Als je graag lesgeeft met tools, zul je het misschien herkennen: je hebt voor je les een PowerPointpresentatie gemaakt, een link naar een interessante YouTube-video en een paar quizjes om de hele klas te activeren. Handig en leuk, maar niet echt ideaal al die verschillende bronnen. Ik vond deze week ‘Nearpod’ en ik was meteen enthousiast, want hiermee kun je alles op één plek zetten. Hoe dat werkt, leg ik je uit in deze blog. Ook geef ik je een kijkje in een les met Nearpod.

Wanneer zou je Nearpod kunnen gebruiken?
Als je een klassikale les of presentatie geeft, waarin je uitleg wilt combineren met interactie, dan is dit een geschikte tool. Het resultaat is een presentatie met uitleg, video’s en vragen die je leerlingen live kunnen volgen via hun eigen device. Ook kan elke leerling reageren op de vragen die je stelt. Als docent kun je vervolgens een ‘report’ krijgen waarin de resultaten worden samengevat. Een snelle manier om inzicht te krijgen in het begrip van je leerlingen en een kans om een en ander extra toe te lichten.

Om zo’n presentatie te maken, doe je het volgende:

  • Je maakt dia’s aan met tekst en afbeeldingen, bijvoorbeeld voor een stukje uitleg.
  • Je voegt video’s toe aan de presentatie, die vervolgens in de presentatie bekeken kunnen worden – geen link nodig naar een nieuwe browser dus.
  • Je voegt eventueel links naar websites toe
  • Je voegt polls toe en maakt quizzen met gesloten en open vragen.
  • Je voegt dia’s toe waarop je leerlingen iets kunnen tekenen.

Zoals in alle blogs over handige tools, bespreek ik alleen de tools die kosteloos zijn. Bij Nearpod kun je dus ook een gratis account aanmaken, wil je meer functionaliteiten, dan zul je je account moeten upgraden.

Om een indruk te krijgen van hoe Nearpod in de les kan werken, neem ik je mee naar een les Frans over voorzetsels:

Voorafgaand aan de les
Je wilt een les geven waarin je leerlingen voorzetsels leren in het Frans en ook leren toepassen. Je maakt daarom een presentatie aan waarin je instructie combineert met interactie. Zorg ervoor dat elke leerling een device heeft waarop hij of zij kan inloggen en dat je zelf een device hebt om de presentatie mee te starten.

Start van de les
Je logt zelf in met je account op nearpod.com en opent je presentatie voor deze les. Vervolgens klik je op ‘Live session’ om ervoor te zorgen dat je klas je presentatie mee kan volgen. Je krijgt nu een ‘pin’ te zien  bestaande uit 5 letters. Hiermee krijgen je leerlingen toegang tot jouw presentatie. Je stuurt je leerlingen naar www.nearpod.com en laat ze inloggen met de ‘pin’. De leerlingen die ingelogd zijn en hun nickname hebben ingevoerd, krijgen de eerste dia te zien met de leerdoelen van deze les.

Zelf krijg je te zien welke leerlingen al ingelogd zijn en kun je de leerlingen die je nog niet hebt zien ‘binnenkomen’ op je scherm nog even aansporen op te schieten. Iedereen binnen? Je bespreekt nog even klassikaal de leerdoelen en gaat door naar de volgende dia.

Kern van de les
Met de tweede dia wil je de voorkennis van je leerlingen testen: je hebt hier een open vraag toegevoegd ‘sur, sous, devant, derrière, …Wat zijn dit voor woorden? Wanneer gebruik je ze? ‘. Je leerlingen kunnen vervolgens zoveel typen als ze willen. De antwoorden komen bij jou binnen – daardoor kun je in de gaten houden of iedereen meedoet – en op het moment dat je ze deelt (klik op ‘Share’) komen ze ook weer terug bij je leerlingen. Een goed moment om de antwoorden te bespreken. Je laat je leerlingen de antwoorden van de anderen bekijken en er één uitzoeken die ze het beste vinden. Dé gelegenheid om misvattingen bij te stellen en goede kennis te benoemen.

Je gaat verder met een instructiedia. Hierin laat je met een paar voorbeelden zien hoe je voorzetsels gebruikt in het Frans en je laat een overzicht zien van de meest gebruikte voorzetsels.

Daarna volgt meteen een korte quiz om het geleerde in de praktijk te brengen. Leerlingen kunnen meteen testen in hoeverre ze de stof begrijpen:

Ter aanvulling en herhaling op de instructie heb je een video toegevoegd over voorzetsels. Leerlingen kunnen die ook later nog eens terugkijken als ze het niet meer precies weten.

Na de video verschijnt nog een laatste dia, waarin de leerlingen zelf een korte uitleg maken:
“Maak een tekening waarmee je de geleerde voorzetsels van vandaag uit kunt leggen aan een klasgenoot”

Afsluiting van de les
Tot slot sluit je de les af met een poll:

Zo heb je meteen feedback op je les en kun je op basis van de antwoorden conclusies trekken voor de volgende keer dat je deze les aan een klas geeft.
Deel je presentatie of de link naar je presentatie zodat je leerlingen de presentatie nog een terug kunnen kijken.

N.B. Dit is een voorbeeldles die ik met één niet-bestaande leerling heb gemaakt om schermopnames te kunnen maken.

Veel plezier! Heb je dit al eens gebruikt of heb je tips of ideeën voor collega’s die deze blog lezen? Laat ’t weten in een reactie hieronder.

Print Friendly, PDF & Email