Contenttypes

Contenttypes

Filters

Tumult maak je samen: op een gezond, energiek en leerzaam 2022!

Over energie, berusting en wijsheid. Waar droom jij van? Met al je vrienden en familie bij elkaar? Lekker eten, zingen, praten, een groot feest? Oude vrienden ontmoeten, nieuwe vrienden maken? Droom je van een Kerst

Paarse vrijdag: met deze twee lessen maak jij het tot een succes

Het is bijna Paarse Vrijdag, een dag waarop scholen seksuele- en genderdiversiteit vieren. Op 10 december dragen scholen dezelfde boodschap uit: iedereen mag er zijn. Een ontzettend belangrijke dag, ook vandaag de dag nog. Want

Doe mee met de Week van de Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid 2021 vindt plaats van 5 tot en met 12 november. Het thema is ‘Samen Sociaal Online’. Wat vinden we echt belangrijk in de online wereld? Wat zetten we over onszelf

Terug naar normaal… Maar is iedereen nog hetzelfde?

Lesgeven op afstand, opvangen van leerlingen met ouders die essentiële beroepen uitoefenen en nu het vaststellen en wegwerken van leerachterstanden. De coronacrisis heeft het onderwijs hard geraakt. Bij Tumult horen we dat er op meerdere

Week Tegen Pesten – Les uitbreiding

Iedereen in de klas hoort erbij. Toch is dat niet vanzelfsprekend. Leerlingen worden buitengesloten om allerlei redenen, bijvoorbeeld leeftijd of etniciteit. Om buitensluiten te voorkomen is het zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort,

De Gouden Weken: 3 tips!

De Gouden Weken: misschien wel de belangrijkste weken van het schooljaar. Misschien dit jaar nog wel belangrijker na een schooljaar waarin leerlingen veel thuis waren. Tijdens de Gouden Weken leren jij en je mentorleerlingen elkaar

De populairste blogs van schooljaar 20/21!

Halve klassen, online mentorgesprekken, extra persoonlijke begeleiding … schooljaar 20/21 was een bijzondere! Wij hebben alle mentoren daarbij proberen te ondersteunen met onze blogs. De populairste blogs hebben we voor je geselecteerd en op een

28 tips voor startende docenten

Een paar weken terug keek ik de film “The Class”. Het houdt een beetje het midden tussen een film en een documentaire: je volgt een jaar van een schoolklas in een buitenwijk van Parijs. Een

Mentor zijn in 21/22: wat betekent dat en wat heb je nodig?

Ben jij volgend schooljaar (voor het eerst) mentor? Mentor zijn is een belangrijke en veelzijdige taak. Met een extra taak als mentor komt er een groot aantal verantwoordelijkheden bij in je functie. Bijvoorbeeld gesprekken voeren

Een bijzonder jaar afronden: 3 tips

De afronding van dit bijzondere jaar kun je niet ongemerkt voorbij laten gaan. Deze tips geven je inspiratie de zomervakantie op een goede manier in te luiden.

Het jaar (online) goed afsluiten

Blog

Deze blog geeft je inspiratie voor verschillende manieren om het schooljaar goed af te sluiten. Ook online!

Tumult Zomerspecial

Hier komt een kort stukje om de nieuwsbrief toe te lichten.

Intervisie in het mentorenpanel: hoe stimuleer je een actieve werkhouding bij leerlingen?

Vanuit de wens om mentoren standaard te betrekken bij het ontwikkelen van onze producten en diensten zijn we afgelopen jaar gestart met een mentorenpanel. In dit panel is het uitgangspunt van en met elkaar leren.

Nationaal Programma Onderwijs: Ouderbetrokkenheid

In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs roept minister Slob de besturen op snel een plan te maken voor de besteding daarvan. Ook ouderbetrokkenheid is volgens hem een belangrijk onderdeel van dat plan. De

Racisme in de klas bespreken: hoe leid je het in goede banen?

Blog

Waarom vinden sommige docenten het lastig om gevoelige onderwerpen zoals racisme en buitensluiting te bespreken in de klas? “Omdat ik niemand pijn wil doen”, zegt een geschiedenisdocent die ik sprak voor mijn onderzoek voor mijn

Oppeppers en ontspanners #2: energizers in de klas

Blog

Een tijdje geleden had ik de reünie van mijn eigen middelbare school. Ik vond het fantastisch weer door die gangen te lopen en docenten te spreken. Met een vriendin ben ik stiekem een lokaal in

Het leerproces actief evalueren met je vmbo-klas

Blog

Evalueer jij iedere les met je klas? Veel docenten evalueren of de leerdoelen behaald zijn. Dat geeft jou én je leerlingen nuttige inzichten. In deze blog ga ik niet in op het evalueren van het

Twee activerende werkvormen om je vmbo-leerlingen te helpen leren leren

Blog

Onze gastblogger Florianne Sollie, eigenaar van Flow huiswerkbegeleiding, heeft veel ervaring met vmbo-leerlingen en hun verschillende leerbehoeften. Daarom vroegen we haar tips voor activerende werkvormen speciaal voor vmbo-leerlingen. En die had ze! Namelijk ‘speeddaten’ en

Tumult voor het vmbo!

Blog

“Vmbo’ers zijn dom!” “Vmbo’ers hebben veel meer vrije tijd.” En “ze houden niet van leren.” Herkenbare uitspraken? Het zijn typische vooroordelen die de vele talenten van vmbo’ers tenietdoen. Wij vinden het vmbo geweldig en daarom

Wat is LOB? Alles is LOB!

Blog

Wie wil jij zijn in de wereld van morgen? Mooie vraag om centraal te stellen bij de loopbaanbegeleiding van vmbo’ers. In deze blog lees je tips om jouw vmbo-leerlingen te begeleiden op het pad naar

Studievaardigheden in de bovenbouw #5: methode vmbo

Blog

In de bovenbouw draait het vaak nog maar om één ding: de voorbereiding op het eindexamen. Voor veel leerlingen is dat een spannende en stressvolle tijd. Daarom wil je je leerlingen zo goed mogelijk naar

De leerling met een label #3: autisme

Blog

Onder het label ‘autisme’ gaat een heel spectrum van ernstige en minder ernstige aandoeningen schuil; van moeite met sociale contacten tot helemaal niet kunnen praten, en van verandering lastig vinden tot compleet in paniek raken

Loopbaangesprekken voeren: hoe doe je dat?

Blog

Vmbo-leerlingen die trots zijn op wat ze kunnen. Die weten welke richting ze op willen. En die vol vertrouwen keuzes maken voor hun toekomst. Als decaan, mentor of vakdocent kun jij hier een belangrijke bijdrage

Studievaardigheden in de bovenbouw #4: methode havo/vwo

Blog

Studievaardigheden in de bovenbouw: ze zijn hard nodig. Veel docenten zijn dan ook op zoek naar geschikt materiaal ervoor. Tegelijkertijd wil je als docent de zelfstandigheid van je leerlingen bevorderen. En daar zit de crux.

[tumult_advanced_search]