Sociaal-emotionele vaardigheden

Sociaal-emotionele vaardigheden

Zo start je het schooljaar met je nieuwe klas #1

Blog

Een nieuwe blogserie! De komende weken zullen er blogs verschijnen met daarin lesideeën voor jouw startles(sen). Deze lesideeën zijn om met je mentorklas te doen, maar sommige ideeën kun je ook als start van een

Zo start je het schooljaar met je nieuwe klas #2

Blog

Wij waren waarschijnlijk al klaar of hadden even pauze. In ieder geval stonden we op een soort binnenplein. Vanaf dat binnenplein kon je in de klaslokalen eromheen kijken. De klas in het lokaal naast ons

Uitbreiding werkvorm ‘Hoe divers is jouw klas?’

Werkvorm

Leerlingen ontdekken elkaars verschillen en overeenkomsten via creatieve profielen, Socrative en sociaal-emotionele lesideeën.

Vallen en opstaan: dat moet je leren!

Blog

Een vriendin van mij heeft twee zoontjes. Toen de eerste begon met kruipen, merkte ik een verschil tussen mijzelf en mijn vriendin. Zette hij namelijk zijn handen verkeerd neer waardoor hij (bijna) onderuitgleed, dan schrok

Zo start je het schooljaar met je nieuwe klas #3

Blog

Inmiddels zijn alle scholen gestart. Mijn buurmeisje is net naar de brugklas gegaan en wordt elke dag door een vriendin opgehaald, rond de tijd dat ik naar het station ga. Allebei een mooie nieuwe rugtas,

Infographic: de cijfers over pesten tijdens de #weektegenpesten

Blog

Het is deze week de #weektegenpesten. Een mooie aanleiding voor wat extra aandacht voor pestgedrag op school. Wij helpen je op weg met een aantal tips die we via onze sociale media kanalen verspreiden: volg

Uitbreiding lesbrief Hoeveel beweeg jij?

Blog

Zitten is het nieuwe roken, wordt gezegd. Nou, daar ben ik mooi klaar mee met mijn (voor het overgrote deel) bureaubaan! Te weinig bewegen is niet gezond én niet goed voor de concentratie. Als je

Sociaal-emotionele ontwikkeling: waarom en hoe?

Blog

Door de manier waarop het Nederlandse onderwijssysteem is opgebouwd, blijven de cognitieve niveauverschillen in een klas beperkt. Natuurlijk is altijd sprake van verschillen, maar die zijn minder groot dan wanneer je een vwo-leerling en een

Uitbreiding lesbrief Feit, fake of filter?!

Blog

Feit, fake of filter: hoe word jij beïnvloed? Dat is het thema van de Week van de Mediawijsheid die volgende week start. Van 18 tot en met 25 november wordt er stilgestaan bij de invloed

Werkvormen #3: aandacht voor goede voornemens

Blog

Het einde van het jaar nadert. Het wordt dus weer eens tijd om na te gaan denken over goede voornemens! Het bedenken van goede voornemens vind ik iets gezelligs hebben: nadenken over het afgelopen jaar

Uitbreiding werkvorm Christmas Time 3.0

Werkvorm

Leerlingen strijden in teams, doen opdrachten en sluiten feestelijk af met de Kerstquiz van Musicbox.

Het nut van de ‘waarom-vraag’

Blog

Het gebeurt niet vaak, maar laatst had ik een les ‘over’ waardoor ik ruimte had om mijn vwo 6-leerlingen de volgende vraag voor te leggen: ‘Wat willen jullie vandaag leren?’ Zestig verbaasde en enigszins paniekerige

Uitbreiding werkvorm ‘Van welke gedachten word jij vrolijk?’

Werkvorm

Start het jaar positief: leer leerlingen omdenken en oefenen met eigen situaties voor meer veerkracht.

Stress bij leerlingen: hoe de werkdruk steeds hoger wordt

Blog

Elke maandagochtend om 8.45 begin ik mijn werkweek met mijn mentorles. Vijftien slaperige leerlingen uit vwo 5 komen dan de klas binnengedruppeld. Naar aanleiding van dit artikel uit de NRC, waarin wordt aangekaart dat tieners

Onderzoek: de effecten van sociaal-emotionele programma’s

Blog

Dat sociaal-emotionele vaardigheden belangrijk zijn in onze samenleving, is duidelijk. Regelmatig moeten we samenwerken, maar ook is het belangrijk dat we ons bewust zijn van de manier waarop we een boodschap overbrengen. En ook zelfvertrouwen

Welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les? In deze les ontdek je welke belangrijke schoolregels er zijn en maak je afspraken met je klas. Handig, want zo weet je voortaan precies waar je aan toe bent.

Hoe leer jij je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Een nieuwe klas betekent nieuwe gezichten! In deze les leren leerlingen elkaar op een speelse manier beter kennen met een bingo-opdracht vol verrassende vragen. Door het stellen van creatieve en persoonlijke vragen ontdekken ze meer

Welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

Een goed begin is het halve werk! Tijdens deze les ontdekken leerlingen welke schoolregels er zijn en waarom ze belangrijk zijn. Samen bedenken ze klassenregels en leggen deze op een handige manier vast, zodat iedereen

Hoe leer jij je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les ontdek je nieuwe dingen over je klasgenoten. Dat is leuk, want zo leer je ze beter kennen. Na deze les kun je:

Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les bedenken jullie hoe je van dit jaar een topjaar maakt. Zo voelt iedereen zich prettig in de klas! Na deze les kun je:

Is het plagen of pesten?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les leer je wat je als klas kunt doen tegen pesten. Dat is belangrijk, want zo zorg je er samen voor dat niemand wordt gepest. Na deze les

Hoe ga je om met pesten?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les leer je welke rollen er allemaal zijn in een pestsituatie. Dat is handig, want zo kun je vanuit je eigen rol een pestsituatie oplossen. Na deze les

Hoe ziet de dag van de ander eruit?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les leer je welke rollen er allemaal zijn in een pestsituatie. Dat is handig, want zo kun je vanuit je eigen rol een pestsituatie oplossen. Na deze les

Hoe leef je je in een ander in?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les? In deze les bedenk je argumenten voor de mening van een ander. Handig, want als je je zo inleeft, begrijp je die ander beter. En misschien leer je ook
[tumult_advanced_search]