Contenttypes

Contenttypes

Filters

Week tegen racisme: wat zijn jouw onderhuidse voorkeuren?

Digibordles

VOOROORDELEN | Iedereen heeft wel onderhuidse voorkeuren. Hoe zorg je ervoor dat je hier niet naar handelt?

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Elke dag maak je keuzes, van kleine beslissingen zoals wat je eet tot grote keuzes zoals je schoolkeuze. In deze les ontdek je welke keuzestijl jij hebt en wat je nodig hebt om goede beslissingen

Wat voor werk past bij mij? – uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Er zijn veel verschillende richtingen die je kunt volgen op het mbo. In deze les ontdek je welke mbo-domeinen er zijn en wat je ermee kunt. Dit helpt je om een beter beeld te krijgen

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke eigenschappen, maar ook punten waar hij of zij op moet letten. In deze les onderzoek je je kwaliteiten en valkuilen, zodat je beter begrijpt waar je goed in bent en waarin je

Talenten en vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Sommige dingen gaan je van nature goed af, terwijl andere vaardigheden je hebt geleerd door te oefenen. In deze les onderzoek je jouw talenten en vaardigheden en ontdek je waar jouw sterke punten liggen. Dit

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke eigenschappen die helpen in het dagelijks leven, op school en later in werk. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en leer je hoe je deze bij jezelf en anderen kunt herkennen.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw dromen?

Werkboekles

Iedereen heeft andere wensen en verwachtingen als het gaat om werk. In deze les onderzoek je wat jij belangrijk vindt, zoals werktijden, werkomgeving en samenwerking. Dit helpt je om een opleiding en beroep te kiezen

Wie ben ik en wat kan ik? – wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Iedereen heeft eigenschappen die hem of haar uniek maken. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en leer je hoe je deze bij anderen kunt herkennen. Dit inzicht helpt je om beter te begrijpen welke

Talenten en vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Iedereen heeft talenten en vaardigheden, maar soms is het lastig om precies te benoemen waar je in uitblinkt. In deze les ontdek je jouw sterke punten door zelf na te denken en feedback van anderen

Wie ben ik en wat kan ik? – wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke kanten, maar ook eigenschappen die soms in de weg zitten. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en valkuilen, zodat je beter begrijpt waar je goed in bent en waar je op

Wat voor werk past bij mij? – uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Er zijn veel verschillende richtingen die je kunt kiezen op het mbo. In deze les ontdek je welke mbo-domeinen er zijn en wat ze inhouden. Zo krijg je een beter beeld van welke beroepen en

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Elke dag maak je honderden keuzes, van wat je aantrekt tot hoe je je huiswerk plant. Maar kies jij impulsief, rationeel of laat je je leiden door anderen? In deze les ontdek je jouw keuzestijl

Week van het geld: jouw geld de baas!

Digibordles

OMGAAN MET GELD | Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Verantwoord besteden: kan jij goed omgaan met geld?

Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat hun interesses zeggen over hun toekomstige profiel- en beroepskeuze. Door na te denken over hun favoriete tv-programma’s en hoe ze hun vrije tijd besteden, krijgen ze inzicht in hun

Week van het geld: hoe maak jij je gelddromen waar?

Digibordles

OMGAAN MET GELD | Sparen is voor later, toch? Of is het toch wel handig om wat geld voor die telefoon of vakantie opzij te zetten? Bereik jouw spaardoel!

Samen het mentoraat vormgeven

Mentormodule

Effectieve leerlingbesprekingen en vergaderingen zijn essentieel om de begeleiding van leerlingen waardevol en efficiënt te maken. Een goede voorbereiding met bijvoorbeeld de stoplichtmethode helpt bij het bepalen welke leerlingen besproken moeten worden. Tijdens de besprekingen

Rapportage en vergaderen

Mentormodule

Effectieve leerlingbesprekingen en vergaderingen zijn essentieel om de begeleiding van leerlingen waardevol en efficiënt te maken. Een goede voorbereiding met bijvoorbeeld de stoplichtmethode helpt bij het bepalen welke leerlingen besproken moeten worden. Tijdens de besprekingen

Communiceren met ouders en verzorgers

Mentormodule

Effectieve communicatie met ouders en verzorgers is cruciaal voor het studiesucces en welzijn van leerlingen. Mentoren spelen een sleutelrol in het opbouwen van een constructieve samenwerking met ouders, waarbij transparantie, regelmatige communicatie en wederzijds begrip

Invulling mentorlessen en jaarplanning

Mentormodule

Het effectief plannen en invullen van mentorlessen is cruciaal om leerlingen te ondersteunen in hun sociale, emotionele en academische ontwikkeling. Een sterke mentorles bevat een combinatie van sociaal-emotionele vaardigheden, studievaardigheden en loopbaanoriëntatie (LOB). Daarnaast helpt

Veiligheid en pestgedrag

Mentormodule

Pesten en onveiligheid in de klas kunnen een grote impact hebben op het welzijn en de schoolprestaties van leerlingen. Als mentor is het essentieel om pestgedrag te herkennen, preventief te handelen en in te grijpen

Pedagogisch klimaat

Mentormodule

Het pedagogisch klimaat in de klas bepaalt de sfeer, het welbevinden van leerlingen en docenten, en de leerprestaties. Groepsvorming doorloopt verschillende fases en als mentor speel je een cruciale rol in het creëren van een

Keuzebegeleiding

Mentormodule

Keuzebegeleiding en LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) helpen leerlingen bij het maken van doordachte keuzes voor hun toekomst. Als mentor begeleid je hen bij het reflecteren op hun kwaliteiten, interesses en ambities, zonder het proces over

Zorgstructuur op school en doorverwijzen

Mentormodule

Deze module richt zich op de zorgstructuur binnen en buiten school en het belang van tijdig doorverwijzen. Mentoren leren wanneer en hoe ze leerlingen met problematiek kunnen doorsturen naar interne en externe zorgpartners, in samenspraak

Signaleren van problematiek

Mentormodule

Deze module richt zich op het signaleren van mentale en sociale problematiek bij leerlingen en het effectief reageren als mentor. Mentoren leren hoe ze afwijkend gedrag kunnen herkennen, het gesprek met de leerling aangaan en
[tumult_advanced_search]