Een nieuwe blogserie! De komende weken zullen er blogs verschijnen met daarin lesideeën voor jouw startles(sen). Deze lesideeën zijn om met je mentorklas te doen, maar sommige ideeën kun je ook als start van een
Wij waren waarschijnlijk al klaar of hadden even pauze. In ieder geval stonden we op een soort binnenplein. Vanaf dat binnenplein kon je in de klaslokalen eromheen kijken. De klas in het lokaal naast ons
Een vriendin van mij heeft twee zoontjes. Toen de eerste begon met kruipen, merkte ik een verschil tussen mijzelf en mijn vriendin. Zette hij namelijk zijn handen verkeerd neer waardoor hij (bijna) onderuitgleed, dan schrok
Inmiddels zijn alle scholen gestart. Mijn buurmeisje is net naar de brugklas gegaan en wordt elke dag door een vriendin opgehaald, rond de tijd dat ik naar het station ga. Allebei een mooie nieuwe rugtas,
Het is deze week de #weektegenpesten. Een mooie aanleiding voor wat extra aandacht voor pestgedrag op school. Wij helpen je op weg met een aantal tips die we via onze sociale media kanalen verspreiden: volg
Zitten is het nieuwe roken, wordt gezegd. Nou, daar ben ik mooi klaar mee met mijn (voor het overgrote deel) bureaubaan! Te weinig bewegen is niet gezond én niet goed voor de concentratie. Als je
Door de manier waarop het Nederlandse onderwijssysteem is opgebouwd, blijven de cognitieve niveauverschillen in een klas beperkt. Natuurlijk is altijd sprake van verschillen, maar die zijn minder groot dan wanneer je een vwo-leerling en een
Feit, fake of filter: hoe word jij beïnvloed? Dat is het thema van de Week van de Mediawijsheid die volgende week start. Van 18 tot en met 25 november wordt er stilgestaan bij de invloed
Het einde van het jaar nadert. Het wordt dus weer eens tijd om na te gaan denken over goede voornemens! Het bedenken van goede voornemens vind ik iets gezelligs hebben: nadenken over het afgelopen jaar
Het gebeurt niet vaak, maar laatst had ik een les ‘over’ waardoor ik ruimte had om mijn vwo 6-leerlingen de volgende vraag voor te leggen: ‘Wat willen jullie vandaag leren?’ Zestig verbaasde en enigszins paniekerige
Elke maandagochtend om 8.45 begin ik mijn werkweek met mijn mentorles. Vijftien slaperige leerlingen uit vwo 5 komen dan de klas binnengedruppeld. Naar aanleiding van dit artikel uit de NRC, waarin wordt aangekaart dat tieners
Dat sociaal-emotionele vaardigheden belangrijk zijn in onze samenleving, is duidelijk. Regelmatig moeten we samenwerken, maar ook is het belangrijk dat we ons bewust zijn van de manier waarop we een boodschap overbrengen. En ook zelfvertrouwen
Wat heb je aan deze les?In deze les ontdek je nieuwe dingen over je klasgenoten. Dat is leuk, want zo leer je ze beter kennen. Na deze les kun je:
Wat heb je aan deze les?In deze les bedenken jullie hoe je van dit jaar een topjaar maakt. Zo voelt iedereen zich prettig in de klas! Na deze les kun je:
Wat heb je aan deze les?In deze les leer je wat je als klas kunt doen tegen pesten. Dat is belangrijk, want zo zorg je er samen voor dat niemand wordt gepest. Na deze les
Wat heb je aan deze les?In deze les leer je welke rollen er allemaal zijn in een pestsituatie. Dat is handig, want zo kun je vanuit je eigen rol een pestsituatie oplossen. Na deze les