Motiveren kun je leren

Motiveren kun je leren

Gepubliceerd door

Blog

Drie manieren om jouw leerlingen een motivatieboost te geven

Motivatie moet van binnenuit komen. Die kunnen we helaas niet zomaar in onze leerlingen stoppen. Maar we kunnen motivatie wél positief beïnvloeden. In deze blog én op de Nationale Mentorendag vind je inspiratie voor hoe je dit kunt doen.

Deci en Ryan
Wetenschappers Edward Deci en Richard Ryan deden tientallen jaren onderzoek naar motivatie. Van hen leerden we dat mensen (dus ook leerlingen) drie dingen nodig hebben om zich gemotiveerd te kunnen voelen:

  • Autonomie: keuzevrijheid en invloed
  • Competentie: vertrouwen in eigen kunnen
  • Relatie: verbondenheid met de omgeving

Autonomie stimuleren
Wil je een leerling dus motiveren, dan zal het niet helpen om altijd te komen met volledig uitgewerkte stappenplannen en pasklare antwoorden. Geef bijvoorbeeld liever opties waar de leerling zelf uit kan kiezen. Zo ervaart de leerling meer autonomie in het eigen leerproces. Dus niet “Ik help je wel even op weg” maar: “Heb je liever dat ik je op weg help, of dat je het zelf probeert en ik straks kom checken of het lukt?”

Een gevoel van competentie
Als we toch iets konden doen aan die onzekerheid die onze puberleerlingen zo in haar greep heeft … Oh wacht, die invloed hebben we! Een positieve benadering is de kern. Zit een leerling eindeloos te kletsen in jouw les? Geef vooral je grenzen aan, en registreer daarnaast: dit is een sociaal begaafd kind. En geef dit ook terug aan je leerling. Nog liever: praat samen eens over hoe de leerling dit sociale talent allemaal zou kunnen inzetten op een positieve manier. Zo help je leerlingen in te zien tot welke mooie dingen ze allemaal in staat zijn, en draag je bij aan hun gevoel van competentie.

Zonder relatie geen …
We kennen de oneliner allemaal: zonder relatie geen prestatie. Laten we toevoegen: en ook geen motivatie. Leerlingen die zich verbonden voelen met hun mentor zijn veel gemotiveerder om aan de slag te gaan voor school. Dus geef eens een complimentje over die nieuwe schoenen, luister naar de verhalen over die nieuwe game of serie, en informeer een week later nog eens hoe het is afgelopen met die verdwenen fietssleutels.

En tot slot: onderschat nooit, nooit, je invloed. Jouw woorden komen aan, ook bij die leerling die achterover hangt met de armen over elkaar. Zorg dus dat jouw invloed een positieve is!

Wil je graag concrete tips over manieren van denken en praten die jouw leerlingen een boost geven? Dat kan op de Nationale Mentorendag (dinsdag 7 oktober 2025). Schrijf je in voor de deelsessie ‘Gesprekstechnieken om jouw leerlingen te motiveren’, en laat je inspireren!

Deel deze pagina

Tags

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]