieën te evalueren.
Omgaan met informatie – In-de-vakles-opdracht: Informatie zoeken voor een vakles
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen passen hun zoekvaardigheden toe op een concrete opdracht uit een vakles en doorlopen het zoekproces zelfstandig.
Omgaan met informatie – Thuisopdracht: Zoekwedstrijdje met ouders
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen vergelijken hun zoekvaardigheden met die van hun ouder/verzorger in een zoekwedstrijdje en wisselen tips uit.
Omgaan met informatie – Plusopdracht: Nepnieuws maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat nepnieuws is en maken zelf een nepnieuwsbericht om inzicht te krijgen in hoe makkelijk je mensen kunt misleiden.
Omgaan met informatie – Hoe zoek je met een zoekmachine?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze met behulp van gerichte zoekwoorden efficiënter informatie kunnen vinden via een zoekmachine.
Omgaan met informatie – Waar kun je informatie zoeken?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren verschillende soorten informatiebronnen kennen en oefenen met het kiezen van de juiste bron bij een specifieke zoekvraag.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en valkuilen en onderzoeken hoe die aansluiten bij verschillende mbo-domeinen.
Inleiding – Thuisopdracht: activiteiten voor studiekeuze
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders welke activiteiten zij samen kunnen ondernemen om een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding.
Inleiding – Waar sta je nu?
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun huidige gevoel en positie in het keuzeproces door middel van foto’s, filmpjes en reflectie met klasgenoten.
Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hoe ver ze zijn in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding en maken plannen om openstaande loopbaanvragen te beantwoorden.
LOB-taken – Overzichtsschema
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: profielkeuze bespreken
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun profielkeuze met hun ouders/opvoeders en reflecteren klassikaal op overeenkomsten en verschillen in mening.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in de structuur van profielen en maken keuzes voor hun profiel-, keuze- en beroepsgerichte vakken.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen verkennen hun profielkeuze door te oefenen met kiezen, terug te kijken naar hun LOB-traject en hun uiteindelijke keuze te presenteren.
Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.
Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe groot en waardevol dit kan zijn.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]