Wanneer digitale tools zinvol zijn

Digitale tools: ben je er enthousiast over of ben je juist sceptisch? Heb je ze eigenlijk wel nodig? Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon een stelling roepen en leerlingen hun vinger laten opsteken als ze het ermee eens zijn. Dan heb je geen polltools nodig. Aan de andere kant hoef je met zo’n tool niet meer de vingers te tellen, want het aantal verschijnt gewoon op je digibord. Je kunt meteen verder met je les. Is het een beter dan het andere?

Digitale tools: wel of niet?

Misschien heb je de discussie over het wel of niet gebruiken van digitale tools weleens gevoerd met je collega’s. Er zijn goede argumenten te geven voor én tegen het gebruik van digitale tools. De vraag die eronder ligt is eigenlijk veel interessanter: hoe zet je digitale tools effectief in?

Een nieuw gereedschap

Laten we even wat afstand nemen en naar een voorbeeld kijken van buiten de onderwijspraktijk.

Een ouderwetse meubelmaker krijgt opeens een accuboor in zijn handen geduwd. De meubelmaker kan nu razendsnel en efficiënt meubels in elkaar zetten. Maar is de kwaliteit hetzelfde als toen hij het met de hand deed? Als hij goed leert werken met de accuboor wordt deze op den duur een verlengstuk van zijn lichaam – net als de schroevendraaier dat nu is. Dus ja, in basis is de kwaliteit is hetzelfde.

Inzicht #1: Als jij leert werken met digitale tools, kun je gewoon kwalitatief goede lessen ontwikkelen. Door te oefenen gaat het steeds beter, waardoor je op den duur iets makkelijker of sneller kunt werken dan voordat je met de tools leerde werken.

Vorm volgt functie

De accuboor zorgt er natuurlijk niet voor dat de meubelmaker zijn expertise over het maken van sterke verbindingen niet meer nodig heeft. Het gereedschap is slechts een middel om een doel te bereiken.

Inzicht #2: Voor leraren geldt precies hetzelfde: ook bij inzet van digitale tools gebruik je nog steeds je vakkennis en didactische en pedagogische expertise om goede lessen te ontwerpen. Digitale tools helpen je om deze lessen op slimme, nieuwe manieren uit te werken en te geven.

De functie van gereedschap

Gereedschap is ontwikkeld met een doel. Schroeven zet je vast met een schroevendraai. Je gebruikt er geen hamer voor; dan gaat je schroef of je meubel kapot.

Inzicht #3: Het is belangrijk dat je de juiste (digitale) tools gebruikt om je doelen te bereiken.

Zo kun je bijvoorbeeld met quiztools snel en makkelijk feedback geven aan leerlingen. Quiztools kijken antwoorden automatisch na en geven leerlingen automatisch feedback. Dat scheelt jou een hoop werk. Tegelijkertijd kun je quiztools niet gebruiken om persoonlijke feedback te geven. Sterker nog, soms kun je feedback beter helemaal niet digitaal geven. Jouw geschreven reacties in een werkstuk van leerlingen in een Word- of Google-bestand (maar ook op papier) kunnen soms anders overkomen dan je bedoelt. Soms kun je beter ‘ouderwets’ face-to-face met leerlingen afspreken en evalueren hoe een opdracht gaat.

Kortom, welke middelen je ook inzet: het doel staat centraal. Stel je doel vast en bedenk daarna of digitale tools je helpen om je doelen te bereiken. Zo ja? Wees dan niet bang om te leren, want het zal je uiteindelijk veel opleveren.

Print Friendly, PDF & Email

About the Author:

Ebbo Bulder
Hoe ontwerp je een interessante en kwalitatief goede les? De theorie vertalen naar de praktijk is waar ik mij als onderwijskundige het liefste mee bezig houd.

Leave A Comment

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen