Alles voor mentoren

Welkom op onze onderwijsblog

Coaching
Arjan Grooten

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees verder »

Elke maand de beste blogs in je mailbox?

Met tips en tricks om je lessen nóg beter te maken, handige informatie over ons lesmateriaal en andere interessante onderwijsblogs.

Tumultlogo 25 jaar inspirerend mentoraat
Actueel
Nicoline van Slingelandt

Tumult viert 25 jaar inspirerend mentoraat

Tumult viert dit jaar zijn zilveren jubileum. Al 25 jaar zet Tumult zich in voor de beste mentorlessen op middelbare scholen en het ondersteunen van docenten in hun cruciale rol als mentor. Mentoraat: uitdagend en

Lees verder »
Motivatie_leerprestaties_tumult_vo_leerlingen
Coaching
Florianne Sollie

Motivatie: de motor van succes voor leerlingen

Motivatie – het in beweging brengen – klinkt simpel, maar het is nog niet zo eenvoudig om als mentor te ontdekken waar die vonk van enthousiasme zit bij je leerlingen. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond

Lees verder »
AI-in de klas_Tumult
Leerlingen
AnneMirthe Wittekoek

AI in de klas: een vloek of een zegen?

Het is inmiddels een jaar geleden dat heel de onderwijswereld op zijn kop werd gezet: de AI schrijftool ChatGPT kwam op de markt. En daarmee de angst voor verslagen die niet meer zelf geschreven worden,

Lees verder »
Telefoons-in-de-klas_klassenmanagement_mentorles_tumult_web
Leerlingen
AnneMirthe Wittekoek

Telefoons in de klas: ja of nee?

Het is bijna zover: op 1 januari 2024 gaat het dringende advies in van het Ministerie van OCW om geen telefoons meer toe te laten in de klas. In de woorden van demissionair minister Dijkgraaf:

Lees verder »
Inspiratie
AnneMirthe Wittekoek

7 neuromythes die veel docenten geloven

De wondere wereld van het hersenonderzoek heeft veel nieuwe kennis opgeleverd over hoe wij denken en leren. Maar al dat onderzoek heeft ook tot gevolg dat er veel onzin over te lezen is. Wat geloven docenten

Lees verder »
Een sterke start van het schooljaar: van kennismaken tot doelen stellen
Actueel
Nicoline van Slingelandt

Doelen stellen met leerlingen doe je zo!

Wat willen jouw leerlingen deze schoolperiode of dit schooljaar bereiken? En hoe zorgen ze ervoor dat ze hun ambities waarmaken? Handig om samen met je leerlingen vooruit te kijken en haalbare doelen te stellen. In

Lees verder »
Handen schudden_oudergesprek_mentoraat_Tumult
Ouders
Hans Wendel

Een oudergesprek, hoe pak je dat aan?

Met drie dochters thuis heb ik in m’n leven veel oudergesprekken gevoerd met docenten. De meeste ben ik allang weer vergeten, maar er zijn er een paar blijven hangen. Dat zijn de gesprekken waarin de

Lees verder »
Leerling zien gedrag mentorgesprek
Uncategorized
Gian Walhain

De leerling zien, ook bij negatief gedrag

Wat leerlingen nodig hebben, is dat ze gezien worden. Het is een bekend cliché in het onderwijs waarvan iedereen weet dat het wáár is. Maar ‘zie’ dat maar voor elkaar te krijgen met zulke grote klassen, zoveel lessen en zo weinig tijd. Hoe kun je deze zaken zo verenigen dat jouw werk als mentor niet zwaarder, maar leuker wordt, en de leerling opbloeit door de inzet van jouw vaardigheden?

Lees verder »
Motivatie van leerlingen
Uncategorized
Charissa van Oostveen

Leerlingen motiveren: zo kan het ook!

Mentoren kunnen veel doen om het leren van de leerlingen te bevorderen en daarmee bij te dragen aan de toekomst van de leerlingen. Echter, halen leerlingen wel alles uit de lessen als zij niet gemotiveerd zijn om te leren?

Lees verder »
Mentorteam mentoraat blog
Uncategorized
Hans Wendel

Op weg naar het beste mentoraat op jouw school

‘De mentor is de spil bij het begeleiden van leerlingen’, zeggen wij bij Tumult. Maar hoe organiseer je dat mentoraat op de beste manier op jouw school? En hoe zorg je ervoor dat alle mentoren die begeleiding ook goed in hun vingers hebben?

Lees verder »
Parels van 2023
Uncategorized
Hans Wendel

Op de parels van 2023!

Hans praat met Gea van Dijk, decaan en loopbaancoördinator op het Lingecollege, over het positieve effect van exclusiviteit en de uitdaging van samenwerken.

Lees verder »
Tumult Actueel les over veerkracht - in gesprek met Lisa
Inspiratie
Hans Wendel

Een lesje veerkracht op Wereld Daklozendag!

Iedereen maakt het mee, iedereen zit wel eens in de put. De wereld is dan onrechtvaardig en hard: sommigen krijgen echt flinke klappen, maken armoede mee, hebben geen (t)huis, worden gediscrimineerd, blijven twee keer achter

Lees verder »
Stagiairs Rosette en Maartje proosten op een fijne stage
Actueel
Rosette Verboom

Rosette blikt terug op haar stage bij Tumult

Tumult biedt altijd plaats voor talentvolle studenten die zich willen ontwikkelen en daarom is er altijd ruimte voor stagiair(e)s! De afgelopen maanden liep Rosette Verboom stage bij Tumult. In deze blog deelt ze het hoe

Lees verder »
Tumult Actueel Gouden weken
Actueel
Hans Wendel

Tumult in 22/23 #3: Tumult Actueel

Alvast een piketpaaltje naar het volgende schooljaar: Tumult Actueel in 22/23. Eerdere blogs in deze serie gingen over het Mentorjaarprogramma 22/23 en over de trainingen in de Tumult Academy. In deze 3e blog vertellen we

Lees verder »
Zoeken