Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Sociaal-emotionele vaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
Filters
Alle content
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Identiteit – De versies van jou
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe anderen hen zien en reflecteren op de verschillende versies van zichzelf in uiteenlopende situaties.
Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen reflecteren op hun eigen start van het schooljaar en bedenken samen hoe ze als klas kunnen zorgen voor een positief en succesvol jaar.
Kennismaken – Hoe leer je je klasgenoten beter kennen?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken nieuwe kanten van hun klasgenoten door middel van persoonlijke foto’s, goede vragen en gerichte observaties.
Kennismaken – plusopdracht: Klassenuitje bedenken
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen bedenken en presenteren in groepjes een creatief voorstel voor een klassenuitje en stemmen daarna op het leukste idee.
Kennismaken – thuisopdracht: Hoe goed kennen je ouders jouw schooljaar?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen testen hoe goed hun ouders of verzorgers voorbereid zijn op het nieuwe schooljaar en reflecteren op communicatie thuis.
Samen leven – Hoe ga je respectvol met elkaar om?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat respect voor hen betekent en oefenen met respectvol gedrag in alledaagse situaties.
Samen leven – Hoe leef je je in een ander in?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen oefenen met het verplaatsen in andermans mening en ontdekken wat inlevingsvermogen oplevert in contact met anderen.
Samen leven – Hoe maak je iemand vrolijk?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe zij anderen blij kunnen maken en ervaren wat positief gedrag doet voor henzelf én hun omgeving.
Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, hoe ze erop reageren en hoe ze ermee om kunnen gaan.
Samen leven – Plusopdracht: Lachen werkt aanstekelijk
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ervaren hoe samen lachen zorgt voor ontspanning, positiviteit en verbinding in de klas.
Samen leven – Thuisopdracht: Hoe goed kennen jullie elkaar?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders hoe goed ze elkaars voorkeuren, meningen en gewoontes kennen.
Zelfvertrouwen – Van welke gedachten word jij vrolijk?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen hoe gedachten invloed hebben op hun gevoel en gedrag, en oefenen ze met het ombuigen van negatieve gedachten.
Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.
Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.
Zelfvertrouwen – Plusopdracht: Complimenten geven
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen geven elkaar persoonlijke complimenten om elkaars zelfvertrouwen te versterken.
Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Waar ben jij goed in?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders waar zij en de ander goed of minder goed in zijn.
Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen oefenen met actief luisteren, samenvatten en doorvragen om een goed gesprek te kunnen voeren.
Communiceren – Wat zet jij op sociale media?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun eigen socialemediagebruik en maken een campagne over de voor- en nadelen van sociale media.
Communiceren – Plusopdracht: Emoji’s en wat je ermee zegt
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat ze communiceren met emoji’s en reflecteren op hun eigen gebruik ervan.
Communiceren – Thuisopdracht: Hoe gebruik jij je telefoon?
Havo
,
Vmbo t
Werkboekles
Leerlingen analyseren hun eigen telefoongebruik en vergelijken dit met dat van hun ouders of verzorgers.
Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je om met pesten?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke rol zij innemen in pestsituaties en hoe zij zelf iets kunnen doen tegen pesten.
Conflicten voorkomen en oplossen – Wat kun je doen tegen discriminatie?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ervaren hoe het is om gediscrimineerd te worden en denken na over wat zij zelf kunnen doen tegen discriminatie.
Conflicten voorkomen en oplossen – Plusopdracht: Wat kun je doen tegen online pesten
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen bedenken in groepjes wat ze kunnen doen tegen online pesten en delen hun ideeën klassikaal.
Conflicten voorkomen en oplossen – Thuisopdracht: In gesprek over ruzie
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen voeren thuis een gesprek met iemand met wie ze weleens ruzie of onenigheid hebben gehad.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Meer informatie 'Aanbod online'
Projectdag 'Zo doen we dat'!
[tumult_advanced_search]