Testje: prent deze cijfers in je geheugen en probeer ze over 5 minuten te reproduceren: 310830042704… Gelukt? Hoe heb je de cijfers proberen te onthouden? Misschien kwam je tot de derde 0, ervan uitgaande dat je gemiddeld 7 eenheden kunt onthouden. Als je geweten had dat dit de laatste drie Koninginne- en Koningsdagdata zijn, was het een stuk makkelijker te onthouden: 31 augustus (31-08) was de eerste de Koninginnedag uit de geschiedenis, daarna werd het 30 april (30-04) en tegenwoordig is het 27 april (27-04).

Met dit testje kun je (aan je leerlingen) duidelijk maken dat betekenis geven aan informatie helpt om het te onthouden. Maar er zijn meer manieren om informatie beter te onthouden. Vandaag een blog over geheugenpaleizen, herhalen, pauze nemen en de vergeetcurve.

De kunst van het onthouden
In het in 2011 gepubliceerde boek Het Geheugenpaleis, beschrijft Joshua Foer hoe hij in een jaar tijd geheugenkampioen wordt. Zijn ultieme middel: geheugenpaleizen bouwen. Waar het op neerkomt: de dingen die je wilt onthouden moet je raar maken. Plaats elk voorwerp of onderwerp dat je wilt onthouden op een plek in een ruimte die je goed kent, zoals je huis. En laat er vervolgens iets raars mee gebeuren in je gedachten.

Bijvoorbeeld: ik moet mijn boodschappen onthouden: 5 appels, een kilo prei, jus, hazelnootpasta, wc-papier. De vijf appels leg ik op de bank neer waarna een kabouter ermee gaat jongleren. Een kilo prei leg ik vervolgens in de luie stoel waarna ze met elkaar gaan praten over hoeveel één prei nou eigenlijk weegt. De jus gooi ik tegen het raam, waarna die als regendruppels naar beneden glijdt. De hazelnootpasta zie ik voor me terwijl de pot vastgehouden wordt door president Obama die er telkens met zijn wijsvinger een likje uit neemt. En het wc-papier hang ik tot slot op door de kamer als slingers, waarbij ik voor me zie dat ik er helemaal in verstrikt raak als ik binnenloop.

Deze techniek kun je toepassen op alles wat je wilt onthouden. Dus ook die woordjes voor Duits, of die formules van natuurkunde. Probeer het eens met je leerlingen! De hoopvolle boodschap van dit hele verhaal: onthouden kun je leren. Het is interessant om deze video te bekijken waarin Joshua Foer geïnterviewd wordt door de Jakhalzen van De wereld draait door:

De kunst van het herhalen en pauze nemen
Deze truc klinkt niet heel vernieuwend en dat is hij ook niet, maar het werkt wel als een trein: stof herhalen en tussendoor pauze nemen. Belangrijk voor leerlingen om te beseffen is dat herhalen niet hetzelfde is als herlezen. Herlezen is wat je juist niet zou moeten doen: dit is namelijk gewoon het telkens opnieuw lezen van een tekst. Beter kun je herhalen en dat betekent iets met de stof doen op een andere manier dan herlezen:

  • een samenvatting maken en deze later doornemen of jezelf ermee overhoren;
  • flash cards maken van de belangrijke begrippen, jaartallen, vocabulaire etc.;
  • jezelf vragen stellen bij een tekst in plaats van deze droog te herlezen: stel bij elke titel of bij elk tussenkopje een vraag aan jezelf. Als de titel van de paragraaf bijvoorbeeld is ‘Woestijnen’, vraag jezelf dan: ‘Wat weet ik allemaal over woestijnen?’ en lees daarna de tekst nog een keer door om te kijken of je inderdaad alles wist te noemen.

En voor al deze manieren geldt: herhaal dit een aantal keren. Het effect van herhalen wordt heel mooi geïllustreerd met de vergeetcurve.

 

De Vergeetcurve door Albert Kok

De Vergeetcurve door Albert Kok

 

The forgetting curve

Na een keer leren vergeet je meer dan na een aantal keren herhaald te hebben.

Welke tips geef jij je leerlingen voor onthouden? Ik zou het leuk vinden om je ideeën in een reactie hieronder te horen of op Twitter: @VvanPinxteren of @Uitgever_Tumult.

Foto bovenin: fractalworld

Print Friendly, PDF & Email