“Elke dag wordt er voor meer dan 1 miljard uur aan video gekeken”, berichtte de NOS vorig jaar. Ook in het onderwijs is video in toenemende mate aanwezig, bijvoorbeeld in de vorm van video-instructies en waar flipping the classroom wordt toegepast. Er zijn verschillende tools je video’s interactief kunt maken. Eerder schreef ik over Edpuzzle, dit keer is PlayPosit aan de beurt.

Video’s toevoegen

Je hebt twee verschillende soorten video’s die je kunt gebruiken in je PlayPosit-account:

  • bestaande video’s van internet. Hiervoor kopieer je de URL.
  • eigen schermopnamen. Dit is een functie die niet in Edpuzzle aanwezig is, maar wel heel handig! Met de Google Chrome-extensie van PlayPosit maak je heel snel en eenvoudig een screenrecording, oftewel een opname van je scherm. Handig als je snel een uitleg of instructie wilt opnemen. Je maakt zo heel snel een video-instructie van bijvoorbeeld een PowerPoint-presentatie en webcontent.

Een mooie functionaliteit van PlayPosit is dat je ook een afspeellijst kunt aanmaken waarin je meerdere video’s zet.

Interactiviteit toevoegen

Naast dat je de video kunt inkorten, kun je de volgende elementen eraan toevoegen:

  • multiple choice – wordt automatisch nagekeken
  • free response – handmatig nakijken
  • reflective pause: voeg hier een reflectievraag toe of extra informatie die je wilt toevoegen aan de video
  • polling survey: voeg hiermee een poll toe – geen goud of fout antwoord
  • check all: voor meerkeuzevragen waarbij meerdere antwoorden goed zijn – wordt automatisch nagekeken)
  • fill bank: hier moeten leerlingen het missende woord invullen – wordt automatisch nagekeken
  • web embed: voeg hier een website toe waarop studenten meer informatie kunnen vinden zonder de videoles te verlaten
  • discussion form: stimuleer hiermee discussie. Leerlingen kunnen opmerkingen toevoegen en op elkaar reageren

Verder kun je van tevoren punten toekennen aan de vragen.

Leren!

Vervolgens kun je de videoles die je hebt gemaakt toewijzen aan een klas. Je leerlingen gaan met de video en de vragen aan de slag, in jouw les, of op een zelfgekozen plaats en tijdstip buiten schooltijd.

Analyseren

De resultaten kun je bekijken bij ‘Analyze’. Hier kom je meer te weten over hoe de leerlingen de vragen gemaakt hebben. Dit geeft je veel informatie voor je volgende les: welke vragen zijn heel goed gemaakt? Welke vragen niet? En welke leerstof vraagt nog wat meer instructie? Hoe kun je deze informatie gebruiken om in je volgende bijeenkomst te differentiëren?

Zelf gebruik ik Edpuzzle veel en mijn eerste voorzichtige conclusie is dat je met Edpuzzle vrij snel op een eenvoudige manier een videoles in elkaar zet. Met PlayPosit kun je dit ook, daarbij heb je vervolgens nog allerlei extra functionaliteiten en opties die de leerervaring voor zowel de student als de leraar nog rijker kunnen maken. Het vraagt echter wel iets meer tijd van de leraar om achter de verschillende opties te komen.

Print Friendly, PDF & Email