We krijgen regelmatig aanvragen voor nieuw lesmateriaal over bepaalde thema’s. Sommige thema’s passen goed bij ons en verwerken we heel graag. Een voorbeeld is informatie zoeken op internet. Dit hebben we verwerkt in een heel
Je kent het vast wel: vorige week heb je je leerlingen werkwoordspelling uitgelegd. Deze les wil je daar graag op doorgaan, maar de leerlingen weten niet waar je het over hebt. Ze zijn de regels
De Grondwet, piramides, de Eiffeltoren, de nieuwe Tesla: het zijn producten van samenwerking. Het zijn grootse resultaten van samenwerking tussen mensen. En de lijst is oneindig, kijk maar eens om je heen! Bovendien: om de
Hoe bereid je je leerlingen voor op de toekomst? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen niet uitvallen op het mbo of het hbo? Omdat leerlingen op het vmbo nog zo jong zijn is het
Er wordt veel gezegd over wat het betekent om een leerling te zijn in de 21e eeuw. Maar hoe zit het eigenlijk met de docenten? Welke vaardigheden zijn voor hen onmisbaar om les te geven
Hoewel veel leerlingen het waarschijnlijk nooit zullen toegeven, zijn velen van hen niet tegen het concept huiswerk. Alleen de manier waarop leerlingen thuis aan de slag moeten, wordt meestal niet als inspirerend, motiverend of nuttig
Wij waren waarschijnlijk al klaar of hadden even pauze. In ieder geval stonden we op een soort binnenplein. Vanaf dat binnenplein kon je in de klaslokalen eromheen kijken. De klas in het lokaal naast ons
Wat hebben ouderavonden en leerlingen met elkaar te maken? Nou … heel veel! Maar het is niet altijd makkelijk om op een ouderavond weer te geven wat er nou eigenlijk gebeurt in zo’n klas. Want:
Vlak voor de zomervakantie vertelde ik een collega over het onderwijsvernieuwende project Expeditie Nederlands waar mijn collega Rutger Cornelissen en ik momenteel mee bezig zijn. Zij vroeg aan mij wat we met dit nieuwe onderwijsconcept
Ik denk dat het schrijven van inhoudelijk goede teksten belangrijk is. Ook denk ik dat dit iets dat leerlingen moeten leren. Maar ik geloof dat het oog ook wat wil. En dat juist de combinatie
November is inmiddels alweer een tijdje bezig. Dit betekent dat de kerst er weer aan komt, help! Bij ons thuis vieren we altijd kerstmis met cadeautjes. Best lastig om ieder jaar weer een origineel en
Wat moeten mentoren zijn, doen en kunnen? Als ik deze vraag stel aan een aantal vrienden om mij heen die zowel vakdocent als mentor zijn, is het antwoord eensgezind: VEEL! En inderdaad, er ontstaat een
Een beurs bezoeken… Een dag met vele indrukken, veel nieuwe gezichten en een energieke sfeer. Beurzen bezoeken is stiekem een hobby van mij: ik ga altijd weg vol inspiratie en ideeën. Wat er vervolgens van
We hadden vorige week een geweldige NOT-week vol gesprekken met betrokken leraren. Wat daarbij opviel: passie voor het leraarsvak! Startpunt van gesprekken is de vraag waarom en hoe je je als leraar blijft ontwikkelen. En
“Jullie mogen kiezen: of we doen komende weken de normale lessenreeks, of jullie mogen als klas zelf beslissen wat jullie komende weken gaan doen. Dat kost jullie meer werk, maar dat levert waarschijnlijk ook meer
Op 16 november 2016 organiseerde het Corlaer College in Nijkerk een TEDx Education: de TEDxCorlaerCollegeED. Een evenement dat deze school jaarlijks organiseert. Omdat wij veel samenwerken met het Corlaer College en zij werken met ons
Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn vorige blog met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: studievaardigheden aanleren. Vandaag ga ik dieper in op deze taak.
Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn eerste blog uit deze serie met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: oudergesprekken voeren. Vandaag ga ik dieper in
We doen ons best om het lesmateriaal zó te schrijven, dat leerlingen en docenten precies weten wat ze moeten doen. Maar Tumult zou Tumult niet zijn als we geen leuke extra’s hebben. Daarom maken we