Vaardigheden uit Tumult in de brugklas #1: plannen

Gepubliceerd op: 14 september 2015
Door: Veerle van Pinxteren

‘Pubers kunnen niet plannen’, ‘Pubers kunnen wel plannen’, zo koppen artikelen regelmatig. Onderzoekers lijken er nog niet uit. Maar wij zijn echt overtuigd: de vaardigheid plannen heb je nodig tijdens je schoolcarrière. De ene leerling kan het uit zichzelf al goed, de ander heeft wat hulp nodig, maar feit lijkt wel dat trucs voor plannen voor iedereen van pas komen. In het nieuwe materiaal Tumult in de Brugklas voor 1 h/v hebben we een heel hoofdstuk hieraan gewijd. In deze blog een aantal trucjes die helpen bij het plannen.

Plannen is hakken
Leren voor een toets (en soms zelfs meerdere toetsen per week) is een grote taak. Voor sommige leerlingen is het moeilijk om het overzicht te houden. Wat moet je nou precies allemaal doen om zo’n toets te halen? Grote taken in behapbare stukken hakken kan hierbij helpen. In de les ‘Hoe plan je een grote taak?’ wordt dit in drie stappen uitgelegd en toegelicht:

  1. Bedenk wat de hele taak is
  2. Verdeel de taak in deeltaken
  3. Plan de deeltaken in

Benieuwd hoe leerlingen met behulp van deze les leren hoe ze deeltaken in te plannen over meerdere dagen en ook nog rekening leren houden met herhaling in je planning? Vraag een beoordelingsexemplaar van Tumult in de Brugklas aan.

Prioriteiten stellen
Naast taken in deeltaken verdelen en taken inplannen, is prioriteiten stellen een belangrijk onderdeel van plannen. Leerlingen moeten leren de (deel)taken te prioriteren: welke taken zijn belangrijk om eerst te doen? Is het urgent? De niet belangrijke en niet urgente zaken kunnen misschien nog even wachten.

Wil je hier dieper op ingaan met je leerlingen? Behandel dan eens het kwadrant van Eisenhouwer. Met deze matrix leren leerlingen prioriteiten te stellen. Wat is belangrijk/onbelangrijk en dringend/niet dringend? Op deze site wordt hier een en ander over uitgelegd.

Je planning uitvoeren: laat de tomaat je helpen met plannen
Plannen is één ding, je aan de planning houden is andere koek. Afleiding ligt constant op de loer. Denk maar aan je smartphone, je omgeving etc. De populaire Pomodore techniek houdt hier rekening mee. Het werkt als volgt: met behulp van een eierwekker of timer verdeel je je tijd in blokken van een half uur. Voor elke taak die je doet, bedenk je hoeveel blokken je nodig hebt. Vervolgens ga je aan de slag: je zet je wekker op 25 minuten en laat je nergens door afleiden tijdens je taak. Na 25 minuten gaat je wekker af en mag je 5 minuten iets doen wat weinig denkwerk kost: zoals een kopje thee halen, een rondje lopen etc. Je leest hier meer over de voordelen van de techniek en je vindt er een aantal handige formulieren.

Benieuwd naar het nieuwe Tumultmateriaal voor de brugklas 1 h/v? Naast dat we drie lessen wijden aan hoe je een (digitale) agenda gebruikt, hoe je een huiswerkplanning maakt en hoe je een grote taak plant, hebben we extra ondersteuning voor de leerlingen gemaakt in de vorm van een stappenplan en bijbehorend filmpje.

Vraag een beoordelingsexemplaar van Tumult in de Brugklas aan!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search