Uitbreiding lesbrief Klaar met schelden!

Gepubliceerd op: 7 november 2018
Door: Martina Nieuwenhuis

We schelden er flink op los met z’n allen. Zo zie ik bij treinvertraging, zelfs in geval van een ‘persoon op het spoor’, veel chagrijnige blikken en hoor ik een boel gevloek. Word je daar nou vrolijker van? Schelden is iets dat al op jonge leeftijd kan beginnen en mijn collega Suzanne heeft een prachtige manier gevonden om daar in de klas aandacht aan te besteden. Bekijk dus snel de lesbrief Klaar met schelden! Wil je de bewustwording in de klas verder vergroten? Breid de lesbrief dan uit met een van deze ideeën.

Wat kan en wat niet?

  • Schelden met kanker mag. Je bedoelt namelijk niet écht de ziekte.
  • Vloeken is ok.
  • Als jij zelf niet gelovig bent hoef je er toch ook niet respectvol over te praten?
  • Schelden komt slim over.
  • Schelden gebeurt zonder dat je erover nadenkt.

Gebruik deze stellingen en bedenk er nog meer (bijvoorbeeld over specifieke ‘hippe’ scheldwoorden in jouw klas, momenten waarop je kunt schelden, enz.) en geef leerlingen de opdracht om naar de ene of andere kant van het lokaal lopen om aan te geven of ze het ermee eens zijn of niet. Laat leerlingen hun mening motiveren. Roept het veel discussie op? Organiseer dan een Lagerhuisdebat in de klas.

Kringgesprek

Hoe kun je op een andere manier omgaan met boosheid? Als je plots boos wordt omdat er net iets is gebeurt, is dat vaak het moment dat je scheldt. Welke ideeën hebben de leerlingen hierover? Wat zien ze mensen om zich heen doen? Want vinden ze goed gedrag en wat niet?

Even stampen

Naast het scheldwoord van de klas kun je afspreken dat als iemand heel boos is, hij of zij even heel hard mag stampen. Spreek een goede plek af (buiten het lokaal) en geef leerlingen de kans een paar keer per dag zo hun frustratie te uiten. Is een leerling voortdurend aan het stampen op de gang? Dan heb je direct een mooie en duidelijke aanleiding voor een kort gesprekje.

Je zorgen uit het raam!

Scheld je omdat je je teen stoot? Of omdat die ene taak niet lukt, je vanmorgen een lekke band had en nu eigenlijk chagrijnig bent? En is die zere teen alleen maar de druppel? Een leuke oefening samen met je leerlingen is om alle zorgen, tegenslagen en baalmomenten op te schrijven op een los papier. Vouw van dat papier een vliegtuigje en mik ze allemaal het raam uit. Weg met alle zorgen! Wel even opruimen naderhand, natuurlijk.

Ik ben benieuwd of jij nog meer manieren kent om positief om te gaan met het fenomeen schelden. Ik lees je ideeën graag in een reactie onder deze blog! Wil je de komende kant-en-klare lesbrieven voor het basisonderwijs in je mailbox ontvangen? Abonneer je dan op de maandelijkse nieuwsbrief.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search