Studievaardigheden

Studievaardigheden

Plannen – Keuzeopdracht C: Zo stel je nooit meer uit

Werkboekles

Leerlingen ontdekken en testen manieren om zichzelf te motiveren en uitstelgedrag te voorkomen.

Leerstrategieën – Hoe leer jij? (basisles 1)

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe zij leren, vergelijken hun aanpak met klasgenoten en maken een persoonlijk stappenplan om effectiever te leren.

Leerstrategieën – Hoe word je beter in leren? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen kiezen en testen een nieuwe leerstrategie en reflecteren op de effectiviteit ervan.

Leerstrategieën – Stappenplan: Zo leer je effectief

Stappenplan

Leerlingen leren in vijf concrete stappen hoe ze hun leerwerk effectief voorbereiden, uitvoeren en controleren.

Leerstrategiën – Keuzeopdracht A: Leer je tekst met een mindmap

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst te verwerken en onthouden met behulp van een mindmap.

Leerstrategiën – Keuzeopdracht B: Denk jezelf slim

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe positief of negatief denken invloed heeft op hun leerprestaties.

Leerstrategiën – Keuzeopdracht C: Een goed cijfer voor je toets

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het analyseren en beantwoorden van toetsvragen om hun toetsresultaten te verbeteren.

Plannen – Hoe maak je een takenlijst? (basisles 1)

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een duidelijke en bruikbare takenlijst maken, als eerste stap in het plannen.

Plannen – In welke volgorde doe je jouw taken? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen leren hun taken in een logische, effectieve volgorde te zetten op basis van urgentie, belangrijkheid en afwisseling.

Plannen – Hoe plan je een week?

Werkboekles

Leerlingen maken een haalbare weekplanning met behulp van een takenlijst en het SMART-principe.

Plannen – Plusopdracht: Goede pauzes nemen

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke pauzes écht helpen om hun brein op te laden tijdens het leren.

Plannen – Thuisopdracht: Takenlijst maken met je ouder

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een ouder een takenlijst en oefenen met het handig ordenen van taken.

Presenteren – Hoe ga je om met zenuwen?

Werkboekles

Leerlingen leren omgaan met zenuwen bij het presenteren en schrijven een peptalk voor zichzelf en een ander.

Presenteren – Hoe kom je over op je publiek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met houding, stemgebruik en contact maken tijdens presentaties om hun publiek beter te bereiken.

Presenteren – Hoe maak je een presentatie?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een goede PowerPoint-presentatie maken en gebruiken die hun verhaal versterkt in plaats van afleidt.

Presenteren – Thuisopdracht: Overtuig je ouders

Werkboekles

Leerlingen maken een PowerPoint-presentatie om hun ouders ergens van te overtuigen en oefenen zo met presenteren in een realistische situatie.

Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Leerstof presenteren

Werkboekles

Leerlingen presenteren een deel van de leerstof aan klasgenoten als voorbereiding op een toets, waarbij ze tegelijk oefenen met presenteren.

Presenteren – Stappenplan: Een presentatie maken

Stappenplan

Leerlingen leren in vijf overzichtelijke stappen hoe ze een duidelijke en aantrekkelijke PowerPoint-presentatie opbouwen.

Presenteren – Scan: Hoe goed presenteer jij al?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren met een scan op hun presentatievaardigheden, zoals omgaan met zenuwen, stemgebruik, houding en publiek betrekken.

Informatievaardigheden – Waar kun je zoeken naar informatie?

Werkboekles

De les start met het filmpje Jouw wereld vol media en een opdracht waarin leerlingen zoekvragen koppelen aan informatiebronnen. Vervolgens bespreken ze de begrippen actueel en betrouwbaar, en beoordelen ze verschillende bronnen op deze kenmerken

Informatievaardigheden – Hoe vind je de informatie die je zoekt?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze effectieve zoekopdrachten formuleren en beoordelen welke online informatie betrouwbaar en bruikbaar is.

Informatievaardigheden – klusopdracht: Informatie zoeken

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het zoeken van informatie op internet en beoordelen hun zoekresultaten.

Informatievaardigheden – in-de-vakles-opdracht: Zoektermen bedenken

Werkboekles

Leerlingen bedenken effectieve zoekwoorden door een woordweb te maken rondom een zoekvraag.

Informatievaardigheden – thuisopdracht: Google Challenge met ouders

Werkboekles

Leerlingen voeren een zoekwedstrijd uit met hun ouders/opvoeders en verzamelen effectieve zoektips.
[tumult_advanced_search]