Het hoe, wat en waarom van leerpaden #1

Eén van de kenmerken van de digitale revolutie is de explosie aan informatie. Over alle denkbare onderwerpen kun je vrijwel alle ins- en outs wel vinden. Al die informatie is behoorlijk ongeordend, staat dwars door elkaar en nog het lastigste van alles: je weet nooit wat de werkelijke waarde van die informatie is. Het is niet voor niets dat er een groeiende behoefte is aan ‘duiding’; een autoriteit die informatie op waarde kan schatten. Iemand die al die informatie kan verwerken tot een begrijpelijke en samenhangende structuur.

Een docent is zo’n autoriteit. Van oudsher is de docent iemand die alle informatie rangschikt en een leerstructuur ontwerpt, zodat leerlingen stapsgewijs kennis en vaardigheden onder de knie krijgen. En hoewel er niets nieuws onder de zon is zorgt de explosieve toename en beschikbare informatie wel voor een flinke uitdaging: hoe organiseer je dat allemaal in ‘leerbare’ en deels ook online brokken? Hoe organiseer je de leerroute voor een klas of een individuele leerling? Zeker nu de ‘ouderwetse’ methodes van de educatieve uitgevers steeds vaker worden vervangen door zelfgemaakt of samengeraapt leermateriaal is die uitdaging groot.

Een van de oplossingen voor deze uitdaging is het organiseren van informatie in een zogenaamd ‘leerpad’. Er zijn verschillende definities in de omloop:

  • “Een leerpad is een opeenvolging van leerstappen om op een gestructureerde wijs kennis onder de knie te krijgen.” (Ann Buffel en Bart D’haenens van de K.U. Leuven);
  • “Een leerpad is in mijn ogen een route die de leerling aflegt om zo een vaardigheid aan te leren of kennis op te doen. In het ideale geval is een leerpad zo opgebouwd dat de leerling ook individueel aan de slag kan en alleen dat aanleert wat hij of zij nog ‘nodig heeft’ aan kennis.” (Rianne Vogel, redacteur bij Movies that Matters en bij Edutrainers);
  • “Een leerpad is een online module waarin je kennis verwerft. Als je een leerpad hebt gedaan, ben je weer een stuk wijzer over een bepaald onderwerp.” (Arnoud Kuijpers, docent Candea College en trainer bij Edutrainers).
  • “In een leerpad voeg je verschillende soorten online content – bijvoorbeeld filmpjes, informatieteksten, opdrachten, links naar websites – samen tot een logisch en ‘leerzaam’ geheel voor klassikaal of individueel gebruik.” (Sandra Huigen, uitgever bij Tumult).

Steeds meer docenten maken zelf leerpaden en maken daarbij gebruik van verschillende mogelijkheden zoals bijvoorbeeld:

  1. Leerpaden maken in de elo. In vrijwel alle elo’s kunnen docenten zelf materiaal ‘klaarzetten’. Vaak gaat het dan over het uploaden van leermateriaal of het aanbrengen van linken en is het ‘structurende element’ beperkt. Het grote voordeel van deze optie is het feit dat de voortgang van leerlingen meetbaar is;
  2. Diverse ‘presentatie’-programma’s zoals bijvoorbeeld Powerpoint, Prezi, iBooksAuthor waarin wel diverse materialen verbonden worden (op een meer of minder makkelijke manier) maar waarin geen voortgangsmeting mogelijk is;
  3. Wikiwijs, waarin veel materiaal beschikbaar is dat bovendien vaak re-arrangeerbaar is. Gebruiksgemak wordt wisselend ervaren;
  4. Exe-learning dat met afwisselend succes gebruikt wordt, zie bijvoorbeeld dit leerpad over erfelijkheid;
  5. www.oppia.org: een aan Google gelieerd initatief waarin je op een makkelijke manier een leeravontuur opzet.

Last but not least maken steeds meer docenten gebruik van de leerpadenmaker op www.spons.nl. Deze leerpadenmaker komt uit onze eigen ‘Tumultgroep-keuken’ (en daarom ben ik zeker niet objectief:)). Hoewel er nog een aantal kinderziektes inzitten (bijvoorbeeld het feit dat de leerpaden nog niet gekoppeld kunnen worden in de elo’s), wordt deze manier van leren alom geprezen om zijn gebruikersgemak. Om in Spons een leerpad te maken is geen cursus nodig en hoef je geen digitaal expert te zijn: een account aanmaken is genoeg. Iedereen kan leerpaden maken en delen en als je wel extra uitleg nodig hebt is er (natuurlijk) een leerpad beschikbaar.

Voor degenen die het eens willen proberen: je bent van harte welkom om een gratis account aan te maken! En voor degenen die er al gebruik van maken: aarzel niet om ervaringen te delen en ons te voorzien van kritische noten en handige tips!

In de volgende blog over leerpaden zal ik een aantal gepubliceerde leerpaden behandelen en ervaringen van leerpadenmakers delen.

Print Friendly, PDF & Email

About the Author:

Hans Wendel
TumultBlogs inspireren: zowel om te schrijven als om te lezen! Ik ben altijd nieuwsgierig en leergierig naar alles wat met leren te maken heeft: Al bloggend leer ik om m'n expertise en ervaring kort en krachtig uit te drukken. Al lezend leer ik van alle kennis, kwaliteiten en ervaringen van mijn Tumultcollega's. In de Tumultblog deel ik dat leren met Tumulters en met iedereen die onze blog volgt. Dat is Tumult en dat past ons precies: we leren voor het leven en dat doen we met iedereen!

Leave A Comment

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen