Vijf tips voor een ouderavond (met leerlingparticipatie)

Gepubliceerd op: 24 oktober 2016
Door: Veerle van Pinxteren

Wat hebben ouderavonden en leerlingen met elkaar te maken? Nou … heel veel! Maar het is niet altijd makkelijk om op een ouderavond weer te geven wat er nou eigenlijk gebeurt in zo’n klas. Want: de leerlingen zijn er vaak niet bij op een ouderavond. Daarom in deze blog een aantal tips om ‘de klas’ naar de ouderavond te krijgen. En… om de ouders een beetje in de klas te krijgen.

1. Filmpjes op een ouderavond

Een mooie en relatief makkelijke manier om meer verbinding te krijgen, is om een paar filmpjes met je smartphone te maken. Denk bijvoorbeeld aan het filmen van de volgende elementen van een schooldag:

  • de binnenkomst in de les
  • zelfstandig werken in de les
  • een stukje instructie
  • een klassengesprek
  • een gymles
  • de pauze

Houd het bij korte fragmenten en kijk of het lukt om alle leerlingen in ieder geval één keer in beeld te hebben gehad. Als de ouderavond een thema heeft, zoals de sfeer in de klas, probeer in de fragmenten die je filmt dan ook aanknopingspunten te vinden voor een gesprek hierover met de ouders.

2. Tentoonstelling

Werk van leerlingen laten zien is natuurlijk een mooie manier om duidelijk te maken wat er is gedaan of gemaakt! Richt hiervoor bijvoorbeeld samen met de leerlingen een muur in. Of maak samen een ‘kraam’ met een aantal tafels waarop het werk tentoongesteld wordt.

3. Social media & leerlingpanel

Sociale media kunnen een relatief eenvoudige manier zijn om leerlingen te betrekken tijdens de ouderavond. Wil je bijvoorbeeld dat leerlingen kunnen reageren op vraagstukken die tijdens de ouderavond aan bod komen? Komen er wel eens vragen voorbij die je leerlingen eigenlijk beter kunnen beantwoorden dan jij? Stel dan een leerlingpanel samen van 3-4 leerlingen die op de ouderavond beschikbaar zijn om via Twitter of Whatsapp vragen van jou te beantwoorden. Zo horen ze niet alles wat tijdens de ouderavond besproken wordt, maar kunnen ze wel antwoord geven op vragen die ouders hebben.

Tip: dit is trouwens ook een interessante vorm om te gebruiken tijdens thema-avonden over veiligheid & sociale media.

4. Uitnodiging door leerlingen laten maken

Heb je een creatieve klas? Of een aantal grafisch vormgevers in de dop erbij zitten? Laat de uitnodigingen dan door de leerlingen zelf maken! Zo krijgt iedere ouder een persoonlijke uitnodiging. Of elke ouderavond krijgen ze een uitnodiging die door een andere leerling is gemaakt. Als ze dan nog niet naar de ouderavond komen…

5. En… andersom!

En tot slot nog een tip om het om te draaien: om juist de ouders in de klas te krijgen. Maak samen een aanmoedigingsmuur. Bedenk wat er de komende periode op het programma staat (een projectweek, proefwerkweek, een belangrijke toets, een activiteitendag, …) en laat alle ouders een boodschap voor hun kind of voor de klas schrijven. Dit kan op een post-it, een mooie kaart, of kartonnetjes in verschillende kleuren. Verzamel alle boodschappen en plak ze op een groot vel die je vervolgens ophangt in de klas. Een leuke start van de volgende mentorles: wat heeft mijn/vader moeder geschreven? Of – wanneer de ouders hun naam er niet bij hebben gezet – kunnen de leerlingen achterhalen welke boodschap hun vader/moeder heeft geschreven?

Ik hoop dat ik je met deze tips wat inspiratie heb meegegeven voor je volgende ouderavond!

Wat doe jij om een informatieve en leuke ouderavond te organiseren? Deel je ideeën hieronder met je collega’s!

Misschien vind je dit ook interessant

2 Responses

  1. Leuke blog! De tip van de een filmpje maken van de leerlingen tijdens de les en deze bespreken met ouders, lijkt me leuk voor een komende ouderavond.

    Wat ik heb gedaan voor een leuke, informatieve ouderavond? Ik heb in mijn eerste ouderavond van dit schooljaar een digitale survey (Kahoot) afgenomen waarbij allerlei zaken aan bod kwamen die betrekking hadden op de school (Hoeveel proefwerken hebben we hier op school? Heeft uw kind veel vertrouwen in het komende schooljaar?). In plaats van ouders te vertellen (éénrichtingsverkeer) wat er nieuw is in het nieuwe jaar, draaide ik het om

    Tot mijn verbazing bleken ouders helemaal niet zo goed op de hoogte van de gang van zaken. Een enkele ouder die bijvoorbeeld wel exact de overgangscriteria paraat had, legde vervolgens aan de andere ouders uit hoe het in elkaar stak. Dankzij de input uit de klassikale survey kreeg ik een interessant klassengesprek en daar kwam dan weer een Facebookpagina uitrollen (besloten groep). In deze groep deel ik nu belangrijke informatie (overgangscriteria, etc.), studietips, foto’s tijdens de les of bijvoorbeeld grappige quotes van leerlingen. De ouderbetrokkenheid is in ieder geval al wat toegenomen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search