Blog

Blog

Filters

Reflecteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap reflecteren op een situatie om inzicht te krijgen in hun handelen en verbeterpunten te formuleren.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Weg met negatieve gedachten

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun mindset en leren hoe een groeimindset helpt bij het omgaan met uitdagingen.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed

Werkboekles

Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Zo concentreer je je tijdens elke taak

Werkboekles

Leerlingen oefenen met verschillende concentratietechnieken en ontdekken welke bij hen het beste werken.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Leer je drijfveren kennen

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun drijfveren en leren hoe deze hen kunnen motiveren bij het behalen van doelen.

Studiehouding – Kernopdracht: Wat is jouw studiehouding?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding door een week lang hun motivatie, concentratie, mindset en zelfreflectie bij te houden.

Studiehouding – Alles wat je moet weten voor een goede studiehouding

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding en leren hoe motivatie en concentratie werken om effectiever te studeren.

Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.

Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.

Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken

Werkboekles

Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.

Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking

Werkboekles

Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.

Samenwerken – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.

Samenwerken – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.

Schrijven – Hoe bouw je een tekst op?

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst structureren door hun ideeën te verdelen over een inleiding, kern en slot.

Schrijven – Hoe begin je met schrijven?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de WhatsApp-techniek om te ervaren dat een eerste kladversie niet perfect hoeft te zijn, maar een startpunt vormt voor een goede tekst.

Schrijven – In-de-vakles-opdracht: Schrijfplan maken

Werkboekles

Leerlingen maken een schrijfplan voor een tekst die ze moeten schrijven voor een vak.

Schrijven – Thuisopdracht: Feedback van ouders

Werkboekles

Leerlingen laten hun tekst lezen door ouders/opvoeders en gebruiken de feedback om hun schrijfwerk te verbeteren.

Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen

Werkboekles

Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.

Schrijven – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken scans om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij het beginnen met schrijven en het opbouwen van een tekst.

Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.

Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.

Presenteren – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.

Presenteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.
[tumult_advanced_search]