Vernieuwd 3 havo/vwo LOB werkboek op basis van vijf loopbaancompetenties

Gepubliceerd op: 6 maart 2023
Door: Hans Wendel

Voor schooljaar 23/24 presenteert Tumult een vernieuwd werkboek voor profielkeuze in klas 3 HV. Dit nieuwe werkboek met ook nieuwe digitale content, is gemaakt onder leiding van contentontwikkelaar Lisa Kooijman. We stelden Lisa een aantal vragen over het hoe en waarom van deze vernieuwing. 

Wil je direct een preview van het boek zien? Klik dan hier.

 

Een nieuw werkboek ‘Profiel LOB’, waarom?

De inhoud van het ‘oude’ boek was op zich nog wel OK, maar was nog wel opgemaakt in de ‘oude’ Tumult vormgeving. Hier en daar was ook de inhoud niet meer 100% eigentijds in inhoud, taal en vormgeving. Een goed moment dus om te vernieuwen.

 

Wat zijn de belangrijkste verbeteringen?

We hebben ons eerst verdiept in nieuwe LOB-inzichten, deden onderzoek en praatten met aantal klanten. Zo werd duidelijk dat zowel de opdrachten als onderwerpen van hoofdstukken niet genoeg aansloten. Daarom hebben we een nieuwe leerlijn. De oude focus op het feitelijke kiezen van een profiel is weg. In plaats daarvan focussen de hoofdstukken zich op de vijf loopbaancompetenties met een zwaartepunt in motieven- en kwaliteitenreflectie. Daardoor gaat het in het boek over jezelf leren kennen, wat uiteindelijk kiezen makkelijker maakt.  

Daarnaast hebben we ook gefocust op nut van LOB, bij iedere les en opdracht staat uitgelegd wat leerlingen eraan hebben en hoe het leerlingen helpt bij hun keuzes. 

En tenslotte: LOB gaat naar buiten het klaslokaal/school. Leerlingen worden gestimuleerd om met mensen in hun omgeving in gesprek te gaan over hun loopbaan door middel van thuisopdrachten en portfolio-opdrachten. LOB heeft met ervaringen te maken, en met het reflecteren daarop, daar leer je van!

 

Hoe en met wie heb je alle verbeteringen gerealiseerd?

Zoals ik net al zei hebben we onderzoek gedaan naar loopbaanleren en hoe leerlingen loopbaanleren ervaren en graag zouden doen. Ik heb gesprekken gevoerd met een ervaren decaan; dat maakt het concreet! Veel ‘echt schrijven’ deed ik samen met Florianne Sollie. Florianne is ervaringsdeskundige: ze gaf jaren lang huiswerkbegeleiding en zag daarin ook heeft gezien hoe leerlingen kunnen worstelen met die keuzes maken voor toekomst. Tenslotte heb ik tijdens het ontwikkelen veel met mensen uit mijn omgeving gepraat over loopbaanleren en wat ze hebben gemist tijdens hun LOB op school. En daarbij checkte ik ook tussendoor hoe werkvormen en vragen werkten, soms probeerde ik dat gewoon uit. Al die aspecten bij elkaar zorgen ervoor dat we een echt verbeterde versie hebben gemaakt.  

 

Waar ben je trots op, wat vind je zelf steengoed en heb je daarvan een concreet voorbeeld?

Ik ben trots op hoe we lessen hebben gemaakt die laagdrempelig en dicht bij de belevingswereld staat van leerlingen. Een voorbeeld hiervan is de thuisopdracht van hoofdstuk interesses waarin leerlingen nadenken wat ze allemaal tot zich nemen qua entertainment, dit kan namelijk best wat zeggen over je interesses. Het gaat bij de lessen over wie je bent en wat het beste bij je past en niet gelijk ‘wat ga je later doen?’ Want die vraag geeft juist een beklemmend gevoel, want weet je dat wel als je 15 bent? En moet je dat wel weten? Als je de inhoudsopgave bekijkt zie je dat de lesnamen veelal gericht zijn op: wie ben je? Wat kan je? Wat zijn de mogelijkheden? En wat vind je van die mogelijkheden?

 

Kreeg je al reacties van lezers? En: wat vind je er zelf van?

Er is een les getest, reactie daarop was o.a.: ‘de leerlingen gingen er goed mee aan de slag’ en ‘het spreekt aan om na te denken over jouw karaktereigenschappen en hoe die per situatie kunnen verschillen’. Daarnaast hebben leden van ons Tumultmentorenpanel feedback gegeven. Ook hen sprak aan dat leerlingen met de lessen echt gaan nadenken over zichzelf en wat dat betekent voor hun loopbaan. Voor mijzelf is dat ook het belangrijkste geweest van het boek: meer leren over jezelf en ontdekken welke mogelijkheden je hebt zodat je beter weet wat bij je past en wat je dan zou kunnen kiezen. 

 

Waarom zouden leerlingen dit werkboek moeten gebruiken, wat hebben leerlingen eraan?

Met dit werkboek krijgen leerlingen de tijd om zichzelf en hun mogelijkheden te ontdekken. Het werkboek helpt ze in dit proces. Het werkboek biedt handvatten om perspectief te zien en zorgt niet voor een domper als je niet weet wat je wil gaan doen ‘later’. 

 

Tenslotte: nog iets toe te voegen?

Door het ontwikkelen van dit LOB boek ben ik me zelf ook bewust geworden van mijn gigantische interesse en kwaliteit in het helpen van anderen in hun loopbaan. En dus ook vrienden geholpen door soortgelijke vragen en werkvormen te gebruiken als in het werkboek verwerkt zijn. Ik heb dus het volste vertrouwen dat dit een werkboek is wat leerlingen echt kan helpen om op een fijne manier hun pad te vinden. 

 

Proefexemplaar inkijken

Wil je een proefexemplaar inzien? Via deze link kun je direct het eerste hoofdstuk bekijken. Wil je het complete boek ontvangen? Bel dan naar 020 421 5129 of mail naar info@tumultgroep.nl, dan zorgen we dat je het boek ontvangt.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search