Uitbreiding lesbrief Op de redactie

Gepubliceerd op: 5 juni 2019
Door: Lisette Schaar

En weer een toets! Belangrijk, maar vrolijk worden je leerlingen er meestal niet van. Gelukkig zijn er ook andere manieren om je leerlingen te laten bewijzen wat ze kennen en kunnen. Zo kun je de lesbrief Op de redactie inzetten om hun informatievaardigheden op een leuke manier te toetsen. Hierbij hebben ze ook vaardigheden als plannen en samenwerken nodig. Wil je de les uitbreiden of aanpassen? In deze blog vind je wat ideeën hiervoor.

Jeugdjournaal

In plaats van een krant of tijdschrift kunnen leerlingen ook een journaal maken. Laat ze nadenken over hoe ze hun boodschap op een kernachtige en pakkende manier kunnen vertellen. Verdeel je klas in viertallen en laat elk groepje een nieuwsitem voorbereiden van maximaal één minuut. Laat je leerlingen dit opnemen of voor de klas presenteren. Ze mogen creatief zijn: het kan ook een journaal van dertig jaar geleden zijn, bijvoorbeeld. Zo kun je met verschillende onderwerpen heel veel kanten op!

Vlog: in de rol van…

Je leerlingen hebben vast favoriete vloggers die ze volgen. Met een vlog kun je bijvoorbeeld op een leuke en creatieve manier verslag doen van je dag. Verdeel de leerlingen in groepjes en geef ze de opdracht om samen een vlog te maken van maximaal drie minuten. Ieder groepje bedenkt een persoon en een onderwerp. Bij geschiedenis zouden je leerlingen bijvoorbeeld een vlog kunnen maken over een dag van een historisch persoon zoals Napoleon. En bij aardrijkskunde kunnen ze vloggen als inwoner van een ander land. Spreek met elkaar af wat er allemaal in de vlog naar voren moet komen.

Nieuwsbrief met je klas

Naast de cijferlijst en de behaalde leerdoelen vinden ouders het vaak nóg leuker om zo nu en dan wat te horen over de schooldag van hun kind. Vaak vertel jij als leraar aan de ouder hoe het gaat met het kind. Maar waarom zou je dat niet aan de kinderen zelf overlaten? Laat je leerlingen één keer in de maand een nieuwsbrief samenstellen met alle dingen die gebeurd zijn in de klas. Bepaal vooraf welke onderwerpen in de nieuwsbrief komen en geef elk groepje een onderwerp. Ieder groepje haalt informatie op bij klasgenoten, bijvoorbeeld door te interviewen. Allerlei grappige, spannende maar ook minder leuke momenten kunnen zo aan bod komen!

Wil je nog even oefenen met informatievaardigheden voordat je met deze lesbrief aan de slag gaat? Gebruik dan Tumult op de basisschool. Met de lessen hierin zorg je dat je leerlingen de vaardigheden aanleert die ze nodig hebben voor een soepele overstap naar de middelbare school.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search