De eerste lesbrief die we dit schooljaar versturen met de tweewekelijkse nieuwsbrief is een bijzondere om mee te starten. De rol van de docent, jouw rol dus, wordt onder de loep genomen. Waarom? Je maakt aan het begin van het jaar klassenafspraken, dus is het niet gek om ook te kijken naar jouw invloed op de leerlingen. Wat verwachten ze van jou en hoe kun jij er voor ze zijn als ze je nodig hebben? We studeren ons suf op het antwoord op die vraag, maar met de lesbrief Jouw ideale docent! stellen we ze die vraag gewoon. En dat sluit aan bij het thema van de Week Tegen Pesten. De lesbrief is dus ook geschikt om dan te gebruiken. In deze blog wat ideeën om de lesbrief mee uit te breiden.

Week Tegen Pesten: Laat je zien!

‘Laat je zien!’ is het thema van de Week Tegen Pesten (17 t/m 21 september). En dat laten zien gaat niet over de leerlingen, maar over de docenten. De leerlingen moeten weten dat ze bij jou terechtkunnen en dat ze je kunnen vertrouwen. Niet alleen een belangrijke voorwaarde voor leren, maar ook belangrijk in situaties waarin de leerling hulp nodig heeft. Wanneer er bijvoorbeeld gepest wordt. Hoe fijn is het als ze dan bij jou durven aan te kloppen! En om dat te bereiken, moet jij je laten zien. Via de site van de Week Tegen Pesten is er vanaf 10 september lesmateriaal beschikbaar en je kunt nu al een leraartest doen om te zien wat voor type leraar je bent. Onze lesbrief sluit aan bij dit thema en geeft de leerlingen de mogelijkheid aan te geven wat ze in de zichtbaarheid en rol van een docent zoeken.

Wat doe je met de informatie uit de les?

De leerlingen eindigen met een elevator pitch, een korte presentatie over wat zij een goede docent vinden. Je kunt ze hier met de klas een woordwolk van laten maken. Bijvoorbeeld met de tool Answergarden. Je ziet dan in een oogopslag wat de meestgebruikte termen zijn én het is gemakkelijk deelbaar met je collega’s.

De opgehaalde informatie is ook een mooi uitgangspunt voor een gesprek met de klas of met individuele leerlingen. Wat vinden ze van de casussen? Bij wie kunnen ze nog meer terecht in ‘nare’ situaties behalve de docent? En bespreek bijvoorbeeld dat jij soms ook hulp nodig hebt: iedereen wil anders behandeld worden, dus is het handig als leerlingen dit af en toe (op een goede manier) aan jou aangeven. En is er een leerling die per definitie niets met docenten deelt? Ook goed om te weten en in de gaten te houden.

De rol van de leerling

Voor wie zich daar goed bij voelt: bespreek met de klas ook eens wat voor jou als docent een fijne leerling is. Hoe gaat hij/zij met jou om? En leg dan de link met de leerlingen onderling: hoe zijn ze fijne klasgenoten voor elkaar? Een mooie manier om het maken van klassenafspraken in te leiden. Want een goede sfeer gaat over iedereen in de klas!

Print Friendly, PDF & Email