LOB

LOB

Talenten en Vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen talenten en vaardigheden en ontdekken hoe anderen hen daarin zien.

Talenten en Vaardigheden – Wat betekent jouw cijferlijst?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun cijferlijst om te ontdekken wat hun prestaties zeggen over hun talenten en vaardigheden.

Talenten en Vaardigheden – Thuisopdracht: Wat zien anderen in jou?

Werkboekles

Leerlingen vragen vier mensen uit hun omgeving welke talenten en vaardigheden zij bij hen herkennen.

Talenten en Vaardigheden – Portfolio-opdracht: Wat zegt dit over jou?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun talenten en vaardigheden en verwerken dit in een creatieve vorm naar keuze.

Zelfkennis – Welke karaktereigenschappen heb je?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun karaktereigenschappen met behulp van het Big Five-model en leren het verschil tussen karakter en gedrag.

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun keuzestijl(en) en ontdekken wat ze nodig hebben om goede keuzes te maken.

Zelfkennis – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kernkwaliteiten en onderzoeken bijbehorende valkuilen, uitdagingen en allergieën via het kernkwadrant.

Zelfkennis thuisopdracht – Waar word jij blij van?

Werkboekles

Leerlingen houden een week lang dagelijks bij waar ze blij van worden en reflecteren op de rode draad in hun energiegevers.

Zelfkennis portfolio-opdracht – Wie ben jij?

Werkboekles

Leerlingen maken een karakterbeschrijving van zichzelf aan de hand van eigenschappen, keuzes en energiegevers.

Jouw netwerk – Wat doen de mensen in jouw omgeving?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke beroepen en opleidingen mensen in hun omgeving hebben gevolgd.

Jouw netwerk – Wie kan waarmee helpen?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun eigen netwerk en dat van de klas in kaart en ontdekken wie hen waarmee kan helpen.

Jouw netwerk – Thuisopdracht: Interview iemand uit je netwerk

Werkboekles

Leerlingen interviewen iemand uit hun netwerk om meer te leren over een interessant beroep of opleiding.

Jouw netwerk – Portfolio-opdracht: Beroepenavond organiseren

Werkboekles

Leerlingen organiseren gezamenlijk een beroepenavond met sprekers uit hun netwerk om meer te leren over verschillende beroepen.

Inleiding: Wat is LOB?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat LOB is, onderzoeken welke stappen zij zelf al hebben gezet in hun schoolkeuzeproces en verkennen hoe LOB op hun eigen school is ingericht.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over LOB

Werkboekles

Leerlingen bespreken stellingen over LOB met hun ouders of opvoeders, zodat zij ook betrokken raken bij het loopbaanoriëntatieproces.

Inleiding: Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken in hoeverre ze al weten wat ze willen in de toekomst, maken kennis met de vijf loopbaanvragen en bedenken hoe deze hen helpen bij het maken van keuzes.

Inleiding: Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen benoemen elkaars positieve kenmerken, maken een mindmap over zichzelf en verwerken dit in een persoonlijke portfolio-pagina.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over de loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen gaan met hun ouder of opvoeder in gesprek over diens loopbaan, belangrijke keuzes en tips voor hun eigen toekomst.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, herkennen kwaliteiten bij anderen en koppelen deze aan passende profielen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken zij het leukst vinden, wat ze daarin goed kunnen en bij welke beroepen deze vakken passen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Thuisopdracht: In gesprek over jouw kwaliteiten en talenten

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders hun kwaliteiten en talenten en vullen op basis daarvan hun profielwijzer verder in.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun persoonlijke interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijdsbesteding en de profielwijzer.

Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij belangrijk vinden in hun loopbaan en bij het maken van keuzes, en leren dit onder woorden te brengen.

Wat wil ik? – Thuisopdracht: Wat zegt jouw speelgoed over je interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders of opvoeders wat hun favoriete speelgoed van vroeger zegt over hun (beroeps)interesses.
[tumult_advanced_search]