Jaar 1

Jaar 1

Filters

Zelfvertrouwen – Van welke gedachten word jij vrolijk?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen hoe gedachten invloed hebben op hun gevoel en gedrag, en oefenen ze met het ombuigen van negatieve gedachten.

Samen leven – Thuisopdracht: Hoe goed kennen jullie elkaar?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders hoe goed ze elkaars voorkeuren, meningen en gewoontes kennen.

Samen leven – Plusopdracht: Lachen werkt aanstekelijk

Werkboekles

Leerlingen ervaren hoe samen lachen zorgt voor ontspanning, positiviteit en verbinding in de klas.

Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, hoe ze erop reageren en hoe ze ermee om kunnen gaan.

Samen leven – Hoe maak je iemand vrolijk?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe zij anderen blij kunnen maken en ervaren wat positief gedrag doet voor henzelf én hun omgeving.

Samen leven – Hoe leef je je in een ander in?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het verplaatsen in andermans mening en ontdekken wat inlevingsvermogen oplevert in contact met anderen.

Samen leven – Hoe ga je respectvol met elkaar om?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat respect voor hen betekent en oefenen met respectvol gedrag in alledaagse situaties.

Kennismaken – thuisopdracht: Hoe goed kennen je ouders jouw schooljaar?

Werkboekles

Leerlingen testen hoe goed hun ouders of verzorgers voorbereid zijn op het nieuwe schooljaar en reflecteren op communicatie thuis.

Kennismaken – plusopdracht: Klassenuitje bedenken

Werkboekles

Leerlingen bedenken en presenteren in groepjes een creatief voorstel voor een klassenuitje en stemmen daarna op het leukste idee.

Kennismaken – Hoe leer je je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken nieuwe kanten van hun klasgenoten door middel van persoonlijke foto’s, goede vragen en gerichte observaties.

Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun eigen start van het schooljaar en bedenken samen hoe ze als klas kunnen zorgen voor een positief en succesvol jaar.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe anderen hen zien en reflecteren op de verschillende versies van zichzelf in uiteenlopende situaties.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke elementen hun identiteit vormen en hoeveel invloed ze daar zelf op hebben.

Liefde – plusopdracht: Toestemming: zo simpel als thee

Werkboekles

Leerlingen denken na over het belang van wederzijdse toestemming en het herkennen van grenzen in intieme situaties.

Liefde – Liefde in alle soorten en maten

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in seksuele diversiteit binnen de LHBTIQA+-gemeenschap en denken na over een inclusieve en veilige schoolomgeving.

Liefde – Sexting: hoe houd je het leuk?

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun eigen grenzen rondom sexting en leren hoe je op een veilige manier met sexting omgaat.

Liefde – Is het oké voor allebei?

Werkboekles

Leerlingen leren hun eigen grenzen kennen en oefenen met het herkennen en respecteren van grenzen in relaties.

Liefde – Wat vind je belangrijk in een relatie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen opvattingen over relaties en ontdekken wat zij en hun klasgenoten belangrijk vinden in een goede relatie.

Samen leven – plusopdracht: Geweldloos communiceren

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun gevoelens en behoeftes op een respectvolle, duidelijke manier kunnen uiten met behulp van geweldloze communicatie.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen leren onderscheid maken tussen praktische en ideologische meningsverschillen en oefenen met het zoeken naar overeenkomsten.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun persoonlijke waarden zijn en onderzoeken of hun gedrag hiermee overeenkomt.

Samen leven – Jouw gebruiksaanwijzing

Werkboekles

Leerlingen leren hun persoonlijke grenzen herkennen, aangeven en respectvol communiceren naar anderen.

Samen leven – Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke houding zij zelf prettig vinden in gesprekken en hoe hun eigen houding anderen beïnvloedt.

Geluk – Plusopdracht: Mentale gezondheid (angst & depressie)

Werkboekles

Leerlingen leren wat angst en depressie zijn en wat je kunt doen als jijzelf of iemand anders hiermee te maken heeft.
[tumult_advanced_search]