Hoe zorg je ervoor dat docenten bij jou op school meer gaan werken met ICT? Nou, door bijvoorbeeld een aantal van die docenten op te leiden tot digicoaches! In deze blog vertel ik je over het digicoachtraject van Edutrainers en hoe we dit traject voor het Trinitas College afsloten met een inspirerende sessie over het onderwijs van de toekomst.

Wat is een digicoach?

Als een school of ander soort organisatie de ICT-vaardigheden van haar werknemers wil verbeteren, is het belangrijk dat die vaardigheden zo veel mogelijk in de organisatie worden geïntegreerd. In een expeditie met Edutrainers kunnen scholen en andere organisaties er daarom voor kiezen om digicoaches in te zetten. Vorig jaar startten we met een digicoachtraject op het Trinitas College onder leiding van Marc van Maastricht. Hierbij:

  • werd een aantal docenten opgeleid tot digicoach. Als digicoaches coachen deze docenten andere docenten in de school om ICT te gebruiken in de les.
  • leerden de digicoaches over het gebruik van verschillende soorten ICT-tools en het juist inzetten van deze tools in verschillende sessies en door het doen van leerpaden.
  • coachten de digicoaches alle andere docenten van de school bij het doen van leerpaden. Zij gaven de andere docenten feedback op de gemaakte leerpaden.
  • heeft iedereen op de school een driejarige toegang tot alle leerpaden. Zo kiest ieder voor zichzelf welke leerpaden hij/zij interessant vindt.

Grenzeloos nadenken: op bezoek bij Q42

Kort geleden was het tijd voor de allerlaatste bijeenkomst met de digicoaches van het Trinitas College: een brainstormsessie over het onderwijs van de toekomst. Om in de sferen te komen van grenzeloos nadenken over de toekomst, mochten we een kijkje nemen bij het het innovatieve technische bedrijf Q42.

Q42 bestaat uit een grote groep nerds, want programmeren vinden ze het allerleukste wat er is! Ze bouwen apps, websites, connected devices, games, robots, AI en VR. Het leuke van dit bedrijf is de creativiteit die doorsijpelt in alle onderdelen van dit bedrijf. Zo konden we tijdens de pauze een kopje koffie halen op de benedenverdieping – niet via een trap, nee joh, via een glijbaan! Ook zorgen zij ervoor dat hun medewerkers ruimte hebben om zich te ontplooien in projecten die zij interessant vinden. Een goede plek dus voor de digicoaches om te brainstormen over digitaal onderwijs.

Wat hebben we geleerd die dag?

Uit de brainstorm over het onderwijs van de toekomst kwamen inspirerende ideeën en nuttige inzichten. Hieronder een aantal daarvan:

  • Innovatie is een cultuur scheppen om nieuwe dingen uit te proberen. Je mag fouten maken, want je weet niet of wat je gaat maken ook echt goed is.
  • Als je grote problemen wilt oplossen, is het belangrijk om kleine stapjes te nemen. Stel bijvoorbeeld een doel voor een week. Kijk na die week of het gewerkt heeft en besluit om ermee verder te gaan, het uit te bouwen of ermee te stoppen.
  • Om iets te veranderen is het belangrijk dat je elkaar ziet en elkaar spreekt. Alleen dan zorg je voor een gezamenlijke aanpak en verandering.
  • Zorg voor motivatie van de mensen waar je mee werkt! Dit doe je via 1) competentie (beter worden in iets), 2) autonomie (eigenaarschap) en 3) purpose (bijdragen aan iets groters dan jezelf).
  • In het onderwijs van de toekomst blijven docenten belangrijk, waarbij het aanleren van vaardigheden aan leerlingen steeds belangrijker worden. De docent zal leerlingen coachen om te kiezen wat ze zelf willen leren en hoe, de juiste informatie te vinden, en laat de leerlingen bij elkaar komen om met elkaar te sparren en te discussiëren.

Mooie lessen om mee te nemen in het onderwijs. En bovenal: het tijdperk waarin we leven is bijzonder! Wat wil jij later vertellen aan je kleinkinderen als ze je vragen: wat deed jij toen internet opkwam en je ineens met iedereen kon communiceren? Vertel je dan dat je je ertegen verzet hebt, het over je heen hebt laten komen of dat je eraan meegewerkt hebt? En tot slot: vergis je niet, de digitalisering is geen toekomstmuziek, het is er allang: we zijn al halve robotmensen met apparaatjes waarmee we met iedereen over de hele wereld verbonden zijn. Tijd dus om zelf het heft in handen te nemen!

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in ons leerpad over VR en AR in de klas. Wil je meer weten over wat VR en AR eigenlijk inhouden? Lees dan deze blog: Vernieuwing in het onderwijs: leren met VR!

Wat zijn jouw gedachtes over het onderwijs van de toekomst? Laat het me weten in een reactie onder deze blog of mail naar nadiaspaan@tumultgroep.nl. Wil je meer weten over een digicoachtraject van Edutrainers? Neem dan contact met ons op!

Print Friendly, PDF & Email