Krijgen sommige leerlingen nooit de kans om hun mening te geven? Of is het elke keer weer lastig beslissen wat jullie gaan doen met het klassenuitje? Roepen je leerlingen graag door elkaar? Vandaag de negende blog in de serie over handige tools: een tool waarmee al je leerlingen gelijktijdig kunnen discussiëren.

Wat is Tricider en hoe werkt het?
Tricider is een tool waarmee je een vraag kan stellen waar anderen vervolgens op kunnen reageren. Eerst typ je een vraag of stelling in op de eerste pagina. Je hebt een aantal mogelijkheden voor het delen van de vraag zodat je leerlingen erop kunnen reageren: met een speciale link, via email, via Facebook, Twitter of LinkedIn. Met leerlingen is de link waarschijnlijk het handigst. Die plaats je dan in de ELO of presenteer je op het bord. Vervolgens kan iedereen zijn idee toevoegen. Anderen kunnen weer op deze ideeën reageren door:

1. Aan te geven of ze voor of tegen het idee zijn door een argument toe te voegen.
2. Te stemmen voor een idee.
3. Bovendien kun je stemmen voor de argumenten van anderen, door met een ‘duimpje’ aan te geven dat je het een goed argument vindt.

Voor het stemmen op een idee, moet je verplicht je naam invullen. Bij de andere acties kunnen leerlingen anoniem reageren of stemmen.

Leren luisteren
Nu is het natuurlijk zo dat leerlingen moeten leren om naar elkaar te luisteren in een discussie en om elkaar uit te laten praten. Daarom is deze tool ook geen vervanger voor een ‘gewone’ mondelinge discussie. Het is wél een manier om iedereen aan het woord te laten, zelfs de stilste leerling. En zelfs om een discussie te kunnen voeren terwijl iedereen zich op een andere plaats bevindt en iedereen zijn bijdrage op een ander tijdstip levert. Bijkomend voordeel is dat je een overzicht hebt van ieders bijdrage, zodat je er later makkelijk op terug kunt komen. Zijn de gegeven argumenten bijvoorbeeld goede argumenten?

Bekijk eventueel deze video met visuele uitleg over hoe het werkt:

Ik heb een voorbeeld gemaakt die bij deze blog hoort, reageer en stem gerust!

Een aantal lesideeën:

  • Democratisch beslissen
    Dit is een mooie manier om leerlingen te laten zien hoe democratische besluitvorming werkt. Echt iets voor een les maatschappijleer. Neem bijvoorbeeld een dilemma uit de lokale of landelijke actualiteit (zoals de verhoging van de leeftijdsgrens van 16 naar 18 voor alcoholconsumptie) en laat leerlingen hun oplossingen hiervoor toevoegen: hoe kom je vervolgens samen tot een oplossing? Denk je dat dat ook zo in de gemeenteraad of Tweede Kamer gaat?
    Het is ook handig om deze tool te gebruiken om te beslissen over een mentoruitje. Iedereen kan zijn ideeën toevoegen als hij of zij dat wil en de hele klas kan stemmen.
  • Leren argumenteren
    Ook voor de lessen Nederlands over argumenten en betogen is dit een handige tool. Leerlingen kunnen oefenen met het weerleggen en onderbouwen van argumenten. Geef bijvoorbeeld een stelling in en geef leerlingen als huiswerk een aantal argumenten voor en tegen toe te voegen. De tweede opdracht is dan om de toegevoegde argumenten te weerleggen of onderbouwen bij de pro/con opties. Laat leerlingen ook stemmen op de argumenten die ze het beste vinden. Kom daar in de les op terug: op welke argumenten is het meest gestemd? Waarom zijn juist dit goede argumenten? Als je leerlingen een betoog wilt laten schrijven over hetzelfde onderwerp, is dit een mooie startopdracht. Bovendien kunnen leerlingen zo ook gebruik maken van elkaars argumenten in hun betoog.
  • Brainstormen
    Heb je een brainstorm op de planning staan over een kunstproject, een kamp, een activiteitenweek etc.? Laat iedereen zijn ideeën toevoegen. Na de brainstorm heb je dan een mooi overzicht van ieders bijdrage waarop je kunt voortborduren.
  • Stemmen voor de efficiëntste oplossing
    Soms heb je een probleem, vraag of opdracht waarvoor meerdere oplossingen of antwoorden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een som bij wiskunde. Geef alle leerlingen de opdracht dezelfde vraag op te lossen. Vervolgens voegen ze hun oplossingsmanier toe in Tricider. De derde stap is om de handelswijze van anderen te bekijken en te stemmen voor de efficiëntste manier. Laat leerlingen ook uitleggen waarom juist dít de efficiëntste manier is om tot de oplossing te komen.

Een alternatief
Sticky Moose werkt bijna op dezelfde manier. Voordeel is dat de website in het Nederlands is.

Waar stem of discussieer jij wel eens over met je leerlingen? Welke mogelijkheden zie jij met deze tool in jouw les? Probeer meteen de tool uit en voeg je idee toe in mijn voorbeeld. Je hebt nog tot 15 oktober 2014 18:00u de tijd.

Ik vind het ook leuk als je hieronder een reactie achterlaat!

Print Friendly, PDF & Email