Een gelukkige klas heeft een veilig klimaat. Maar hoe zorg je daarvoor? Een veilig klimaat vraagt om samenwerking met de hele groep. Samen zorg je voor een goede sfeer en ontstaat er minder behoefte om te pesten. Met de kant-en-klare werkvorm ‘Alle beetjes helpen!’ stimuleer je jouw leerlingen om iets aardigs te doen voor een ander, voor een positieve sfeer in de klas. Leuk en nuttig om zó in te zetten tijdens de Week Tegen Pesten (23 t/m 27 september) of om uit te breiden met onze tips.
Deze kop is dit jaar ook het thema van de Week Tegen Pesten. De gedachte is dat iedereen die een positieve bijdrage levert aan de groep een held is, of je nu docent of leerling bent. En dat iedereen heldendaden kan verrichten door bijvoorbeeld een ander te helpen of een compliment te geven. Met de werkvorm ‘Alle beetjes helpen!’ ontdekken leerlingen wat voor aardige dingen ze kunnen doen om iemand anders én zichzelf blij te maken. Zo werken ze samen aan een veilig klimaat in de klas.
Wil je meer lessen om een veilig klimaat in de klas te stimuleren? Gebruik dan het lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden van Tumult. In de webshop kun je een gratis proefexemplaar aanvragen.
Wil je niet zomaar met de deur in huis vallen met de lesbrief? Laat een filmpje zien om het onderwerp te introduceren. Het programma Hufterproef test met een verborgen camera hoe mensen reageren op asociaal gedrag. Negeren ze het gedrag of komen ze voor de ander op? Laat het fragment hieronder zien. Wat vinden de leerlingen van de reactie van omstanders? Hadden ze hetzelfde of anders gereageerd?
De kaartjes in de lesbrief kun je direct gebruiken. Maar misschien vind je de kaartjes niet aansluiten bij jouw klas. Of weet je nog meer acties die je kunt toevoegen. Dan kun je natuurlijk ook zelf kaartjes maken. Maak een tabel met lege vakjes, vul de vakjes in en print ze uit. Geef de leerlingen jouw kaartjes in de les!
Wil je meer aandacht besteden aan de challenge? Dan kun je het laatste onderdeel van de lesbrief uitbreiden. Laat leerlingen bijhouden in een logboek hoe vaak ze de challenge hebben uitgevoerd. Blik de week erop terug op de challenge! Hoe vaak hebben jouw leerlingen de challenge uitgevoerd? Hoe vaak heeft ieder groepje hun challenge uitgevoerd? Hoe vonden ze het om de challenge te doen? En welk gevoel gaf het ze? Hierbij kunnen ze mooi nadenken over wat voor gevoel ze anderen willen geven.
Benieuwd naar welke aardige dingen er in de klas worden gedaan? Zet een paar weken lang een bak in de klas waar leerlingen kaartjes in kunnen doen. Laat leerlingen opschrijven welke aardige dingen klasgenoten voor hem/haar hebben gedaan. Pak na een week een aantal kaartjes uit de bak. Wie heeft dit weleens meegemaakt? En wie heeft dit wel eens voor een ander gedaan? Hoe zou je het vinden als iemand dit voor je deed? Bespreek zulke vragen in een klassengesprek of laat leerlingen dit in groepjes bespreken.
Laat als docent zien hoe je een held kunt zijn door bijvoorbeeld een open houding te hebben. Leerlingen voelen dan dat ze bij je terechtkunnen en dat bevordert een veilig klimaat in de klas. Wil je weten hoe je dat voor elkaar krijgt? Lees dan eens onze blogs over De docent als mens!
ℹ️ Onbeperkte toegang is 1 maand gratis. Daarna kun je je licentie verlengen, individueel of met de school (staffelkorting).
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Zorg dat jij als mentor alles bij de hand hebt, precies wanneer je het nodig hebt!